Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: O kilku rodzajach wpływu antyku na literaturę renesansu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyodrębni znane z antyku idee, motywy i wątki, mające swoją kontynuację w renesansie;
opisze związek renesansu z antykiem;
przeanalizuje wpływ filozofii starożytnych Greków na renesansowy humanizm.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
prezentacja;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „O kilku rodzajach wpływu antyku na literaturę renesansu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcjach „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Chętne osoby prezentują prace, które wykonały przed lekcją. W ten sposób wprowadzamy uczniów w świat literatury renesansu i jej nawiązań do antyku.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel poleca, aby wybrany uczeń przeczytał polecenia 1 i 2 z sekcji „Ilustracja interaktywna”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali odpowiedzi do poleceń. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie zapoznają się indywidualnie z prezentacją multimedialną. Następnie w parach wykonują polecenia i ćwiczenia tam zamieszczone. Po upływie określonego przez nauczyciela czasu, przedstawiciele par prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Dyskusja. Uczniowie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas. Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Jaką formę przyjmowały renesansowe związki z antykiem? Jakich dziedzin ludzkiej myśli i twórczości dotyczyły?
Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Po upływie wyznaczonego czasu następuje zamiana ról. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.
Praca domowa:
Zapoznaj się z dziełami sztuki renesansu zamieszczonymi w sekcji „Ilustracja interaktywna” (polecenie 2). Zastanów się, jakimi zabiegami posłużyli się ich autorzy. Które z nich można uznać za inspirowane sztuką antyku?
Materiały pomocnicze:
Maria Poprzęcka, Mona Liza na pocztówce. Epizod z życia arcydzieła, [w:] Aksjosemiotyka karty pocztowej, red. P. Banaś, Wrocław 1992.
Andrzej Borowski, Renesans. Wydanie pierwsze, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.