Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die industrielle Revolution/Rewolucja przemysłowa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat rewolucji przemysłowej i jej następstw
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
podsumowuje informacje na temat ery industrializacji;
przedstawia najważniejsze etapy rozwoju przemysłu w Europie;
tworzy rozprawkę na temat światowej industrializacji i jej następstw.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
pracuje korzystając z autentycznych materiałów językowych;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
używanie obrazu i dźwięku – używanie skojarzeń wzrokowych;
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie i poprawienie błędów);
używanie obrazu i dźwięku – wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego oraz używanie skojarzeń wzrokowych;
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie części zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – tłumaczenie wyrazów.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z prezentacją multimedialną, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów, dyskusja panelowa;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy, domysł językowy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
fotografie przedstawiające ludzi przy pracy w różnych okresach historycznych,
koszyk z hasłami do tekstu w części Przeczytaj,
zdjęcia lub kadry z prezentacji multimedialnej,
kartki z hasłami dotyczącymi wad lub zalet rewolucji przemysłowej,
kartki z przykładowymi zdaniami,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom różne fotografie przedstawiające ludzi przy pracy w różnych okresach historycznych. Mogą to być zdjęcia np. kobiet piorących w rzece, pracę na polu, pracę w fabryce z dziewiętnastego wieku, pracę w nowoczesnej fabryce i pyta: Was verbindet diese Fotos? Welches Thema wird hier veranschaulicht? Uczniowie podają swoje przypuszczenia na forum klasy.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Czy wiesz, że ...” i pyta uczniów, odnosząc się do tekstu: Was versteht ihr unter dem Anbruch einer neuen Ära? Mit welcher Zeit verbindet ihr diese Bezeichnung? Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na ten temat (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wypowiedziami w Übung 1 w części Przeczytaj. Nauczyciel prosi ich o odpowiedź na pytanie: Stimmst du diesen Aussagen zu? Uczniowie udzialają odpowiedzi na forum klasy.
Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów umieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel pyta: Welche Aussage aus Übung 1 fasst den Text kurz zusammen? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2‑3 w części Przeczytaj. Każdy uczeń wykonuje zadania indywidualnie, a następnie porównuje odpowiedzi z kolegą/koleżanką. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, uzupełniają wypowiedzi odpowiednimi wyrazami.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Nauczyciel ma przygotowany koszyk, w którym znajdują się pojedyńcze hasła z tekstu, np. das Industriezeitalter, die Spinnmaschine, der Schienenbau, die Antriebskraft, die Dampfmaschine, die Beförderung, die Textilindustrie, itd. Każda grupa losuje 3 hasła. Zadaniem grupy jest wyjaśnienie danego pojęcia po niemiecku oraz podanie kontekstu, w jakim to hasło występuje w tekście i odnosi się do tematu. Przedstawiciele grup prezentują hasła i wypowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel pokazuje uczniom kilka obrazków z prezentacji multimedialnej i pyta: Was könnt ihr anhand des gelesenen Textes und der Bilder oder eures Vorwissens über die industrielle Revolution sagen? i prosi uczniów, aby zapisali przynajmniej trzy zdania na ten temat na kartkach. Następnie uczniowie zawieszają kartki na tablicy, a wybrany uczeń odczytuje głośno wszystkie wypowiedzi.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, a następnie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia jej treści, wykonując Übung 1‑3 w części prezentacja interaktywna. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią prezentacji oraz uzupełniają tekst prezentacji odpowiednimi wyrazami oraz dopasowują odpowiedzi do pytań.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i każdej grupie przydziela do opisania jeden z etapów rewolucji przemysłowej (Übung 4 w części Prezentacja multimedialna). Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie notatki wizualnej, zawierającej trzy najważniejsze hasła do słownika dotyczące danego okresu, krótki opis etapu rewolucji oraz jedna dodatkowa informacja, której nie zawierała prezentacja, a którą uczniowie znajdują w internecie. Przedstawiciele grup prezentują pracę grupy na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Aufgabe 7 z części Sprawdź się – uczniowie tłumaczą części zdań w języku polskim na język niemiecki oraz podają na forum klasy swoje propozycje rozwiązań.
Następnie nauczyciel rozdaje uczniom zapisane na kartkach hasła, które odnoszą się do zalet lub wad rewolucji przemysłowej, np. neue Arbeitsplätze, großes Angebot an Gütern, Industrialisierung, Ausbeutung, itd. i prosi uczniów o odpowiedź, czy kojarzą to hasło z dobrymi czy złymi stronami rewolucji przemysłowej oraz o uzasadnienie swojego zdania.
Praca domowa
Uczniowie piszą rozprawkę na temat skutków rewolucji przemysłowej i zmian, które dzięki niej zaszły – Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej
Przed lekcją: przygotowanie słownictwa w języku niemieckim do tematu Revolution der Industrie na podstawie faktów w języku polskim zaczerpniętych z różnych źródeł.
W trakcie lekcji: na podstawie treści prezentacji uczniowie przygotowują mapę pojęć do omówienia tego zagadnienia. Treść prezentacji może posłużyć jako inspiracja do zgłębienia wiedzy na temat różnych aspektów rewolucji przemysłowej, np. które niemieckie miasta rozwijały się w tamtym czasie najszybciej, kim był Karl Benz itp.
Po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa z zakresu tematycznego. Wykorzystanie treści materiału do przeprowadzenia dyskusji panelowej na temat: Einfluss der industriellen Revolutionen auf unser Leben. Gibt es mehr Vor- oder Nachteile?