Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Czym jest przemiana adiabatyczna gazów? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VI. Termodynamika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | „Zastosowanie I zasady termodynamiki do analizy przemian gazowych”, „I zasada termodynamiki a szczególne przemiany gazu doskonałego”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel definiuje przemianę adiabatyczną, a następnie inicjuje dyskusję nt. tego, w jaki sposób w przemianie adiabatycznej i izotermicznej zmieniają się: energia wewnętrzna, temperatura i ciśnienie gazu. Nauczyciel stawia pytania: | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w parach rozwiązują zadania: 1, 2 i 5 z zestawu ćwiczeń, omawiając wyniki z całą klasą. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia to, czego uczniowie nie zrozumieli. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań z zestawu ćwiczeń: 3 i 4 obowiązkowo, a pozostałe zadania do wyboru dla chętnych uczniów. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium można wykorzystać jako podsumowanie lekcji, może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |