SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozwój fauny i flory w dziejach Ziemi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa:

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

2) charakteryzuje najważniejsze wydarzenia geologiczne i przyrodnicze w dziejach  Ziemi (fałdowania, transgresje i regresje morskie, zlodowacenia, rozwój świata organicznego i jego wymieranie) oraz odtwarza je na podstawie analizy profilu geologicznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje i charakteryzuje etapy rozwoju flory i fauny na Ziemi,

  • analizuje najważniejsze punkty zwrotne w ewolucji organizmów,

  • wyjaśnia, na czym polega wielkie wymieranie w historii naszej planety.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca zbiorowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, schemat tablicy stratygraficznej

Materiały pomocnicze

W. Mizerski, S. Orłowski, Geologia historyczna dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – rozpoczyna dyskusję dotyczącą tego, kiedy pojawiło się życie na Ziemi.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału (kolejne fragmenty części „Przeczytaj”). Uczniowie wspólnie wymieniają najważniejsze wydarzenia dotyczące rozwoju organizmów żywych w ciągu poszczególnych er.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z grafiką interaktywną i wykonali zawarte w tej części e‑materiału polecenie.

  • Nauczyciel podczas pracy grup rysuje na tablicy schemat tablicy stratygraficznej (oś czasu, nazwy er i okresów w kolejności od najstarszych), może wykorzystać gotowy schemat przygotowany przez niego wcześniej.

  • Uczniowie dostają kartki z nazwami poszczególnych gatunków i grup zwierząt i roślin.

  • Uczniowie przyczepiają wylosowane kartki we właściwym miejscu na schemacie.

  • Nauczyciel wspomaga uczniów, uzupełnia, jeżeli jest taka potrzeba.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe itp.

Praca domowa

  • Sporządź w zeszycie tabelkę, w której zestawisz rozwój flory i fauny w poszczególnych erach dziejów Ziemi.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących dziejów geologicznych i przyrodniczych Ziemi (zakres rozszerzony: V. 2), np. na lekcjach Jaki to okres geologiczny?, Jak poznano dzieje Ziemi? lub Jak powstają skamieniałości? Skamieniałości przewodnie. Może zostać wykorzystana także w ramach lekcji powtórzeniowej bądź w procesie samokształcenia uczniów.