Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Sortowanie przez zliczanie – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykorzystasz algorytm sortowania przez zliczanie do rozwiązywania problemów z życia codziennego.
Przeanalizujesz, jak oceniane są zadania maturalne i na co należy zwrócić uwagę, podając ich rozwiązania.
Przećwiczysz działanie algorytmu sortowania przez zliczanie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji);
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie informacji dotyczących sortowania przez zliczanie.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Metodą burzy mózgów uczniowie powtarzają najważniejsze informacje dotyczące sortowania przez zliczanie.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla sekcję „Przeczytaj”. Uczniowie wspólnie analizują rozwiązania zadań. Następnie w parach implementują omówione algorytmy w wybranym przez siebie języku programowania. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z zadaniem 2.1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Indywidualnie analizują prezentację, w której przedstawiono jego rozwiązanie. Następnie dzielą się na forum klasy swoimi spostrzeżeniami.
Ćwiczenia umiejętności. Uczniowie pracując w parach, wykonują zadanie 2.2 z sekcji „Sprawdź się” w jednym z dostępnych języków programowania. Następnie porównują swoje rozwiązania z inną grupa programującą w tym samym języku.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie implementują rozwiązanie zadania z sekcji „Prezentacja multimedialna”, pisząc program w jednym z trzech języków: C++, Java lub Python
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.