Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Hermeneutyka Paula Ricoeura
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia postać Paula Ricoeura;
wyjaśnia, w jaki sposób Ricoeur badał znaczenie i sposoby interpretacji;
omawia, czym są znak, symbol i alegoria i czym się od siebie różnią;
analizuje różnice między hermeneutyką kerygmatyczną a hermeneutyką podejrzeń;
omawia, w jaki sposób zanikanie symbolu powoduje kryzys mowy, który według Ricoeura jest źródłem kryzysu kultury;
alizuje wątek relacji kultury i cywilizacji u Ricoeura.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
audiobook;
praca z multimedium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Hermeneutyka Paula Ricoeura”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie polecenia numer 1: Jaka jest różnica między wypowiedziami symbolicznymi i alegorycznymi? Jak można je wyjaśnić na przykładach?
Jeśli nauczyciel uzna to za pomocne, może poprosić uczniów, żeby przed zajęciami samodzielnie odsłuchali audiobooka.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza ich odpowiedzi na pytanie z sekcji „Przeczytaj”. Czyta na głos wybrane z nich.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czy zgodzicie się, że motorem napędowym myśli filozoficznej jest podejrzliwość? Jak podejrzliwość wpłynęła na poszukiwania filozoficzne Paula Ricoeura?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Klasa dzieli się na grupy i każda z nich opracowuje propozycje wykonania poleceń zgodnie z przydziałem:
- grupa 1, polecenie nr 1: Wysłuchaj nagrania i wyjaśnij własnymi słowami, w jaki sposób przebiega rozumienie symbolu w trzech kolejnych stadiach omawianych przez Ricoeura,
- grupa 2, polecenie nr 2: Wybierz dowolny symbol występujący w historii kultury zachodniej i poddaj go interpretacji, przechodząc przez kolejne stadia zaproponowane przez autora tekstu,
- grupa 3, polecenie nr 3: Ricoeur omawia stosunek wiary i rozumienia. Jakie są różnice i podobieństwa między jego ujęciem a stanowiskiem, jakie w sprawie relacji rozumu i wiary zajmowali filozofowie średniowieczni? Powołaj się na co najmniej dwóch takich filozofów.
Następnie przedstawiciel wskazanej grupy prezentuje propozycję rozwiązania zadania, a pozostali uczniowie komentują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi uczniów, udzielając im informacji zwrotnej.Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja TED”. Odczytanie polecenia nr 1: *Zapoznaj się z filmem. Na czym polega antagonizujące stanowisko cywilizacji względem kultury?*Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Dyskusja. Nauczyciel inicjuje dyskusję, prosząc uczniów, aby spróbowali odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób hermeneutyka Paula Ricoeura odnosi się do kultury i cywilizacji.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania zajęć uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z zakładki „Prezentacja TED”. Wskazane osoby odczytują rozwiązania na forum klasy.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Przedstaw różnice między hermeneutyką kerygmatyczną a hermeneutyką podejrzeń. Spróbuj je zilustrować przykładami.
Materiały pomocnicze:
Dybel P., Oblicza hermeneutyki, Kraków 2012.
Przyłębski A., Hermeneutyka: od sztuki interpretacji do teorii i filozofii rozumienia, Poznań 2019.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.