Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Czy warto angażować się w działania na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.

Uczeń:

9) dostrzega wartość partycypacji społecznej w działaniach na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego, w tym poprawy jakości życia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje rozwój regionalny,

  • opisuje zasady rozwoju lokalnego,

  • wymienia zalety działań na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego.

  • ocenia, czy warto zaangażować się w działania na rzecz rozwoju regionalnego i lokalnego.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: blended learning, IBSE, debata

Formy zajęć: praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablet

Materiały pomocnicze

Szewczuk A., Kogut‑Jaworska M., Zioło M., Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Nauczyciel wprowadza w tematykę zajęć poprzez krótkie omówienie/przypomnienie pojęć rozwój regionalnyrozwój lokalny.

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania; po wysłuchaniu audiobooka zadaniem uczniów jest przeprowadzenie debaty na temat zaangażowania w rozwój regionalny i lokalny.

  • Przedstawienie przez nauczyciela zasad organizacji debaty:

    • 8‑10 uczniów (wytypowanych przez nauczyciela) uczestniczy bezpośrednio w debacie, dzieląc się na zwolenników i przeciwników dyskutowanej tezy do problemu: „Czy warto angażować się w działania na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego?”.

    • dwie grupy siadają przy stołach ustawionych po obu stronach sali lekcyjnej, pozostali uczniowie zajmują miejsca w ławkach,

    • debatą kieruje nauczyciel, udzielając głosu na przemian poszczególnym stronom (zaczyna strona broniąca tezy) i podsumowując wystąpienia,

    • każda runda wypowiedzi zwolenników i przeciwników dyskutowanego problemu trwa 3–4 minuty,

    • pozostali uczniowie głosują, po każdej rundzie przesiadając się na odpowiednią stronę sali lekcyjnej (lub w inny sposób wyrażając swoją ocenę etapu debaty),

  • Przeprowadzenie debaty – proponowane tematy do dyskusji:

    • czy rozwój regionalny i lokalny jest potrzebny?

    • czy z rozwojem regionalnym i lokalnym wiążą się szanse rozwoju gospodarczego i społecznego?

    • czy z rozwojem regionalnym i lokalnym wiążą się zagrożenia dla człowieka/społeczeństwa, gospodarki, środowiska przyrodniczego?

    • czy mieszkańcy powinni angażować się w rozwój swojego regionu?

  • Nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty, zadaje pytania naprowadzające, po każdej rundzie wypowiedzi podsumowuje jej przebieg, nie wyraża jednak swojej opinii.

  • Podsumowanie wyników debaty przez nauczyciela, wskazanie zwycięskiej grupy.

  • Uzupełnienie mapy myśli z e‑materiału – syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i treści przedstawionych w multimediach i przedstawienie rezultatów na forum klasy.

  • Podsumowanie nauczyciela – celem jest wskazanie znaczenia partycypacji społecznej w rozwoju regionalnym i lokalnym.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Przypomnienie celów zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie oraz możliwośći.

Praca domowa

  • Zapoznaj się z pozostałymi treściami z e‑materiału.

  • Praca pisemna: Scharakteryzuj procesy rozwoju lokalnego w swoim regionie/gminie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Zawarty w e‑materiale audiobook może być wykorzystany w ramach innych zajęć dotyczących partycypacji społecznej (zakres rozszerzony: XV. 9), a także jako uzupełnienie podczas lekcji poświęconej działaniom na rzecz ograniczania biedy i wykluczenia społecznego w Polsce (zakres rozszerzony: XV. 10) oraz lekcji poświęconej analizie mocnych i słabych stron miejscowości zamieszkania lub dzielnicy dużego miasta oraz zagrożeń i szans jej rozwoju (zakres rozszerzony: XVI. 8).