Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czy warto angażować się w działania na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.
Uczeń:
9) dostrzega wartość partycypacji społecznej w działaniach na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego, w tym poprawy jakości życia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje rozwój regionalny,
opisuje zasady rozwoju lokalnego,
wymienia zalety działań na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego.
ocenia, czy warto zaangażować się w działania na rzecz rozwoju regionalnego i lokalnego.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: blended learning, IBSE, debata
Formy zajęć: praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablet
Materiały pomocnicze
Szewczuk A., Kogut‑Jaworska M., Zioło M., Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Nauczyciel wprowadza w tematykę zajęć poprzez krótkie omówienie/przypomnienie pojęć rozwój regionalny i rozwój lokalny.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; po wysłuchaniu audiobooka zadaniem uczniów jest przeprowadzenie debaty na temat zaangażowania w rozwój regionalny i lokalny.
Przedstawienie przez nauczyciela zasad organizacji debaty:
8‑10 uczniów (wytypowanych przez nauczyciela) uczestniczy bezpośrednio w debacie, dzieląc się na zwolenników i przeciwników dyskutowanej tezy do problemu: „Czy warto angażować się w działania na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego?”.
dwie grupy siadają przy stołach ustawionych po obu stronach sali lekcyjnej, pozostali uczniowie zajmują miejsca w ławkach,
debatą kieruje nauczyciel, udzielając głosu na przemian poszczególnym stronom (zaczyna strona broniąca tezy) i podsumowując wystąpienia,
każda runda wypowiedzi zwolenników i przeciwników dyskutowanego problemu trwa 3–4 minuty,
pozostali uczniowie głosują, po każdej rundzie przesiadając się na odpowiednią stronę sali lekcyjnej (lub w inny sposób wyrażając swoją ocenę etapu debaty),
Przeprowadzenie debaty – proponowane tematy do dyskusji:
czy rozwój regionalny i lokalny jest potrzebny?
czy z rozwojem regionalnym i lokalnym wiążą się szanse rozwoju gospodarczego i społecznego?
czy z rozwojem regionalnym i lokalnym wiążą się zagrożenia dla człowieka/społeczeństwa, gospodarki, środowiska przyrodniczego?
czy mieszkańcy powinni angażować się w rozwój swojego regionu?
Nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty, zadaje pytania naprowadzające, po każdej rundzie wypowiedzi podsumowuje jej przebieg, nie wyraża jednak swojej opinii.
Podsumowanie wyników debaty przez nauczyciela, wskazanie zwycięskiej grupy.
Uzupełnienie mapy myśli z e‑materiału – syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i treści przedstawionych w multimediach i przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Podsumowanie nauczyciela – celem jest wskazanie znaczenia partycypacji społecznej w rozwoju regionalnym i lokalnym.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Przypomnienie celów zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie oraz możliwośći.
Praca domowa
Zapoznaj się z pozostałymi treściami z e‑materiału.
Praca pisemna: Scharakteryzuj procesy rozwoju lokalnego w swoim regionie/gminie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarty w e‑materiale audiobook może być wykorzystany w ramach innych zajęć dotyczących partycypacji społecznej (zakres rozszerzony: XV. 9), a także jako uzupełnienie podczas lekcji poświęconej działaniom na rzecz ograniczania biedy i wykluczenia społecznego w Polsce (zakres rozszerzony: XV. 10) oraz lekcji poświęconej analizie mocnych i słabych stron miejscowości zamieszkania lub dzielnicy dużego miasta oraz zagrożeń i szans jej rozwoju (zakres rozszerzony: XVI. 8).