Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.8.1
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Trampen – per Anhalter/Podróżować autostopem
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat sposobów podróżowania ze szczególnym uwzględnieniem podróży autostopem.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje, czym jest „autostop”;
wymienia zalety i wady podróżowania autostopem;
formułuje zasady udanego podróżowania autostopem.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem,
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody, techniki i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne, burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
zdjęcia z różnych stron świata, przedstawiające podróżowanie autostopem,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, a następnie zachęca ich do podania skojarzeń z nim związanych.
Nauczyciel na tablicy zawiesza inne zdjęcia z różnych stron świata, przedstawiające podróżowanie autostopem.
Uczniowie tworzą listę zwrotów i skojarzeń z tym sposobem podróżowania i przemieszania się.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie w parach zaznaczają, które informacje zgadzają się z tekstem, znajdują wyrazy i grupy wyrazów o podobnym znaczeniu i dopasowują do siebie (Übung 1‑3 z sekcji Przeczytaj).
Uczniowie analizują multimedium (mapa pojęć), następnie w parach łączą wskazówki z wyjaśnieniami, dopasowują wyrazy, które występują razem, uzupełniają tekst wyrazami z mapy pojęć (Übung 1‑3 z sekcji mapa pojęć).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy oraz prosi ich, aby stworzyli listę listę pytań do osoby podróżującej autostopem.
Uczniowie w swoich grupach wybierają osobę, która wcieli się w rolę autostopowicza i zadają jej wcześniej przygotowane pytania.
Wywiady są prezentowane na formum klasy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w grupach wyjaśniają, na czym polega podróż autostopem, tworzą swoje własne (w grupach) definicje tego pojęcia, które prezentują na forum klasy.
W ramach podsumowania uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Każda z grup ma zebrać argumenty (pierwsza grupa – dotyczące zalet podróży autostopem, druga grupa – dotyczące zagrożeń, niebezpieczeństw, niedogodności towarzyszących podróżowaniu autostopem). Następnie odbywa się wspólna dyskusja. Grupa, która wykazuje największe zaangażowanie i kreatywność podczas dyskusji, zostaje nagrodzona przez nauczyciela.
Praca domowa
Uczniowie piszą list do kolegi/koleżanki, który/a chce podróżować autostopem za granicę. W liście uświadamiają jej/mu ryzyko i trudności związane z tą formą podróżowania (Aufgabe 8 z sekcji Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem; powtórzenie znanego słownictwa z zakresu podróżowania. Można przegotować galerię zdjęć alternatywnych metod podróżowania.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Uczniowie mogą przygotować i przeprowadzić sondę na temat podróżowania autostopem. Uczniowie chodzą po klasie, zadając sobie nawzajem pytania, co sądzą na temat podróżowania autostopem. Swoje wyniki mogą zaprezentować na forum klasy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Uczniowie przygotowują argumenty do dyskusji na temat wad i zalet podróżowania autostopem. Uczniowie mogą przeprowadzić ankietę wśród osób z najbliższego otoczenia i zebrać opinie od osób w różnym wieku na temat tego sposobu podróżowania.