Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Krągłouste

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
X. Różnorodność zwierząt. Uczeń:
4) wymienia cechy pozwalające na rozróżnienie bezczaszkowców i kręgowców, a w ich obrębie krągłoustych, ryb, płazów, gadów, ssaków i ptaków; na podstawie tych cech identyfikuje organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz budowę minoga.

  • Wykażesz związek funkcji życiowych minoga ze środowiskiem i trybem życia.

  • Przeanalizujesz cechy pozwalające na odróżnienie minogów od innych gromad.

  • Opiszesz, czym charakteryzują się śluzice, i wyjaśnisz, dlaczego tych kręgowców nie klasyfikuje się już jako krągłoustych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • mapa myśli;

  • praca z filmem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie” i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu. Następnie prosi uczniów o przypomnienie cech kręgowców, po czym omawia z nimi systematykę minoga oraz charakteryzuje wybrane układy i czynności życiowe.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Film”). Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie treści poleceń nr 2 („Wykaż związek pomiędzy budową minogokształtnych a ich przystosowaniem do pasożytnictwa”) oraz 3 („Wymień krągłouste występujące w Polsce. Opisz, jak są one postrzegane przez człowieka z punktu widzenia gospodarki rybackiej”) i informuje, że wykonają je po obejrzeniu filmu. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika film. Uczniowie wykonują w parach polecenia, następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  2. Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy i rozdaje arkusze papieru A1 oraz flamastry. Uczniowie w grupach przygotowują plakaty w formie mapy myśli na podstawie treści e‑materiału na temat „Charakterystyka krągłoustych – budowa, funkcje życiowe i środowisko życia”. Po upływie wyznaczonego czasu liderzy grup podchodzą do tablicy, zawieszają swój plakat i prezentują na forum klasy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wiadomości.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 6 i 7 (odnoszące się do tekstu źródłowego na temat właściwości śluzu ślinic i jego wpływu na życie ryb) w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: „Jakie cechy pozwalają na odróżnienie krągłoustych od innych kręgowców?”.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2 (dotyczące systematyki i polegające na rozpoznaniu u krągłoustych cech niższych strunowców oraz zaawansowanych cech kręgowców) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 1, 3, 4, 5 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.