Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wstęp do grafiki komputerowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz różnice między grafiką rastrową a wektorową.
Dobierzesz format zapisu w zależności od przeznaczenia grafiki.
Wyjaśnisz, na czym polega kompresja bezstratna i stratna.
Przeanalizujesz, jak poprawić ostrość zdjęcia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wstęp do grafiki komputerowej”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Mapa myśli”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy uczniów.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla sekcję „Przeczytaj”. Uczniowie zapoznają się z jej treścią i analizują zmiany, jakie zaszły w plikach (straty jakości, zmiany w wyniku konwersji). Odtwarzają je na swoich komputerach. Dyskutują na temat tego, w jakich sytuacjach używa się grafiki rastrowej, a w jakich wektorowej.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Po wykonaniu każdego z nich następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.
W kolejnym etapie uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 4‑7 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– czym się różni grafika rastrowa od wektorowej?
– w jakich jednostkach wyrażamy rozdzielczość obrazu?
– co oznacza trasowanie?
– czym się różni kompresja bezstratna od kompresji stratnej?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia 1‑4 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Mapa myśli”, „Prezentacja multimedialna” jako materiał do lekcji powtórkowej.