Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Czynniki kształtujące powstawanie wybrzeży wysokich

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

  1. charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia typy wybrzeży wysokich,

  • charakteryzuje czynniki kształtujące powstawanie wybrzeży wysokich,

  • opisuje, jaki wpływ na powstawanie wybrzeży ma falowanie, prądy, pływy i zmiany poziomu morza.

Metody i techniki nauczania: blended learning

Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

W. Jaroszewski, L. Marks, A. Radomski, Słownik geologii dynamicznej, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1985.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie, czym jest wybrzeże, jakie typy wybrzeży wyróżnia się pod względem morfologicznym.

Faza realizacyjna

  • Korzystając z e‑materiału, uczniowie wyjaśniają, czym są wybrzeża wysokie i jakie czynniki je kształtują. Podczas pracy korzystają z atlasów geograficznych i lokalizują miejsca występowania poszczególnych typów wybrzeży wysokich.  Chętni uczniowie wskazują przykłady na mapie świata. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia.

  • Uczniowie oglądają film edukacyjny zamieszczony w e‑materiale. Po obejrzeniu filmu wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Wybrani uczniowie przedstawiają na forum klasy opracowane zadanie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością, w razie potrzeby wyjaśnia lub uzupełnia informacje.

  • Uczniowie sporządzają notatkę dotyczącą typów wybrzeży i ich charakterystyki.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel przypomina cele lekcji, ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wskaż typy wybrzeży wysokich Bałtyku, uwzględnij ich krótki opis i miejsce występowania (mapa myśli).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na poszerzenie wiedzy ucznia. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Film edukacyjny można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej zróżnicowania pobrzeża Bałtyku i genezy wybrzeża wysokiego i niskiego (zakres rozszerzony: XIII. 7).