Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki kształtujące powstawanie wybrzeży wysokich
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia typy wybrzeży wysokich,
charakteryzuje czynniki kształtujące powstawanie wybrzeży wysokich,
opisuje, jaki wpływ na powstawanie wybrzeży ma falowanie, prądy, pływy i zmiany poziomu morza.
Metody i techniki nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
W. Jaroszewski, L. Marks, A. Radomski, Słownik geologii dynamicznej, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1985.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie, czym jest wybrzeże, jakie typy wybrzeży wyróżnia się pod względem morfologicznym.
Faza realizacyjna
Korzystając z e‑materiału, uczniowie wyjaśniają, czym są wybrzeża wysokie i jakie czynniki je kształtują. Podczas pracy korzystają z atlasów geograficznych i lokalizują miejsca występowania poszczególnych typów wybrzeży wysokich. Chętni uczniowie wskazują przykłady na mapie świata. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia.
Uczniowie oglądają film edukacyjny zamieszczony w e‑materiale. Po obejrzeniu filmu wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Wybrani uczniowie przedstawiają na forum klasy opracowane zadanie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością, w razie potrzeby wyjaśnia lub uzupełnia informacje.
Uczniowie sporządzają notatkę dotyczącą typów wybrzeży i ich charakterystyki.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel przypomina cele lekcji, ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wskaż typy wybrzeży wysokich Bałtyku, uwzględnij ich krótki opis i miejsce występowania (mapa myśli).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na poszerzenie wiedzy ucznia. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Film edukacyjny można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej zróżnicowania pobrzeża Bałtyku i genezy wybrzeża wysokiego i niskiego (zakres rozszerzony: XIII. 7).