Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Praca z datami w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, jak obliczyć numer tygodnia w roku.
Wykorzystasz arkusz kalkulacyjny, aby podsumować czas nauki z podziałem na dni tygodnia.
Nauczysz się obliczać wiek poszczególnych osób.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Praca z datami w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
– jak szybko przetworzyć daty w celu zdobycia danych niezbędnych do przygotowania określonych statystyk lub podsumowań?
– jak sprawnie wygenerować listę osób z ich danymi i aktualnym wiekiem?
Ochotnicy na nie odpowiadają. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi lub przedstawiają swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują film z sekcji „Samouczek I” wyświetlony na tablicy. Wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1: „Użyj obu poznanych funkcji:
NUM.TYG()
iISO.NUM.TYG()
do obliczenia numeru obecnego tygodnia oraz jego odpowiednika w następnych pięciu latach. Czy wartości zwrócone przez funkcje pokrywają się?” i omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu.Pozostając w sekcji „Samouczek I” uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 2: „Jeśli w pierwszy poniedziałek następnego miesiąca zaczniesz projekt, który zajmie pięć tygodni, to w których tygodniach (według standardu ISO) będziesz nad nim pracować?” i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.
Nauczyciel wyświetla na tablicy film zawarty w sekcji „Samouczek II”. Następnie odczytuje treść polecenia nr 1: „Przygotuj arkusz, w którym przedstawisz liczbę godzin spędzonych na nauce każdego dnia, w ciągu ostatnich czterech tygodni. Następnie oblicz, w którym dniu musisz na nią poświęcić najwięcej czasu”. Uczniowie pracują w parach. Wybrana grupa omawia rozwiązanie na forum klasy.
W kolejnym etapie uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 2 i 3. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku przejdą do części z sekcji „Samouczek III”. Każdy z uczniów samodzielnie zapoznaje się z udostępnionym materiałem. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia uczniom zawarte w nim zagadnienia.
Praca indywidualna – implementacja poznanej techniki do rozwiązywania problemów informatycznych – wykonywanie ćwiczeń z sekcji „Samouczek III”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Samouczek II” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Praca z datami w arkuszu kalkulacyjnym”.