Dla nauczyciela
Autor: Mirosław Zelent
Przedmiot: Informatyka
Temat: Współpraca bazy danych ze stroną internetową, etap IV
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz korzyści wynikające z wyodrębnienia do zewnętrznego pliku danych dostępowych do bazy.
Ocenisz różnicę między zwyczajnym przerwaniem dalszego wykonania skryptu w razie wystąpienia błędu, a podejściem nowoczesnym, opartym na tzw. wychwytywaniu wyjątków.
Skonstruujesz obiektowy algorytm współpracy bazy danych z witryną i poznasz przetwarzanie obiektowe rekordów:
fetch_object()
.Używając pętli
foreach
, zrealizujesz w bardziej czytelny sposób przetwarzanie rezultatów odpowiedzi serwera na zapytanieSELECT
.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Współpraca bazy danych ze stroną internetową, etap IV”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”. Uczniowie oglądają film instruktażowy, realizując kolejno przedstawione czynności na swoim stanowisku komputerowym. Pliki potrzebne do wykonania zadania znajdują się w archiwum ZIP.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑8, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną osobą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– czym się różni programowanie proceduralne od obiektowego?
– na czym polega reguła zwana zasadą DRY?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2 z sekcji „Film samouczek”. Ich zadaniem jest wykonanie kolejną podstrony serwisu, która posiada listę wyboru
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.