Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Marta Mrozik
Autorka scenariusza: Monika Ekert
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: On the Beach / Na plaży
Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe: 1.8, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 7, 8.1, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń nazywa czynności, które można wykonywać na plaży.
Uczeń nazywa rzeczy, które można zobaczyć na plaży.
Cele motywacyjne:
Uczeń wzbogaca słownictwo potrzebne do rozmowy o wakacjach.
Uczeń rozwija umiejętność opisywania w czasie Present Continuous czynności wykonywanych na plaży.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, błąd jako narzędzie dydaktyczne)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (zabawa z kartami obrazkowymi, wcielanie się w role)
Formy zajęć:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach rozgrzewki nauczyciel prosi uczniów, żeby położyli się na podłodze i wyobrazili sobie, że są na plaży. Głośno wypowiada różne słowa związane z morzem i plażowaniem oraz takie, które nie pasują. Kiedy uczniowie usłyszą słowo kojarzące im się z plażą, wstają.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj). Następnie wskazuje obrazki i odtwarza nagrania, a uczniowie je powtarzają.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowaną kartę z kluczowymi słowami (Załącznik 1) i odtwarza nagranie z historyjką (Przeczytaj), a uczniowie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej. Gdy usłyszą w historyjce słowo, które jest na karcie, mają go dotknąć. Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie historyjki. Tym razem uczniowie mają za zadanie klasnąć za każdym razem, gdy usłyszą czasownik z końcówką -ing. Jeśli będzie taka potrzeba, nauczyciel może wytłumaczyć zadanie na podstawie pierwszej scenki.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Nauczyciel odczytuje kolejne zdania i pyta: Is it true or false? Wskazane pary odpowiadają na forum klasy i nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj). Pokazuje na kolejne osoby na rysunku i pyta: What are they doing?, ochotnicy odpowiadają własnymi słowami. Następnie wybrane przez nauczyciela osoby kolejno podchodzą do tablicy i przeciągają zdania we właściwe miejsca.
Nauczyciel układa przed sobą na podłodze karty obrazkowe przedstawiające piasek, morze, muszle, zamek z piasku i latawiec. Za każdym razem głośno wypowiada odpowiednią nazwę. Następnie prosi uczniów, żeby zamknęli oczy i usuwa jedną kartę. Wskazuje na kolejne karty i pyta: What is it? Przy pustym miejscu zadaje pytanie: What is missing? Zabawę powtarza kilka razy. Na koniec uczniowie wspólnie wykonują Exercise 1 (Film). Po każdym dopasowaniu wyrazu wskazują na właściwą kartę i głośno wypowiadają dane słowo.
Uczniowie oglądają film dwa razy. Przy drugim odtworzeniu nauczyciel zatrzymuje nagranie w różnych momentach i prosi uczniów: Show me the blankets/a sand itd. Ochotnicy podchodzą do tablicy i pokazują właściwe elementy na kadrach.
Nauczyciel wybiera pięć osób. Każda kolejno podchodzi do tablicy i odtwarza jedno nagranie z Exercise 2 (Film). Pozostali uczniowie powtarzają po nagraniu i wspólnie decydują, jaką odpowiedź zaznaczyć w zadaniu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Film). Nauczyciel prosi wybrane osoby, aby podały właściwe wyrazy i je przeliterowały.
* Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel wyświetla na tablicy obrazek z Exercise 2 (Sprawdź się). Następnie kolejno odtwarza nagrania. Po każdym prosi uczniów, żeby dopasowali czynność do odpowiednich osób. Ochotnicy podchodzą do tablicy i wpisują przy imionach numery nagrań.
Praca domowa:
Nauczyciel może wykorzystać wybrane ćwiczenia spośród Exercise 1 i 3 (Sprawdź się) jako pracę domową lub element sprawdzianu. Jeśli nauczyciel zada któreś ćwiczenie w ramach pracy domowej, sprawdza je na kolejnej lekcji.
Materiały pomocnicze:
Karty obrazkowe przedstawiające piasek, morze, muszle, zamek z piasku i latawiec.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel odtwarza poszczególne sekwencje filmu, a uczniowie mają za zadanie pokazać na migi, o jakich czynnościach jest w nich mowa.
Załączniki dla nauczyciela:
Załącznik nr 1