Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.11.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Auge, Auge, Nase, Mund … / Oko, oko, nos, usta…
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych części ciała (części twarzy)
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla z dołączoną do niej ilustracją (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie rozdaje uczniom kasztany, patyczki i plastelinę (uczniowie mogą sami nazbierać kasztanów i przynieść je na lekcję). Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń wykonał ludzika z kasztanów. Ważne, żeby ludzik miał głowę, oczy, nos, usta. | plenum | 15 min | kasztany, plastelina, patyczki |
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, jaką część ciała ludzika wskazuje siostra Tima. Uczniowie wskazują tę część ciała na swoich ludzikach z kasztanów. Nauczyciel wypowiada na głos wyrazy: der Kopf, die Augen, die Ohren, die Nase, der Mund, die Haare. Uczniowie powtarzają je za nauczycielem, wskazując odpowiednie części ciała na swoich figurkach. | ludziki z kasztanów | ||
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w pokazywanie. Zaprasza uczniów do koła, a następnie – najpierw wolno, a potem coraz szybciej – wypowiada na głos wyrazy: der Kopf, die Augen, die Ohren, die Nase, der Mund, die Haare. Uczniowie wskazują odpowiednie części ciała, w pierwszej części zabawy, pokazując na siebie, w drugiej – na kolegę lub koleżankę stojących obok (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające różne części twarzy oraz podaje ich nazwy – czasem poprawnie (ilustracja wyświetlana na tablicy oraz nazwa wypowiadana przez nauczyciela zgadzają się), a czasem błędnie (nauczyciel wypowiada inną nazwę części twarzy niż ta wyświetlana na tablicy interaktywnej) (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie odpowiadają Ja! (w przypadku prawidłowego przyporządkowania) oraz Nein! (jeśli nauczyciel podał inną nazwę części twarzy niż ta wyświetlana na tablicy). | tablica interaktywna | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka, objaśnia nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Prosi uczniów, aby zilustrowali gestami treść wierszyka. Nauczyciel powoli recytuje wierszyk. Uczniowie, stojąc w kole, ilustrują gestami jego treść. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali części ciała, o których była mowa w wierszyku. Następnie wszyscy uczniowie wypowiadają nazwy tych części ciała w języku niemieckim (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2 i 3). W dalszej części uczniowie wspólnie recytują wiersz. | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom po siedem małych karteczek i wypowiada kolejno na głos wyrazy: der Kopf, das Auge, das Ohr, die Nase, der Mund, die Haare, das Gesicht. Uczniowie rysują wymienione części ciała. Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 1 (e‑materiał: Plik audio) i prosi uczniów, aby ułożyli swoje karteczki w takiej kolejności, w jakiej nazwy narysowanych na nich części ciała pojawiają się w nagraniu. | praca indywidualna | siedem małych karteczek dla każdego ucznia | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali najpierw jedno oko/jedno ucho, a potem dwoje oczu/dwoje uszu. Uczniowie, wskazując oko/ucho, powtarzają za nauczycielem das Auge/das Ohr, a wskazując oczy/uszy, powtarzają die Augen/die Ohren. Nauczyciel zwraca uwagę, że inaczej mówimy o jednym oku/uchu, a inaczej o parze oczu/uszu. Następnie prezentuje na tablicy interaktywnej cztery ilustracje i prosi uczniów, aby dopasowali do nich podane wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podzielili swoje karteczki na te, na których narysowali części ciała występujące w parze, oraz na te z narysowanymi częściami ciała występującymi bez pary. Ochotnicy odczytują na głos nazwy części ciała w obydwu zbiorach. | praca indywidualna, plenum | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające twarz dziecka. Uczniowie słuchają wierszyka i rysują po śladzie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca indywidualna | karta pracy | |
Na zakończenie lekcji każdy uczeń lepi ludzika z plasteliny (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel zachęca, aby uczniowie wzięli ludziki do domu i zaprezentowali rodzicom, jakie nazwy części ciała w języku niemieckim poznali na dzisiejszej lekcji. | plastelina | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla z dołączoną do niej ilustracją (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie rozdaje uczniom kasztany, patyczki i plastelinę (uczniowie mogą sami nazbierać kasztanów i przynieść je na lekcję). Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń wykonał ludzika z kasztanów. Ważne, żeby ludzik miał głowę, oczy, nos, usta.
plenum
15 min
kasztany, plastelina, patyczki
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, jaką część ciała ludzika wskazuje siostra Tima. Uczniowie wskazują tę część ciała na swoich ludzikach z kasztanów. Nauczyciel wypowiada na głos wyrazy: der Kopf, die Augen, die Ohren, die Nase, der Mund, die Haare. Uczniowie powtarzają je za nauczycielem, wskazując odpowiednie części ciała na swoich figurkach.
ludziki z kasztanów
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w pokazywanie. Zaprasza uczniów do koła, a następnie – najpierw wolno, a potem coraz szybciej – wypowiada na głos wyrazy: der Kopf, die Augen, die Ohren, die Nase, der Mund, die Haare. Uczniowie wskazują odpowiednie części ciała, w pierwszej części zabawy, pokazując na siebie, w drugiej – na kolegę lub koleżankę stojących obok (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające różne części twarzy oraz podaje ich nazwy – czasem poprawnie (ilustracja wyświetlana na tablicy oraz nazwa wypowiadana przez nauczyciela zgadzają się), a czasem błędnie (nauczyciel wypowiada inną nazwę części twarzy niż ta wyświetlana na tablicy interaktywnej) (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie odpowiadają Ja! (w przypadku prawidłowego przyporządkowania) oraz Nein! (jeśli nauczyciel podał inną nazwę części twarzy niż ta wyświetlana na tablicy).
tablica interaktywna
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka, objaśnia nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Prosi uczniów, aby zilustrowali gestami treść wierszyka. Nauczyciel powoli recytuje wierszyk. Uczniowie, stojąc w kole, ilustrują gestami jego treść.
plenum
15 min
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali części ciała, o których była mowa w wierszyku. Następnie wszyscy uczniowie wypowiadają nazwy tych części ciała w języku niemieckim (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2 i 3).
Nauczyciel rozdaje uczniom po siedem małych karteczek i wypowiada kolejno na głos wyrazy: der Kopf, das Auge, das Ohr, die Nase, der Mund, die Haare, das Gesicht. Uczniowie rysują wymienione części ciała. Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 1 (e‑materiał: Plik audio) i prosi uczniów, aby ułożyli swoje karteczki w takiej kolejności, w jakiej nazwy narysowanych na nich części ciała pojawiają się w nagraniu.
praca indywidualna
siedem małych karteczek dla każdego ucznia
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali najpierw jedno oko/jedno ucho, a potem dwoje oczu/dwoje uszu. Uczniowie, wskazując oko/ucho, powtarzają za nauczycielem das Auge/das Ohr, a wskazując oczy/uszy, powtarzają die Augen/die Ohren. Nauczyciel zwraca uwagę, że inaczej mówimy o jednym oku/uchu, a inaczej o parze oczu/uszu. Następnie prezentuje na tablicy interaktywnej cztery ilustracje i prosi uczniów, aby dopasowali do nich podane wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podzielili swoje karteczki na te, na których narysowali części ciała występujące w parze, oraz na te z narysowanymi częściami ciała występującymi bez pary. Ochotnicy odczytują na głos nazwy części ciała w obydwu zbiorach.
praca indywidualna, plenum
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające twarz dziecka. Uczniowie słuchają wierszyka i rysują po śladzie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca indywidualna
karta pracy
Na zakończenie lekcji każdy uczeń lepi ludzika z plasteliny (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel zachęca, aby uczniowie wzięli ludziki do domu i zaprezentowali rodzicom, jakie nazwy części ciała w języku niemieckim poznali na dzisiejszej lekcji.
plastelina
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0