Numer e‑materiału: 1.1.11.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Auge, Auge, Nase, Mund … / Oko, oko, nos, usta…
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych części ciała (części twarzy)

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa wybrane części twarzy;

  • recytuje wierszyk o rysowaniu buzi.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • podejście komunikacyjne,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • praca z plikiem audio,

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

  • formy pracy:

    • praca indywidualna,

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • siedem małych karteczek dla każdego ucznia,

  • kasztany, plastelina, patyczki,

  • karta pracy.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik może zostać wykorzystany do ćwiczeń na rozumienie ze słuchu, innych niż zaproponowane w poleceniach, np. ustalenie kontekstu (kto, gdzie, kiedy, co robi). Uczniowie mogą nadać nagraniu tytuł. Plik audio to również inspiracja do ułożenia podobnego tekstu. Ponadto z plikiem audio można zainicjować zabawę w echo (powtarzanie na różne sposoby) czy głuchy telefon (z wykorzystaniem wybranej frazy z nagrania).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla z dołączoną do niej ilustracją (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie rozdaje uczniom kasztany, patyczki i plastelinę (uczniowie mogą sami nazbierać kasztanów i przynieść je na lekcję). Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń wykonał ludzika z kasztanów. Ważne, żeby ludzik miał głowę, oczy, nos, usta.

plenum

15 min

kasztany, plastelina, patyczki

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, jaką część ciała ludzika wskazuje siostra Tima. Uczniowie wskazują tę część ciała na swoich ludzikach z kasztanów. Nauczyciel wypowiada na głos wyrazy: der Kopf, die Augen, die Ohren, die Nase, der Mund, die Haare. Uczniowie powtarzają je za nauczycielem, wskazując odpowiednie części ciała na swoich figurkach.

ludziki z kasztanów

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w pokazywanie. Zaprasza uczniów do koła, a następnie – najpierw wolno, a potem coraz szybciej – wypowiada na głos wyrazy: der Kopf, die Augen, die Ohren, die Nase, der Mund, die Haare. Uczniowie wskazują odpowiednie części ciała, w pierwszej części zabawy, pokazując na siebie, w drugiej – na kolegę lub koleżankę stojących obok (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające różne części twarzy oraz podaje ich nazwy – czasem poprawnie (ilustracja wyświetlana na tablicy oraz nazwa wypowiadana przez nauczyciela zgadzają się), a czasem błędnie (nauczyciel wypowiada inną nazwę części twarzy niż ta wyświetlana na tablicy interaktywnej) (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie odpowiadają Ja! (w przypadku prawidłowego przyporządkowania) oraz Nein! (jeśli nauczyciel podał inną nazwę części twarzy niż ta wyświetlana na tablicy).

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka, objaśnia nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Prosi uczniów, aby zilustrowali gestami treść wierszyka. Nauczyciel powoli recytuje wierszyk. Uczniowie, stojąc w kole, ilustrują gestami jego treść.

plenum

15 min

Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali części ciała, o których była mowa w wierszyku. Następnie wszyscy uczniowie wypowiadają nazwy tych części ciała w języku niemieckim (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2 i 3). W dalszej części uczniowie wspólnie recytują wiersz.

Nauczyciel rozdaje uczniom po siedem małych karteczek i wypowiada kolejno na głos wyrazy: der Kopf, das Auge, das Ohr, die Nase, der Mund, die Haare, das Gesicht. Uczniowie rysują wymienione części ciała. Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 1 (e‑materiał: Plik audio) i prosi uczniów, aby ułożyli swoje karteczki w takiej kolejności, w jakiej nazwy narysowanych na nich części ciała pojawiają się w nagraniu.

praca indywidualna

siedem małych karteczek dla każdego ucznia

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali najpierw jedno oko/jedno ucho, a potem dwoje oczu/dwoje uszu. Uczniowie, wskazując oko/ucho, powtarzają za nauczycielem das Auge/das Ohr, a wskazując oczy/uszy, powtarzają die Augen/die Ohren. Nauczyciel zwraca uwagę, że inaczej mówimy o jednym oku/uchu, a inaczej o parze oczu/uszu. Następnie prezentuje na tablicy interaktywnej cztery ilustracje i prosi uczniów, aby dopasowali do nich podane wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi, aby uczniowie podzielili swoje karteczki na te, na których narysowali części ciała występujące w parze, oraz na te z narysowanymi częściami ciała występującymi bez pary. Ochotnicy odczytują na głos nazwy części ciała w obydwu zbiorach.

praca indywidualna, plenum

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające twarz dziecka. Uczniowie słuchają wierszyka i rysują po śladzie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca indywidualna

karta pracy

Na zakończenie lekcji każdy uczeń lepi ludzika z plasteliny (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel zachęca, aby uczniowie wzięli ludziki do domu i zaprezentowali rodzicom, jakie nazwy części ciała w języku niemieckim poznali na dzisiejszej lekcji.

plastelina

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla z dołączoną do niej ilustracją (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie rozdaje uczniom kasztany, patyczki i plastelinę (uczniowie mogą sami nazbierać kasztanów i przynieść je na lekcję). Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń wykonał ludzika z kasztanów. Ważne, żeby ludzik miał głowę, oczy, nos, usta.

plenum

15 min

kasztany, plastelina, patyczki

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, jaką część ciała ludzika wskazuje siostra Tima. Uczniowie wskazują tę część ciała na swoich ludzikach z kasztanów. Nauczyciel wypowiada na głos wyrazy: der Kopf, die Augen, die Ohren, die Nase, der Mund, die Haare. Uczniowie powtarzają je za nauczycielem, wskazując odpowiednie części ciała na swoich figurkach.

ludziki z kasztanów

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w pokazywanie. Zaprasza uczniów do koła, a następnie – najpierw wolno, a potem coraz szybciej – wypowiada na głos wyrazy: der Kopf, die Augen, die Ohren, die Nase, der Mund, die Haare. Uczniowie wskazują odpowiednie części ciała, w pierwszej części zabawy, pokazując na siebie, w drugiej – na kolegę lub koleżankę stojących obok (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające różne części twarzy oraz podaje ich nazwy – czasem poprawnie (ilustracja wyświetlana na tablicy oraz nazwa wypowiadana przez nauczyciela zgadzają się), a czasem błędnie (nauczyciel wypowiada inną nazwę części twarzy niż ta wyświetlana na tablicy interaktywnej) (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie odpowiadają Ja! (w przypadku prawidłowego przyporządkowania) oraz Nein! (jeśli nauczyciel podał inną nazwę części twarzy niż ta wyświetlana na tablicy).

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka, objaśnia nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Prosi uczniów, aby zilustrowali gestami treść wierszyka. Nauczyciel powoli recytuje wierszyk. Uczniowie, stojąc w kole, ilustrują gestami jego treść.

plenum

15 min

Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali części ciała, o których była mowa w wierszyku. Następnie wszyscy uczniowie wypowiadają nazwy tych części ciała w języku niemieckim (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2 i 3).

Nauczyciel rozdaje uczniom po siedem małych karteczek i wypowiada kolejno na głos wyrazy: der Kopf, das Auge, das Ohr, die Nase, der Mund, die Haare, das Gesicht. Uczniowie rysują wymienione części ciała. Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 1 (e‑materiał: Plik audio) i prosi uczniów, aby ułożyli swoje karteczki w takiej kolejności, w jakiej nazwy narysowanych na nich części ciała pojawiają się w nagraniu.

praca indywidualna

siedem małych karteczek dla każdego ucznia

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali najpierw jedno oko/jedno ucho, a potem dwoje oczu/dwoje uszu. Uczniowie, wskazując oko/ucho, powtarzają za nauczycielem das Auge/das Ohr, a wskazując oczy/uszy, powtarzają die Augen/die Ohren. Nauczyciel zwraca uwagę, że inaczej mówimy o jednym oku/uchu, a inaczej o parze oczu/uszu. Następnie prezentuje na tablicy interaktywnej cztery ilustracje i prosi uczniów, aby dopasowali do nich podane wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi, aby uczniowie podzielili swoje karteczki na te, na których narysowali części ciała występujące w parze, oraz na te z narysowanymi częściami ciała występującymi bez pary. Ochotnicy odczytują na głos nazwy części ciała w obydwu zbiorach.

praca indywidualna, plenum

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające twarz dziecka. Uczniowie słuchają wierszyka i rysują po śladzie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca indywidualna

karta pracy

Na zakończenie lekcji każdy uczeń lepi ludzika z plasteliny (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel zachęca, aby uczniowie wzięli ludziki do domu i zaprezentowali rodzicom, jakie nazwy części ciała w języku niemieckim poznali na dzisiejszej lekcji.

plastelina

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec