Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Rozpad systemu. Okrągły Stół
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia genezę Okrągłego Stołu;
wymienia najważniejszych uczestników tych rozmów w 1989 r.;
omawia najważniejsze postanowienia Okrągłego Stołu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rozpad systemu. Okrągły Stół”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, a także cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.
Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem oraz audiobookiem. Nauczyciel poleca, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli związaną z tematem (główny punkt stanowi hasło „Okrągły Stół”). Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi wybrane osoby lub ochotników o przedstawienie okoliczności zorganizowania obrad Okrągłego Stołu. Uczniowie powinni wspomnieć o sytuacji gospodarczo‑politycznej PRL, strajkach, wstępnych rozmowach przedstawicieli opozycji oraz władz komunistycznych.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy, które będą opracowywać odpowiedzi do poleceń. Następnie odtwarza nagrania z udziałem prof. Antoniego Dudka omawiającego przygotowania i przebieg obrad Okrągłego Stołu. Prosi wybraną osobę o przeczytanie polecenia 3: „Wyjaśnij, dlaczego legalizacja NSZZ »Solidarność« mogła stanowić zagrożenie dla władz oraz organizacji OPZZ”. Uczniowie w grupach przygotowują odpowiedzi, wybrany zespół prezentuje swoją wersję, pozostali uczniowie mogą ją uzupełniać. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 4: wymieniają cele opozycji oraz władz komunistycznych, które chciano osiągnąć podczas obrad Okrągłego Stołu.
Dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: W jaki sposób komuniści chcieli zachować władzę? Czy w ówczesnej sytuacji możliwe były całkowite odsunięcie komunistów od władzy i pełna demokratyzacja Polski? Uczniowie dyskutują, jedna osoba może zapisywać argumenty. Na koniec dyskusji nauczyciel może zorganizować głosowanie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi albo uczennicy (może być ochotnik) podsumowanie lekcji „Rozpad systemu. Okrągły Stół”. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.
Na koniec omawia pracę uczniów podczas zajęć oraz sposób przeprowadzenia dyskusji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
A. Dudek, Historia polityczna polski 1989–2015, Kraków 2016.
Z. Woźniak, Pokłosie Okrągłego Stołu. Przeszłość dla przyszłości, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2009, nr 71, z. 2.
K. Trembicka, Okrągły stół w Polsce. 30 lat sporów o jego znaczenie i skutki, „Przegląd Sejmowy” 2019, nr 5 (154).
Wskazówki metodyczne:
Informacje zawarte w audiobooku oraz filmach mogą być wykorzystywane podczas lekcji omawiających przemiany w Europie Środkowo‑Wschodniej w 1989 r.