Autorka e‑materiału: Anna Sękiewicz‑Magoń

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Space Tourism / Turystyka kosmiczna

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.12, II.7, III.4, V.1, V.6, V.8, VII.3, VII.11, VIII.3, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z turystyką kosmiczną.

  2. Uczeń potrafi napisać instrukcję dla kosmicznych turystów, ułatwiającą im przygotowanie się do lotu.

  3. Uczeń potrafi stworzyć wpis na blog dotyczący turystyki kosmicznej i wyrazić opinię na temat tego, jak może ona zmienić świat.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z turystyką kosmiczną.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat lotów w kosmos. 

  3. Uczeń kształtuje postawę otwartości na nowe doświadczenia.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o napisanie w czasie 2–3 minut jak największej liczby angielskich wyrazów (np. nazw planet) związanych z kosmosem. Uczniowie pracują indywidualnie, a następnie odczytują swoje listy wyrazów na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: What would you like to learn about space tourism? Uczniowie zadają pytania na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają tekst One Return To The Moon, Please, a następnie wymieniają te pytania, na które znaleźli w nim odpowiedź.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst One Return To The Moon, Please i odwołując się do słownika, sprawdzają niezrozumiałe fragmenty.

  4. Uczniowie wykonują w parach Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  5. Uczniowie w trzech różnych parach odpowiadają na pytania w Exercise 3 (Przeczytaj). Przed przystąpieniem do realizacji zadania indywidualnie wyszukują w tekście słownictwo, które następnie wykorzystają, odpowiadając na pytania. W ostatnim etapie uczniowie relacjonują na forum klasy to, czego dowiedzieli się od kolegów/koleżanek.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie oglądają prezentację na forum klasy, a następnie wykonują kolejno Exercise 2 oraz 3 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  9. Uczniowie w trzech różnych parach odpowiadają na pytania w Exercise 5 (Prezentacja multimedialna). Przed przystąpieniem do realizacji zadania wyszukują w treści prezentacji wyrazy, które chcieliby wykorzystać, odpowiadając na pytania.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 8 (Sprawdź się): Write an instruction about what space tourists can do to prepare for their space flight. Use a maximum of 10 sentences. Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): Recently you got interested in the subject of space tourism. Write a post on your blog (100–150 words) and

  • explain what space tourism is;

  • list possible benefits and threats that it may bring;

  • express your opinion about how it can change the world in the future;

  • ask your readers to share their opinions about the issue.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, bazując na prezentacji multimedialnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują chmury wyrazowe uwzględniające kluczowe słownictwo związane z podróżami kosmicznymi z prezentacji – pojęcia takie jak accelerationG‑force, nazwy i nazwiska, np.: Dragon spacecraft, SpaceX, J. BezosE.Musk oraz inne, które pozwolą uczniowi na kolejnej lekcji opowiedzieć historię podróży kosmicznych posiłkując się chmurą wyrazową. Na kolejnej lekcji, odwołując się do chmur, uczniowie powtarzają materiał zawarty w prezentacji.