Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Główne etapy organogenezy człowieka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz główne etapy organogenezy u człowieka.
Wskażesz, jakie zawiązki narządów powstają z trzech listków zarodkowych.
Wyjaśnisz jak przebiega gastrulacja i neurulacja.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
metaplan;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Główne etapy organogenezy człowieka”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi o przypomnienie, czym są listki zarodkowe. Następnie wyświetla mapę myśli zawartą w e‑materiale i prosi uczniów, by przyporządkowali nazwy organów i tkanek do trzech podstawowych listków zarodkowych, z których powstają (polecenie nr 1).
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem – linia czasu. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z grup ma za zadanie, na podstawie wiadomości z sekcji „Przeczytaj”, opisać za pomocą linii czasu przebieg organogenezy u człowieka, z zastosowaniem symboli, rysunków i opisów. Wybrane grupy prezentują swoje linie czasu.
Praca z animacją pt. „Neurulacja jako przykład jednego z etapów organogenezy”. Uczniowie zapoznają się z materiałem. Prowadzący zajęcia prosi podopiecznych, by pracując w parach, wyjaśnili, czym jest neurulacja, oraz scharakteryzowali, jak przebiega drugi etap neurulacji u człowieka. Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie, pracując samodzielnie, opisują znaczenie okresu zarodkowego dla prawidłowego rozwoju człowieka. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Wybrana osoba losuje kartkę z jednym z kluczowych zagadnień poznanych w czasie lekcji (zob. materiały pomocnicze). Układa pytanie do wylosowanego zagadnienia. Ochotnicy odpowiadają na nie. Osoba, która poprawnie udzieli odpowiedzi, losuje kolejną kartkę i układa pytanie do kolejnego zagadnienia.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
Nauczyciel może wykorzystać animację na lekcji „Neurulacja i powstawanie struny grzbietowej i somitów”.