Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Czym są fazy Księżyca? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | fliped classroom |
Metody nauczania: | burza mózgów, praca manualna |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | styropianowe kulki różnej wielkości, patyczki, mocna latarka, projektor do wyświetlania multimediów, urządzenia multimedialne dla każdej grupy |
Materiały pomocnicze: | inne e‑materiały o Księżycu |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie zapoznają się z całym e‑materiałem w domu. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pyta uczniów, czy zapoznali się z całym e‑materiałem. Rozpoczyna dyskusję na temat faz Księżyca. Jeżeli jakiś uczeń nie rozumie danego zagadnienia, pozostali uczniowie, którzy opanowali materiał, powinni pod nadzorem nauczyciela wyjaśnić problem. | |
Faza podsumowująca: | |
Każda grupa przedstawia reszcie klasy rodzaj zmian fazowych wybranego przez siebie ciała niebieskiego. Przy pomocy kulek i źródła światła prezentują, w jaki sposób zmienia się oświetlenie wybranego ciała niebieskiego. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń. Dla chętnych: Stworzyć własny model obrazujący fazy Księżyca, lub innego, interesującego ucznia, układu. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być obejrzane przez uczniów na lekcji. |