Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Czym są fazy Księżyca?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. rozróżnia każdą z faz Księżyca,

  2. opisuje fazy ciał niebieskich na przykładzie Księżyca,

  3. rozpoznaje w jakiej fazie jest Księżyc bazując na fotografii wykonanej o zadanej porze.

Strategie nauczania:

fliped classroom

Metody nauczania:

burza mózgów, praca manualna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

styropianowe kulki różnej wielkości, patyczki, mocna latarka, projektor do wyświetlania multimediów, urządzenia multimedialne dla każdej grupy

Materiały pomocnicze:

inne e‑materiały o Księżycu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie zapoznają się z całym e‑materiałem w domu.
Warto połączyć tę lekcję z innymi zagadnieniami związanymi z Księżycem.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel pyta uczniów, czy zapoznali się z całym e‑materiałem. Rozpoczyna dyskusję na temat faz Księżyca. Jeżeli jakiś uczeń nie rozumie danego zagadnienia, pozostali uczniowie, którzy opanowali materiał, powinni pod nadzorem nauczyciela wyjaśnić problem.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, nie więcej niż 4‑osobowe. Każda grupa dostaje dwie kulki i patyczki, które mają być osiami obrotu kulek, tak aby było je łatwo trzymać. Każda grupa wybiera sobie ciało, którego fazy chcieliby opisać. Na kartkach rozpisują najważniejsze fakty, mogą korzystać z internetu w celu znalezienia brakujących informacji o danym ciele niebieskim. Grupy złożone z wybitnych uczniów powinny wybrać ambitny projekt – wymagający większych wyliczeń. Na przykład opisać fazy księżyca Europa widziane z Jowisza, lub fazy Jowisza widziane z Saturna. Grupa złożona ze słabych uczniów powinna skupić się na opisie i dokładnym zrozumieniu faz Księżyca.

Faza podsumowująca:

Każda grupa przedstawia reszcie klasy rodzaj zmian fazowych wybranego przez siebie ciała niebieskiego. Przy pomocy kulek i źródła światła prezentują, w jaki sposób zmienia się oświetlenie wybranego ciała niebieskiego.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń. Dla chętnych: Stworzyć własny model obrazujący fazy Księżyca, lub innego, interesującego ucznia, układu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być obejrzane przez uczniów na lekcji.