Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Bilans cieplny Ziemi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

1) wykazuje związek między budową atmosfery a zjawiskami i procesami meteorologicznymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie bilansu cieplnego Ziemi,

  • wyjaśnia, na czym polega bilans cieplny Ziemi,

  • ocenia saldo bilansu cieplnego Ziemi.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: miniwykład, dyskusja, plakaty/mapa myśli

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e materiał, mapa fizyczna świata, arkusze papieru, pisaki, guma mocująca, podręcznik

Materiały pomocnicze

Kożuchowski K. (red.), Meteorologia i klimatologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.

Woś A., Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli, od czego zależy zróżnicowanie temperatury powietrza na Ziemi.

  • Nauczyciel przypomina uczniom, że głównym czynnikiem jest ilość promieniowania słonecznego, które Ziemia jest w stanie zatrzymać – nauczyciel nawiązuje do pojęć promieniowania padającego i odbitego oraz bilansu cieplnego (miniwykład).

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału – wyszukują definicję bilansu cieplnego Ziemi i analizują jego składowe. Następuje krótka dyskusja na temat: od czego zależy bilans cieplny Ziemi, czy i kiedy może być dodatni lub ujemny?

  • Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup – każda ma za zadanie opracowanie wpływu danego czynnika na bilans cieplny (np. wpływ zachmurzenia na bilans cieplny; wpływ ekspozycji i nachylenia stoków na bilans cieplny itp.). Uczniowie w zespołach oglądają film edukacyjny i sporządzają notatkę. Nauczyciel zwraca uwagę, że następnie liderzy grup mają za zadanie podyktować wyniki swojej pracy reszcie zespołów, więc grupa powinna przemyśleć, jak w klarowny sposób przekazać zdobytą wiedzę.

  • Liderzy grup prezentują na forum klasy wyniki pracy w grupach. W trakcie prezentacji uczniowie wykonują notatki w zeszytach.

  • Następnie nauczyciel prosi o wykonanie polecenia 1 do filmu edukacyjnego („Scharakteryzuj główne składowe bilansu cieplnego Ziemi”). Uczniowie w tych samych grupach analizują grafikę z bloku tekstowego i opis składowych bilansu cieplnego Ziemi, a następnie wspólnie wyciągają wnioski – dyskusja na forum klasy.

  • Nauczyciel podkreśla znaczenie albedo, podając różne przykłady zależności albedo od rodzaju powierzchni.

  • Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału.

  • Uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z e‑materiału (np. 1–7), po czym nauczyciel omawia ich wyniki. Pyta o ewentualne trudności i o to, co było nową wiedzą dla uczniów. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć.

Praca domowa

  • Wykonaj ćwiczenie 8. z e‑materiału.

  • Praca dla chętnych: Korzystając z definicji albedo, wyjaśnij, dlaczego latem, podczas upałów, chętniej zakładamy białe ubrania, a zimą (kiedy jest mróz) wolimy ciemniejsze ubiory.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny oraz grafiki z e‑materiału mogą być wykorzystane przy omawianiu czynników klimatotwórczych decydujących o zróżnicowaniu temperatury powietrza/klimatu na Ziemi (zakres podstawowy: III. 1, III. 2) oraz na lekcji powtórzeniowej z działu „Dynamika procesów atmosferycznych” (zakres rozszerzony: III).