Numer e‑materiału: 1.2.4.5.
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Was ist deine Mutter von Beruf? / Kim jest twoja mama z zawodu?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o wybranych zawodach wykonywanych przez ludzi.

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
4) popularne zawody.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia; 2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia; 2) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy popularnych zawodów;

  • mówi, kim z zawodu jest jakaś osoba.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • programowana – z użyciem komputera;

  • praktyczna – metoda aktywizująca;

  • podejście komunikacyjne.

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze.

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra domino);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • zdjęcia rodziców uczniów;

  • karty pracy.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (domino)
  1. Dzielimy klasę na 4 grupy.

  2. Rozdać każdej grupie po dwie duże piankowe kostki, na których zamiast kropek będą naklejone obrazki ukazujące ludzi pracujących w różnych zawody (słownictwo z lekcji).

  3. Każda osoba w grupie rzuca kolejno kostkami i głośno nazywa te zawody. Wygrywają te osoby w grupie, które bez pomyłki odgadną wszystkie wylosowane nazwy.

  4. Ilość powtórzeń zależy od nauczyciela oraz zaangażowania uczniów.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Wprowadzenie

Nauczyciel prosi o wyciągnięcie zdjęć swoich rodziców, które ukazują ich przy wykonywaniu pracy zawodowej (przyniesienie takich zdjęć było prośbą nauczyciela na ostatnich zajęciach lekcyjnych).

plenum, w kręgu na dywanie

10 min

Materiał: 

zdjęcia rodziców dzieci z klasy, które ukazują ich przy wykonywaniu pracy zawodowej

Okazja do przypomnienia dzieciom zasad zachowania bezpieczeństwa przy wykonywaniu pracy.

Uczniowie podają nazwy znanych im zawodów w języku niemieckim.

Nauczyciel odtwarza plik audio z wprowadzenia do lekcji, czym inicjuje rozmowę na temat zajęć zawodowych rodziców dzieci w klasie (wypowiadają się chętne osoby).

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czy wiedzą, jaki będzie cel lekcji, odnosząc się do wcześniejszych rozmów oraz przedstawionej ilustracji.

Nauczyciel uzupełnia cele lekcji podane przez uczniów.

Nauczyciel zapoznaje uczniów z historią bohaterów z ilustracji.

Część główna – realizacja

Nauczyciel odtwarza nagranie, po którym uczniowie snują przypuszczenia, o czym rozmawiają bohaterowie na lekcji. 

plenum

25 min

Nauczyciel odtwarza dialog po raz drugi, uczniowie próbują zrozumieć treść nagrania przy pomocy wcześniej wyświetlanego obrazka. Nauczyciel sprawdza zrozumienie i podaje znaczenie wybranych nazw zawodów.

Uczniowie wykonują polecenie 1: Jakie zawody wymieniają dzieci w dialogu? Z wielu podanych nazw zawodów, wybierają te właściwe usłyszane w tekście.

praca w parach

Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup, które przeczytają chórem kwestię Liny, Sophie, Bena, Tima i Frau Kluge. Następnie nauczyciel zamienia „role” i każda grupa czyta kwestię, której jeszcze nie miała.

grupy

Nauczyciel koryguje błędy podając poprawną wymowę.

Uczniowie.wykonują polecenia 2 i 3, w których po wcześniejszym treningu czytania powtarzają frazy: Was ist deine Mutter von Beruf?, Was ist dein Vater von Beruf?, Meine Mutter ist Polizistin von Beruf, Mein Vater ist Fotograf von Beruf, Meine Mutter ist Lehrerin von Beruf, Mein Vater ist Busfahrer von Beruf.

Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Rozdaje zdjęcia przedstawiające różne zawody rodziców i daje polecenia, takie jak w e‑materiale w ćwiczeniu 4.

w ławkach w 4‑osobowych grupach

Nauczyciel rozdaje uczniom grę memory, która jest o zawodach. Uczniowie grają w grę.

Nauczyciel wiesza na tablicy zdjęcia ludzi pracujących w różnych zawodach oraz prosi uczniów kolejno do tablicy, aby z rozłożonych zdjęć z akcesoriami wybrać te, które pasują do odpowiedniego obrazka (Übung 1 Co pasuje do tych zawodów? Znajdź pary).

Nauczyciel odtwarza dźwięki z poleceniem: o jakie zawody tu chodzi? Uczniowie słuchają odgłosów i wybierają jedną z odpowiedzi wyświetlanych na tablicy. 

Nauczyciel dzieli klasę na 2 grupy. Kładzie na dywanie duże zdjęcia ludzi pracujących w różnych zawodach oraz odtwarza nagranie z ćwiczenia 3. Grupy układają rysunki zgodne z kolejnością w nagraniu.

2 grupy

Nauczyciel daje każdej grupie podpisy do w/w zdjęć. Uczniowie dobierają je do zdjęć.

Podpisy do zdjęć to:

Meine Mutter ist Lehrerin von Beruf. Mein Vater ist Fotograf von Beruf. Mein Vater ist Busfahrer von Beruf. Meine Mutter ist Polizistin von Beruf.

Podsumowanie

Nauczyciel odkrywa poszczególne obrazki z gry memo. Uczniowie nazywają zawody.

plenum

10min

pomoc dydaktyczna: obrazki

Wybrani uczniowie mówią w imieniu Liny, Sophie, Bena i Tima, kim są ich rodzice z zawodu.

Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje zabawę: piłka parzy. Uczniowie, rzucając między sobą miękką piłkę, zadają sobie wzajemnie pytania i udzielają odpowiedzi z lekcji:

Was ist deine Mutter von Beruf?, Was ist dein Vater von Beruf?, Meine Mutter ist Polizistin von Beruf, Mein Vater ist Fotograf von Beruf, Meine Mutter ist Lehrerin von Beruf, Mein Vater ist Busfahrer von Beruf.

pomoc dydaktyczna: miękka piłka

Wprowadzenie

Nauczyciel prosi o wyciągnięcie zdjęć swoich rodziców, które ukazują ich przy wykonywaniu pracy zawodowej (przyniesienie takich zdjęć było prośbą nauczyciela na ostatnich zajęciach lekcyjnych).

plenum, w kręgu na dywanie

10 min

Materiał: 

zdjęcia rodziców dzieci z klasy, które ukazują ich przy wykonywaniu pracy zawodowej

Okazja do przypomnienia dzieciom zasad zachowania bezpieczeństwa przy wykonywaniu pracy.

Uczniowie podają nazwy znanych im zawodów w języku niemieckim.

Nauczyciel odtwarza plik audio z wprowadzenia do lekcji, czym inicjuje rozmowę na temat zajęć zawodowych rodziców dzieci w klasie (wypowiadają się chętne osoby).

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czy wiedzą, jaki będzie cel lekcji, odnosząc się do wcześniejszych rozmów oraz przedstawionej ilustracji.

Nauczyciel uzupełnia cele lekcji podane przez uczniów.

Nauczyciel zapoznaje uczniów z historią bohaterów z ilustracji.

Część główna – realizacja

Nauczyciel odtwarza nagranie, po którym uczniowie snują przypuszczenia, o czym rozmawiają bohaterowie na lekcji. 

plenum

25 min

Nauczyciel odtwarza dialog po raz drugi, uczniowie próbują zrozumieć treść nagrania przy pomocy wcześniej wyświetlanego obrazka. Nauczyciel sprawdza zrozumienie i podaje znaczenie wybranych nazw zawodów.

Uczniowie wykonują polecenie 1: Jakie zawody wymieniają dzieci w dialogu? Z wielu podanych nazw zawodów, wybierają te właściwe usłyszane w tekście.

praca w parach

Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup, które przeczytają chórem kwestię Liny, Sophie, Bena, Tima i Frau Kluge. Następnie Nauczyciel zamienia „role” i każda grupa czyta kwestię, której jeszcze nie miała.

grupy

Nauczyciel koryguje błędy podając poprawną wymowę.

Uczniowie.wykonują polecenia 2 i 3, w których po wcześniejszym treningu czytania powtarzają frazy: Was ist deine Mutter von Beruf?, Was ist dein Vater von Beruf?, Meine Mutter ist Polizistin von Beruf, Mein Vater ist Fotograf von Beruf, Meine Mutter ist Lehrerin von Beruf, Mein Vater ist Busfahrer von Beruf.

Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Rozdaje zdjęcia przedstawiające różne zawody rodziców i daje polecenia, takie jak w e‑materiale w ćwiczeniu 4.

w ławkach w 4‑osobowych grupach

Nauczyciel rozdaje uczniom grę memory, która jest o zawodach. Uczniowie grają w grę.

Nauczyciel wiesza na tablicy zdjęcia ludzi pracujących w różnych zawodach oraz prosi uczniów kolejno do tablicy, aby z rozłożonych zdjęć z akcesoriami wybrać te, które pasują do odpowiedniego obrazka (Übung 1 Co pasuje do tych zawodów? Znajdź pary).

Nauczyciel odtwarza dźwięki z poleceniem: o jakie zawody tu chodzi? Uczniowie słuchają odgłosów i wybierają jedną z odpowiedzi wyświetlanych na tablicy. 

Nauczyciel dzieli klasę na 2 grupy. Kładzie na dywanie duże zdjęcia ludzi pracujących w różnych zawodach oraz odtwarza nagranie z ćwiczenia 3. Grupy układają rysunki zgodne z kolejnością w nagraniu.

2 grupy

Nauczyciel daje każdej grupie podpisy do w/w zdjęć. Uczniowie dobierają je do zdjęć.

Podpisy do zdjęć to:

Meine Mutter ist Lehrerin von Beruf. Mein Vater ist Fotograf von Beruf. Mein Vater ist Busfahrer von Beruf. Meine Mutter ist Polizistin von Beruf.

Podsumowanie

Nauczyciel odkrywa poszczególne obrazki z gry memo. Uczniowie nazywają zawody.

plenum

10min

pomoc dydaktyczna: obrazki

Wybrani uczniowie mówią w imieniu Liny, Sophie, Bena i Tima, kim są ich rodzice z zawodu.

Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje zabawę: piłka parzy. Uczniowie, rzucając między sobą miękką piłkę, zadają sobie wzajemnie pytania i udzielają odpowiedzi z lekcji:

Was ist deine Mutter von Beruf?, Was ist dein Vater von Beruf?, Meine Mutter ist Polizistin von Beruf, Mein Vater ist Fotograf von Beruf, Meine Mutter ist Lehrerin von Beruf, Mein Vater ist Busfahrer von Beruf.

pomoc dydaktyczna: miękka piłka

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec