Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.4.5.
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Was ist deine Mutter von Beruf? / Kim jest twoja mama z zawodu?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o wybranych zawodach wykonywanych przez ludzi.
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Wprowadzenie | |||
Nauczyciel prosi o wyciągnięcie zdjęć swoich rodziców, które ukazują ich przy wykonywaniu pracy zawodowej (przyniesienie takich zdjęć było prośbą nauczyciela na ostatnich zajęciach lekcyjnych). | plenum, w kręgu na dywanie | 10 min | Materiał: zdjęcia rodziców dzieci z klasy, które ukazują ich przy wykonywaniu pracy zawodowej Okazja do przypomnienia dzieciom zasad zachowania bezpieczeństwa przy wykonywaniu pracy. |
Uczniowie podają nazwy znanych im zawodów w języku niemieckim. | |||
Nauczyciel odtwarza plik audio z wprowadzenia do lekcji, czym inicjuje rozmowę na temat zajęć zawodowych rodziców dzieci w klasie (wypowiadają się chętne osoby). | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czy wiedzą, jaki będzie cel lekcji, odnosząc się do wcześniejszych rozmów oraz przedstawionej ilustracji. Nauczyciel uzupełnia cele lekcji podane przez uczniów. | |||
Nauczyciel zapoznaje uczniów z historią bohaterów z ilustracji. | |||
Część główna – realizacja | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie, po którym uczniowie snują przypuszczenia, o czym rozmawiają bohaterowie na lekcji. | plenum | 25 min | |
Nauczyciel odtwarza dialog po raz drugi, uczniowie próbują zrozumieć treść nagrania przy pomocy wcześniej wyświetlanego obrazka. Nauczyciel sprawdza zrozumienie i podaje znaczenie wybranych nazw zawodów. | |||
Uczniowie wykonują polecenie 1: Jakie zawody wymieniają dzieci w dialogu? Z wielu podanych nazw zawodów, wybierają te właściwe usłyszane w tekście. | praca w parach | ||
Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup, które przeczytają chórem kwestię Liny, Sophie, Bena, Tima i Frau Kluge. Następnie nauczyciel zamienia „role” i każda grupa czyta kwestię, której jeszcze nie miała. | grupy | Nauczyciel koryguje błędy podając poprawną wymowę. | |
Uczniowie.wykonują polecenia 2 i 3, w których po wcześniejszym treningu czytania powtarzają frazy: Was ist deine Mutter von Beruf?, Was ist dein Vater von Beruf?, Meine Mutter ist Polizistin von Beruf, Mein Vater ist Fotograf von Beruf, Meine Mutter ist Lehrerin von Beruf, Mein Vater ist Busfahrer von Beruf. | |||
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Rozdaje zdjęcia przedstawiające różne zawody rodziców i daje polecenia, takie jak w e‑materiale w ćwiczeniu 4. | w ławkach w 4‑osobowych grupach | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom grę memory, która jest o zawodach. Uczniowie grają w grę. | |||
Nauczyciel wiesza na tablicy zdjęcia ludzi pracujących w różnych zawodach oraz prosi uczniów kolejno do tablicy, aby z rozłożonych zdjęć z akcesoriami wybrać te, które pasują do odpowiedniego obrazka (Übung 1 Co pasuje do tych zawodów? Znajdź pary). | |||
Nauczyciel odtwarza dźwięki z poleceniem: o jakie zawody tu chodzi? Uczniowie słuchają odgłosów i wybierają jedną z odpowiedzi wyświetlanych na tablicy. | |||
Nauczyciel dzieli klasę na 2 grupy. Kładzie na dywanie duże zdjęcia ludzi pracujących w różnych zawodach oraz odtwarza nagranie z ćwiczenia 3. Grupy układają rysunki zgodne z kolejnością w nagraniu. | 2 grupy | ||
Nauczyciel daje każdej grupie podpisy do w/w zdjęć. Uczniowie dobierają je do zdjęć. | Podpisy do zdjęć to: Meine Mutter ist Lehrerin von Beruf. Mein Vater ist Fotograf von Beruf. Mein Vater ist Busfahrer von Beruf. Meine Mutter ist Polizistin von Beruf. | ||
Podsumowanie | |||
Nauczyciel odkrywa poszczególne obrazki z gry memo. Uczniowie nazywają zawody. | plenum | 10min | pomoc dydaktyczna: obrazki |
Wybrani uczniowie mówią w imieniu Liny, Sophie, Bena i Tima, kim są ich rodzice z zawodu. | |||
Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje zabawę: piłka parzy. Uczniowie, rzucając między sobą miękką piłkę, zadają sobie wzajemnie pytania i udzielają odpowiedzi z lekcji: Was ist deine Mutter von Beruf?, Was ist dein Vater von Beruf?, Meine Mutter ist Polizistin von Beruf, Mein Vater ist Fotograf von Beruf, Meine Mutter ist Lehrerin von Beruf, Mein Vater ist Busfahrer von Beruf. | pomoc dydaktyczna: miękka piłka | ||
Wprowadzenie
Nauczyciel prosi o wyciągnięcie zdjęć swoich rodziców, które ukazują ich przy wykonywaniu pracy zawodowej (przyniesienie takich zdjęć było prośbą nauczyciela na ostatnich zajęciach lekcyjnych).
plenum, w kręgu na dywanie
10 min
Materiał:
zdjęcia rodziców dzieci z klasy, które ukazują ich przy wykonywaniu pracy zawodowej
Okazja do przypomnienia dzieciom zasad zachowania bezpieczeństwa przy wykonywaniu pracy.
Uczniowie podają nazwy znanych im zawodów w języku niemieckim.
Nauczyciel odtwarza plik audio z wprowadzenia do lekcji, czym inicjuje rozmowę na temat zajęć zawodowych rodziców dzieci w klasie (wypowiadają się chętne osoby).
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czy wiedzą, jaki będzie cel lekcji, odnosząc się do wcześniejszych rozmów oraz przedstawionej ilustracji.
Nauczyciel uzupełnia cele lekcji podane przez uczniów.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z historią bohaterów z ilustracji.
Część główna – realizacja
Nauczyciel odtwarza nagranie, po którym uczniowie snują przypuszczenia, o czym rozmawiają bohaterowie na lekcji.
plenum
25 min
Nauczyciel odtwarza dialog po raz drugi, uczniowie próbują zrozumieć treść nagrania przy pomocy wcześniej wyświetlanego obrazka. Nauczyciel sprawdza zrozumienie i podaje znaczenie wybranych nazw zawodów.
Uczniowie wykonują polecenie 1: Jakie zawody wymieniają dzieci w dialogu? Z wielu podanych nazw zawodów, wybierają te właściwe usłyszane w tekście.
praca w parach
Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup, które przeczytają chórem kwestię Liny, Sophie, Bena, Tima i Frau Kluge. Następnie Nauczyciel zamienia „role” i każda grupa czyta kwestię, której jeszcze nie miała.
grupy
Nauczyciel koryguje błędy podając poprawną wymowę.
Uczniowie.wykonują polecenia 2 i 3, w których po wcześniejszym treningu czytania powtarzają frazy: Was ist deine Mutter von Beruf?, Was ist dein Vater von Beruf?, Meine Mutter ist Polizistin von Beruf, Mein Vater ist Fotograf von Beruf, Meine Mutter ist Lehrerin von Beruf, Mein Vater ist Busfahrer von Beruf.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Rozdaje zdjęcia przedstawiające różne zawody rodziców i daje polecenia, takie jak w e‑materiale w ćwiczeniu 4.
w ławkach w 4‑osobowych grupach
Nauczyciel rozdaje uczniom grę memory, która jest o zawodach. Uczniowie grają w grę.
Nauczyciel wiesza na tablicy zdjęcia ludzi pracujących w różnych zawodach oraz prosi uczniów kolejno do tablicy, aby z rozłożonych zdjęć z akcesoriami wybrać te, które pasują do odpowiedniego obrazka (Übung 1 Co pasuje do tych zawodów? Znajdź pary).
Nauczyciel odtwarza dźwięki z poleceniem: o jakie zawody tu chodzi? Uczniowie słuchają odgłosów i wybierają jedną z odpowiedzi wyświetlanych na tablicy.
Nauczyciel dzieli klasę na 2 grupy. Kładzie na dywanie duże zdjęcia ludzi pracujących w różnych zawodach oraz odtwarza nagranie z ćwiczenia 3. Grupy układają rysunki zgodne z kolejnością w nagraniu.
2 grupy
Nauczyciel daje każdej grupie podpisy do w/w zdjęć. Uczniowie dobierają je do zdjęć.
Podpisy do zdjęć to:
Meine Mutter ist Lehrerin von Beruf. Mein Vater ist Fotograf von Beruf. Mein Vater ist Busfahrer von Beruf. Meine Mutter ist Polizistin von Beruf.
Podsumowanie
Nauczyciel odkrywa poszczególne obrazki z gry memo. Uczniowie nazywają zawody.
plenum
10min
pomoc dydaktyczna: obrazki
Wybrani uczniowie mówią w imieniu Liny, Sophie, Bena i Tima, kim są ich rodzice z zawodu.
Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje zabawę: piłka parzy. Uczniowie, rzucając między sobą miękką piłkę, zadają sobie wzajemnie pytania i udzielają odpowiedzi z lekcji:
Was ist deine Mutter von Beruf?, Was ist dein Vater von Beruf?, Meine Mutter ist Polizistin von Beruf, Mein Vater ist Fotograf von Beruf, Meine Mutter ist Lehrerin von Beruf, Mein Vater ist Busfahrer von Beruf.
pomoc dydaktyczna: miękka piłka
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0