Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.13.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Ich heiße Lolo und ich bin ein Monster / Nazywam się Lolo i jestem potworem
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych postaci ze świata baśni i przedstawiania się w ich imieniu
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie pyta uczniów, czy znają jakieś filmy, bajki, książki, w których występują potwory. Prosi o ich scharakteryzowanie: jak się nazywają, skąd pochodzą, ile mają lat itp. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustracje komiksu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakimi zabawkami bawią się Ben i Tim, jakie cechy mają te zabawki. Uczniowie wyrażają swoją opinię, czy podobają im się zabawkowe potwory, jakie imiona by im nadali. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Ediego oraz odtwarza nagrania das Monster, Ich bin ein Monster (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie rozmowy Bena i Tima. Uczniowie pracują w parach. Jeden z uczniów stara się zapamiętać jak najwięcej informacji o Edim, a drugi – o Lolo. Następnie nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą dwa potwory i odczytuje na głos zdania, które mogli powiedzieć Edi i Lolo (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie wskazują, która wypowiedź pasuje do którego potwora. | praca w parach | tablica interaktywna | |
Nauczyciel zaprasza na środek klasy pary ochotników. Jeden z uczniów odgrywa rolę Ediego, drugi – Lolo. Nauczyciel odczytuje na głos dwa zdania na temat każdego z potworów: gdzie dany potwór mieszka i co lubi robić (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie przedstawiają gestami treść zdań i powtarzają je za nauczycielem. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt. | praca w grupach | 15 min | tablica interaktywna |
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). W imieniu potworów widocznych na ułożonych obrazkach mówią, kim są (jak mają na imię). W razie potrzeby nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej pojedyncze ilustracje Ediego i Lolo, odtwarza nagrania, a uczniowie powtarzają za lektorem. | praca indywidualna | ||
Nauczyciel odczytuje na głos zdania, które wypowiadają potwory (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Uczniowie, którzy odgrywali wcześniej rolę Ediego, wstają, jeśli dane zdanie pasuje do tego potwora. Podobnie postępują uczniowie, którzy wcześniej odgrywali rolę Lolo. | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel rozmieszcza w dwóch częściach klasy ilustracje przedstawiające Ediego i Lolo. Następnie odtwarza nagrania dołączone do ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie podchodzą do obrazka tego potwora, który wypowiedział dane zdanie, i powtarzają za lektorem. | praca indywidualna | 15 min | ilustracje Ediego i Lolo |
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Następnie mówią, co widzą na ułożonym obrazku. W razie potrzeby nauczyciel odtwarza nagranie wyrazu das Monster, a uczniowie powtarzają za lektorem. | plenum | ||
Uczniowie rysują swojego wymyślonego potwora (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Gotowe prace prezentują na forum i przedstawiają się w imieniu potwora. Nauczyciel instruuje uczniów, jak powinni skonstruować swoją wypowiedź. Podpowiada, jakich zdań/wyrażeń mogą użyć:
| kartki, kredki | ||
Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się… | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie pyta uczniów, czy znają jakieś filmy, bajki, książki, w których występują potwory. Prosi o ich scharakteryzowanie: jak się nazywają, skąd pochodzą, ile mają lat itp.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustracje komiksu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakimi zabawkami bawią się Ben i Tim, jakie cechy mają te zabawki. Uczniowie wyrażają swoją opinię, czy podobają im się zabawkowe potwory, jakie imiona by im nadali.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Ediego oraz odtwarza nagrania das Monster, Ich bin ein Monster (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów.
tablica interaktywna
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie rozmowy Bena i Tima. Uczniowie pracują w parach. Jeden z uczniów stara się zapamiętać jak najwięcej informacji o Edim, a drugi – o Lolo. Następnie nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą dwa potwory i odczytuje na głos zdania, które mogli powiedzieć Edi i Lolo (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie wskazują, która wypowiedź pasuje do którego potwora.
praca w parach
tablica interaktywna
Nauczyciel zaprasza na środek klasy pary ochotników. Jeden z uczniów odgrywa rolę Ediego, drugi – Lolo. Nauczyciel odczytuje na głos dwa zdania na temat każdego z potworów: gdzie dany potwór mieszka i co lubi robić (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie przedstawiają gestami treść zdań i powtarzają je za nauczycielem.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.
praca w grupach
15 min
tablica interaktywna
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). W imieniu potworów widocznych na ułożonych obrazkach mówią, kim są (jak mają na imię). W razie potrzeby nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej pojedyncze ilustracje Ediego i Lolo, odtwarza nagrania, a uczniowie powtarzają za lektorem.
praca indywidualna
Nauczyciel odczytuje na głos zdania, które wypowiadają potwory (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Uczniowie, którzy odgrywali wcześniej rolę Ediego, wstają, jeśli dane zdanie pasuje do tego potwora. Podobnie postępują uczniowie, którzy wcześniej odgrywali rolę Lolo.
plenum
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozmieszcza w dwóch częściach klasy ilustracje przedstawiające Ediego i Lolo. Następnie odtwarza nagrania dołączone do ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie podchodzą do obrazka tego potwora, który wypowiedział dane zdanie, i powtarzają za lektorem.
praca indywidualna
15 min
ilustracje Ediego i Lolo
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Następnie mówią, co widzą na ułożonym obrazku. W razie potrzeby nauczyciel odtwarza nagranie wyrazu das Monster, a uczniowie powtarzają za lektorem.
plenum
Uczniowie rysują swojego wymyślonego potwora (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Gotowe prace prezentują na forum i przedstawiają się w imieniu potwora. Nauczyciel instruuje uczniów, jak powinni skonstruować swoją wypowiedź. Podpowiada, jakich zdań/wyrażeń mogą użyć:
Ich bin ein Monster.
Ich bin … Jahre alt.
Ich heiße …
Ich wohne in …
Ich bin …
Ich spiele gern …
kartki, kredki
Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0