Numer e‑materiału: 1.1.13.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Ich heiße Lolo und ich bin ein Monster / Nazywam się Lolo i jestem potworem
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych postaci ze świata baśni i przedstawiania się w ich imieniu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
13) świat baśni i wyobraźni.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka.

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje krótką wypowiedź na temat tego, jak ma na imię, ile ma lat i gdzie mieszka;

  • wciela się w rolę „miłego potwora”.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • ma możliwość ekspresji twórczej;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • praca z multimedium (gra edukacyjna berek wyrazowy);

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • ilustracje przedstawiające potwory: Ediego i Lolo;

  • kartki, kredki.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)

Gra może zostać wykorzystana w toku lekcji do utrwalenia słownictwa, po lekcji może być zalecona uczniom do jego powtórzenia.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie pyta uczniów, czy znają jakieś filmy, bajki, książki, w których występują potwory. Prosi o ich scharakteryzowanie: jak się nazywają, skąd pochodzą, ile mają lat itp.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje komiksu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakimi zabawkami bawią się Ben i Tim, jakie cechy mają te zabawki. Uczniowie wyrażają swoją opinię, czy podobają im się zabawkowe potwory, jakie imiona by im nadali.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Ediego oraz odtwarza nagrania das Monster, Ich bin ein Monster (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów.

tablica interaktywna

Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie rozmowy Bena i Tima. Uczniowie pracują w parach. Jeden z uczniów stara się zapamiętać jak najwięcej informacji o Edim, a drugi – o Lolo. Następnie nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą dwa potwory i odczytuje na głos zdania, które mogli powiedzieć Edi i Lolo (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie wskazują, która wypowiedź pasuje do którego potwora.

praca w parach

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza na środek klasy pary ochotników. Jeden z uczniów odgrywa rolę Ediego, drugi – Lolo. Nauczyciel odczytuje na głos dwa zdania na temat każdego z potworów: gdzie dany potwór mieszka i co lubi robić (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie przedstawiają gestami treść zdań i powtarzają je za nauczycielem.

Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.

praca w grupach

15 min

tablica interaktywna

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). W imieniu potworów widocznych na ułożonych obrazkach mówią, kim są (jak mają na imię). W razie potrzeby nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej pojedyncze ilustracje Ediego i Lolo, odtwarza nagrania, a uczniowie powtarzają za lektorem.

praca indywidualna

Nauczyciel odczytuje na głos zdania, które wypowiadają potwory (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Uczniowie, którzy odgrywali wcześniej rolę Ediego, wstają, jeśli dane zdanie pasuje do tego potwora. Podobnie postępują uczniowie, którzy wcześniej odgrywali rolę Lolo.

plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozmieszcza w dwóch częściach klasy ilustracje przedstawiające Ediego i Lolo. Następnie odtwarza nagrania dołączone do ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie podchodzą do obrazka tego potwora, który wypowiedział dane zdanie, i powtarzają za lektorem.

praca indywidualna

15 min

ilustracje Ediego i Lolo

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Następnie mówią, co widzą na ułożonym obrazku. W razie potrzeby nauczyciel odtwarza nagranie wyrazu das Monster, a uczniowie powtarzają za lektorem.

plenum

Uczniowie rysują swojego wymyślonego potwora (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Gotowe prace prezentują na forum i przedstawiają się w imieniu potwora. Nauczyciel instruuje uczniów, jak powinni skonstruować swoją wypowiedź. Podpowiada, jakich zdań/wyrażeń mogą użyć:

  • Ich bin ein Monster.

  • Ich bin … Jahre alt.

  • Ich heiße …

  • Ich wohne in …

  • Ich bin …

  • Ich spiele gern …

kartki, kredki

Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…

Faza wprowadzająca

Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie pyta uczniów, czy znają jakieś filmy, bajki, książki, w których występują potwory. Prosi o ich scharakteryzowanie: jak się nazywają, skąd pochodzą, ile mają lat itp.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje komiksu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakimi zabawkami bawią się Ben i Tim, jakie cechy mają te zabawki. Uczniowie wyrażają swoją opinię, czy podobają im się zabawkowe potwory, jakie imiona by im nadali.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Ediego oraz odtwarza nagrania das Monster, Ich bin ein Monster (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów.

tablica interaktywna

Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie rozmowy Bena i Tima. Uczniowie pracują w parach. Jeden z uczniów stara się zapamiętać jak najwięcej informacji o Edim, a drugi – o Lolo. Następnie nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą dwa potwory i odczytuje na głos zdania, które mogli powiedzieć Edi i Lolo (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie wskazują, która wypowiedź pasuje do którego potwora.

praca w parach

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza na środek klasy pary ochotników. Jeden z uczniów odgrywa rolę Ediego, drugi – Lolo. Nauczyciel odczytuje na głos dwa zdania na temat każdego z potworów: gdzie dany potwór mieszka i co lubi robić (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie przedstawiają gestami treść zdań i powtarzają je za nauczycielem.

Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.

praca w grupach

15 min

tablica interaktywna

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). W imieniu potworów widocznych na ułożonych obrazkach mówią, kim są (jak mają na imię). W razie potrzeby nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej pojedyncze ilustracje Ediego i Lolo, odtwarza nagrania, a uczniowie powtarzają za lektorem.

praca indywidualna

Nauczyciel odczytuje na głos zdania, które wypowiadają potwory (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Uczniowie, którzy odgrywali wcześniej rolę Ediego, wstają, jeśli dane zdanie pasuje do tego potwora. Podobnie postępują uczniowie, którzy wcześniej odgrywali rolę Lolo.

plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozmieszcza w dwóch częściach klasy ilustracje przedstawiające Ediego i Lolo. Następnie odtwarza nagrania dołączone do ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie podchodzą do obrazka tego potwora, który wypowiedział dane zdanie, i powtarzają za lektorem.

praca indywidualna

15 min

ilustracje Ediego i Lolo

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Następnie mówią, co widzą na ułożonym obrazku. W razie potrzeby nauczyciel odtwarza nagranie wyrazu das Monster, a uczniowie powtarzają za lektorem.

plenum

Uczniowie rysują swojego wymyślonego potwora (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Gotowe prace prezentują na forum i przedstawiają się w imieniu potwora. Nauczyciel instruuje uczniów, jak powinni skonstruować swoją wypowiedź. Podpowiada, jakich zdań/wyrażeń mogą użyć:

  • Ich bin ein Monster.

  • Ich bin … Jahre alt.

  • Ich heiße …

  • Ich wohne in …

  • Ich bin …

  • Ich spiele gern …

kartki, kredki

Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec