Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Charakterystyka postaci Hioba
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
bierze udział w dyskusji na temat cierpienia w życiu człowieka;
wymienia cechy gatunkowe poematu dydaktycznego;
dokonuje charakterystyki Hioba;
wyjaśnia, dlaczego Hiob jest symbolem cierpienia niezawinionego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie się w domu do dyskusji na temat: Czym jest cierpienie w życiu człowieka? Czy można go uniknąć? Dlaczego ludzie cierpią?
Nauczyciel udostępnia uczniom drukowane fragmenty Księgi Hioba (zawarte w e‑materiale). Uczniowie zapoznają się z nimi. Chętnym uczniom można zaproponować przeczytanie całości.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Charakterystyka postaci Hioba”. Następnie wyświetla na tablicy cele zajęć i wspólne z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów na temat Księgi Hioba i cech gatunkowych poematu dydaktycznego. Uczniowie tworzą mapę myśli, w której umieszczają słowa kluczowe np.: Księga Hioba, dzieło dydaktyczne, księgi mądrościowe, dysputa, dialogi, monologi, elementy starożytnego procesu sądowego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat podany do przygotowania w domu. Podczas dyskusji nauczyciel naprowadza uczniów na przykład Hioba – symbolu cierpienia niezawinionego.
Chętni uczniowie omawiają dzieje Hioba, skupiając uwagę na reakcjach Hioba na nieszczęścia, które go dotykają. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak zachowują się ludzie, kiedy spada na nich nieszczęście i cierpią?
Uczniowie przechodzą do części „Samouczek cz. 1”. Zapoznają się z zamieszczoną tam animacją. Następnie w parach wykonują oba zamieszczone w tej sekcji polecenia.
Faza podsumowująca:
„Samouczek cz. 2” stanowi podsumowanie lekcji. Uczniowie w kilkuosobowych grupach wykonują zamieszczone w tej sekcji polecenia.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czy Hiob był grzesznikiem? Jak rozumiecie wyrażenie: niezawinione cierpienie?
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Samouczek cz. 2”.
Materiały pomocnicze:
Wilfrid J. Harrington, Klucz do Biblii, tłum. Józef Marzęcki, Warszawa 1984.
Michał Pater, Wykład Pisma Świętego Starego Testamentu, Poznań‑Warszawa 1978.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Samouczek cz. 1” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.