Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Charakterystyka postaci Hioba

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
1) Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Pieśni nad Pieśniami, Księgi Psalmów, Apokalipsy wg św. Jana;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • bierze udział w dyskusji na temat cierpienia w życiu człowieka;

  • wymienia cechy gatunkowe poematu dydaktycznego;

  • dokonuje charakterystyki Hioba;

  • wyjaśnia, dlaczego Hiob jest symbolem cierpienia niezawinionego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie się w domu do dyskusji na temat: Czym jest cierpienie w życiu człowieka? Czy można go uniknąć? Dlaczego ludzie cierpią?

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom drukowane fragmenty Księgi Hioba (zawarte w e‑materiale). Uczniowie zapoznają się z nimi. Chętnym uczniom można zaproponować przeczytanie całości.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Charakterystyka postaci Hioba”. Następnie wyświetla na tablicy cele zajęć i wspólne z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów na temat Księgi Hioba i cech gatunkowych poematu dydaktycznego. Uczniowie tworzą mapę myśli, w której umieszczają słowa kluczowe np.: Księga Hioba, dzieło dydaktyczne, księgi mądrościowe, dysputa, dialogi, monologi, elementy starożytnego procesu sądowego.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat podany do przygotowania w domu. Podczas dyskusji nauczyciel naprowadza uczniów na przykład Hioba – symbolu cierpienia niezawinionego.

  2. Chętni uczniowie omawiają dzieje Hioba, skupiając uwagę na reakcjach Hioba na nieszczęścia, które go dotykają. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak zachowują się ludzie, kiedy spada na nich nieszczęście i cierpią?

  3. Uczniowie przechodzą do części „Samouczek cz. 1”. Zapoznają się z zamieszczoną tam animacją. Następnie w parach wykonują oba zamieszczone w tej sekcji polecenia.

Faza podsumowująca:

  1. „Samouczek cz. 2” stanowi podsumowanie lekcji. Uczniowie w kilkuosobowych grupach wykonują zamieszczone w tej sekcji polecenia.

  2. Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czy Hiob był grzesznikiem? Jak rozumiecie wyrażenie: niezawinione cierpienie?

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Samouczek cz. 2”.

Materiały pomocnicze:

  • Wilfrid J. Harrington, Klucz do Biblii, tłum. Józef Marzęcki, Warszawa 1984.

  • Michał Pater, Wykład Pisma Świętego Starego Testamentu, Poznań‑Warszawa 1978.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Samouczek cz. 1” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.