Numer e‑materiału: 1.1.7.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Wir kaufen eine Mütze / Kupujemy czapkę
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych części garderoby

1
Cele wynikające z podstawy programowej
X. Edukacja językowa. Język obcy nowożytny.
1 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) sklep;
2 Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3 Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
4 W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
6 W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (np. wita się i żegna, dziękuje, prosi, przeprasza);
5) wyraża swoje upodobania.
7 W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.
9 Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).
10 Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa wybrane części garderoby;

  • wymienia części garderoby znajdujące się w jego szafie.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • antycypowanie kontekstu;

  • ukierunkowanie uwagi na zapamiętanie brzmienia nazw części garderoby.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • praca z plikiem audio;

    • praca z multimedium (gra edukacyjna domino);

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra edukacyjna domino);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe przedstawiające T‑shirt, sweter, kurtkę i czapkę;

  • karty obrazkowe przedstawiające skarpetki, buty, spodnie, spódnicę.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (domino)

Na kolejnych zajęciach uczniowie grają w grę w ramach rozgrzewki językowej.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, jakie ubrania zapakowaliby na weekendowy wyjazd, czy pakują się sami, czy pomagają im przy tym rodzice.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazku, gdzie znajdują się mama i Lina, co robią, jakie rzeczy pokazuje Lina, dokąd dziewczynka może się wybierać. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające ubrania, które Lina chce ze sobą zabrać, i odtwarza nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają wyrazy za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów.

tablica interaktywna

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, czego Lina nie spakowała. W razie potrzeby ponownie prezentuje ilustrację do dialogu i zwraca uwagę uczniów na obrazek w chmurce. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie wyrazu eine Mütze i prosi uczniów o powtórzenie za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające T‑shirt, sweter, kurtkę i czapkę i odtwarza nagranie dołączone do polecenia 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej nazwy widocznych na nich rzeczy pojawiły się w nagraniu.

praca w parach

karty obrazkowe przedstawiające T‑shirt, sweter, kurtkę i czapkę

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą mamę i Linę w sklepie (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, jakie ubrania oglądają mama i Lina, jakie ubrania wiszą na wieszakach. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie rozmowy mamy i Liny, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zdań.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Uczniowie w parach grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos wyrazy umieszczone na kostkach domina, uczniowie powtarzają.

praca w parach

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i odtwarza nagrania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza na środek klasy kilkoro ochotników i rozdaje im karty obrazkowe przedstawiające skarpetki, buty, spodnie, spódnicę. Uczniowie wskazują te części garderoby na sobie (nauczyciel dostosowuje karty do ubioru uczniów). Reszta klasy mówi na głos nazwę danej części garderoby (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

plenum

karty obrazkowe przedstawiające skarpetki, buty, spodnie, spódnicę

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje butów i skarpetek oraz spódniczki i spodni (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). Odtwarza dołączone do obrazków nagrania. Zwraca uwagę uczniów, jak tworzy się zdanie, kiedy dana rzecz ma parę i kiedy występuje pojedynczo.

plenum

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą pokój Liny i Klary (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie opisują, jakie ubrania widzą na obrazku. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do ilustracji i prosi uczniów o wskazanie na niej tych części garderoby, które pojawiły się w nagraniu.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zbiory różnych części garderoby i pyta, która rzecz nie pasuje do pozostałych (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia w języku polskim i uzasadniają, dlaczego jedna z części garderoby nie pasuje do pozostałych trzech. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie nazwy danej części garderoby w języku niemieckim, uczniowie powtarzają.

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie ustawiają się w rzędzie, podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i grają w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Każdy uczeń może odkryć dwie karty. Po odkryciu pary kart z tą samą częścią garderoby uczeń wypowiada na głos nazwę danej rzeczy w języku niemieckim. Zabawa może być powtarzana do momentu, w którym wszyscy uczniowie podejmą przynajmniej jedną próbę odkrycia i dopasowania kart.

praca indywidualna

tablica interaktywna

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Następnie podają nazwy części garderoby widocznych na ułożonym obrazku w języku niemieckim. W razie potrzeby nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej pojedyncze ilustracje ubrań i odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają za lektorem.

praca w parach

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, jakie ubrania zapakowaliby na weekendowy wyjazd, czy pakują się sami, czy pomagają im przy tym rodzice.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazku, gdzie znajdują się mama i Lina, co robią, jakie rzeczy pokazuje Lina, dokąd dziewczynka może się wybierać. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające ubrania, które Lina chce ze sobą zabrać, i odtwarza nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają wyrazy za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów.

tablica interaktywna

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, czego Lina nie spakowała. W razie potrzeby ponownie prezentuje ilustrację do dialogu i zwraca uwagę uczniów na obrazek w chmurce. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie wyrazu eine Mütze i prosi uczniów o powtórzenie za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające T‑shirt, sweter, kurtkę i czapkę i odtwarza nagranie dołączone do polecenia 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej nazwy widocznych na nich rzeczy pojawiły się w nagraniu.

praca w parach

karty obrazkowe przedstawiające T‑shirt, sweter, kurtkę i czapkę

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą mamę i Linę w sklepie (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, jakie ubrania oglądają mama i Lina, jakie ubrania wiszą na wieszakach. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie rozmowy mamy i Liny, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zdań.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Uczniowie w parach grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos wyrazy umieszczone na kostkach domina, uczniowie powtarzają.

praca w parach

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i odtwarza nagrania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza na środek klasy kilkoro ochotników i rozdaje im karty obrazkowe przedstawiające skarpetki, buty, spodnie, spódnicę. Uczniowie wskazują te części garderoby na sobie (nauczyciel dostosowuje karty do ubioru uczniów). Reszta klasy mówi na głos nazwę danej części garderoby (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

plenum

karty obrazkowe przedstawiające skarpetki, buty, spodnie, spódnicę

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje butów i skarpetek oraz spódniczki i spodni (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). Odtwarza dołączone do obrazków nagrania. Zwraca uwagę uczniów, jak tworzy się zdanie, kiedy dana rzecz ma parę i kiedy występuje pojedynczo.

plenum

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą pokój Liny i Klary (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie opisują, jakie ubrania widzą na obrazku. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do ilustracji i prosi uczniów o wskazanie na niej tych części garderoby, które pojawiły się w nagraniu.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zbiory różnych części garderoby i pyta, która rzecz nie pasuje do pozostałych (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia w języku polskim i uzasadniają, dlaczego jedna z części garderoby nie pasuje do pozostałych trzech. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie nazwy danej części garderoby w języku niemieckim, uczniowie powtarzają.

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie ustawiają się w rzędzie, podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i grają w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Każdy uczeń może odkryć dwie karty. Po odkryciu pary kart z tą samą częścią garderoby uczeń wypowiada na głos nazwę danej rzeczy w języku niemieckim. Zabawa może być powtarzana do momentu, w którym wszyscy uczniowie podejmą przynajmniej jedną próbę odkrycia i dopasowania kart.

praca indywidualna

tablica interaktywna

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Następnie podają nazwy części garderoby widocznych na ułożonym obrazku w języku niemieckim. W razie potrzeby nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej pojedyncze ilustracje ubrań i odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają za lektorem.

praca w parach

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec