Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.7.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Wir kaufen eine Mütze / Kupujemy czapkę
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych części garderoby
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, jakie ubrania zapakowaliby na weekendowy wyjazd, czy pakują się sami, czy pomagają im przy tym rodzice. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazku, gdzie znajdują się mama i Lina, co robią, jakie rzeczy pokazuje Lina, dokąd dziewczynka może się wybierać. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające ubrania, które Lina chce ze sobą zabrać, i odtwarza nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają wyrazy za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, czego Lina nie spakowała. W razie potrzeby ponownie prezentuje ilustrację do dialogu i zwraca uwagę uczniów na obrazek w chmurce. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie wyrazu eine Mütze i prosi uczniów o powtórzenie za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające T‑shirt, sweter, kurtkę i czapkę i odtwarza nagranie dołączone do polecenia 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej nazwy widocznych na nich rzeczy pojawiły się w nagraniu. | praca w parach | karty obrazkowe przedstawiające T‑shirt, sweter, kurtkę i czapkę | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą mamę i Linę w sklepie (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, jakie ubrania oglądają mama i Lina, jakie ubrania wiszą na wieszakach. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie rozmowy mamy i Liny, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zdań. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Uczniowie w parach grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos wyrazy umieszczone na kostkach domina, uczniowie powtarzają. | praca w parach | tablica interaktywna | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i odtwarza nagrania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel zaprasza na środek klasy kilkoro ochotników i rozdaje im karty obrazkowe przedstawiające skarpetki, buty, spodnie, spódnicę. Uczniowie wskazują te części garderoby na sobie (nauczyciel dostosowuje karty do ubioru uczniów). Reszta klasy mówi na głos nazwę danej części garderoby (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | plenum | karty obrazkowe przedstawiające skarpetki, buty, spodnie, spódnicę | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje butów i skarpetek oraz spódniczki i spodni (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). Odtwarza dołączone do obrazków nagrania. Zwraca uwagę uczniów, jak tworzy się zdanie, kiedy dana rzecz ma parę i kiedy występuje pojedynczo. | plenum | tablica interaktywna | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą pokój Liny i Klary (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie opisują, jakie ubrania widzą na obrazku. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do ilustracji i prosi uczniów o wskazanie na niej tych części garderoby, które pojawiły się w nagraniu. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zbiory różnych części garderoby i pyta, która rzecz nie pasuje do pozostałych (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia w języku polskim i uzasadniają, dlaczego jedna z części garderoby nie pasuje do pozostałych trzech. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie nazwy danej części garderoby w języku niemieckim, uczniowie powtarzają. | plenum | tablica interaktywna | |
Uczniowie ustawiają się w rzędzie, podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i grają w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Każdy uczeń może odkryć dwie karty. Po odkryciu pary kart z tą samą częścią garderoby uczeń wypowiada na głos nazwę danej rzeczy w języku niemieckim. Zabawa może być powtarzana do momentu, w którym wszyscy uczniowie podejmą przynajmniej jedną próbę odkrycia i dopasowania kart. | praca indywidualna | tablica interaktywna | |
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Następnie podają nazwy części garderoby widocznych na ułożonym obrazku w języku niemieckim. W razie potrzeby nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej pojedyncze ilustracje ubrań i odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają za lektorem. | praca w parach | ||
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, jakie ubrania zapakowaliby na weekendowy wyjazd, czy pakują się sami, czy pomagają im przy tym rodzice.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazku, gdzie znajdują się mama i Lina, co robią, jakie rzeczy pokazuje Lina, dokąd dziewczynka może się wybierać. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające ubrania, które Lina chce ze sobą zabrać, i odtwarza nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają wyrazy za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów.
tablica interaktywna
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, czego Lina nie spakowała. W razie potrzeby ponownie prezentuje ilustrację do dialogu i zwraca uwagę uczniów na obrazek w chmurce. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie wyrazu eine Mütze i prosi uczniów o powtórzenie za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające T‑shirt, sweter, kurtkę i czapkę i odtwarza nagranie dołączone do polecenia 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej nazwy widocznych na nich rzeczy pojawiły się w nagraniu.
praca w parach
karty obrazkowe przedstawiające T‑shirt, sweter, kurtkę i czapkę
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą mamę i Linę w sklepie (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, jakie ubrania oglądają mama i Lina, jakie ubrania wiszą na wieszakach. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie rozmowy mamy i Liny, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zdań.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Uczniowie w parach grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos wyrazy umieszczone na kostkach domina, uczniowie powtarzają.
praca w parach
tablica interaktywna
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i odtwarza nagrania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel zaprasza na środek klasy kilkoro ochotników i rozdaje im karty obrazkowe przedstawiające skarpetki, buty, spodnie, spódnicę. Uczniowie wskazują te części garderoby na sobie (nauczyciel dostosowuje karty do ubioru uczniów). Reszta klasy mówi na głos nazwę danej części garderoby (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
plenum
karty obrazkowe przedstawiające skarpetki, buty, spodnie, spódnicę
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje butów i skarpetek oraz spódniczki i spodni (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). Odtwarza dołączone do obrazków nagrania. Zwraca uwagę uczniów, jak tworzy się zdanie, kiedy dana rzecz ma parę i kiedy występuje pojedynczo.
plenum
tablica interaktywna
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą pokój Liny i Klary (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie opisują, jakie ubrania widzą na obrazku. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do ilustracji i prosi uczniów o wskazanie na niej tych części garderoby, które pojawiły się w nagraniu.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zbiory różnych części garderoby i pyta, która rzecz nie pasuje do pozostałych (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia w języku polskim i uzasadniają, dlaczego jedna z części garderoby nie pasuje do pozostałych trzech. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie nazwy danej części garderoby w języku niemieckim, uczniowie powtarzają.
plenum
tablica interaktywna
Uczniowie ustawiają się w rzędzie, podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i grają w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Każdy uczeń może odkryć dwie karty. Po odkryciu pary kart z tą samą częścią garderoby uczeń wypowiada na głos nazwę danej rzeczy w języku niemieckim. Zabawa może być powtarzana do momentu, w którym wszyscy uczniowie podejmą przynajmniej jedną próbę odkrycia i dopasowania kart.
praca indywidualna
tablica interaktywna
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Następnie podają nazwy części garderoby widocznych na ułożonym obrazku w języku niemieckim. W razie potrzeby nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej pojedyncze ilustracje ubrań i odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają za lektorem.
praca w parach
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0