Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.1.1
Imię i nazwisko autora: Magdalena Michalak
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Mein Hobby ist Gartenarbeit! / Moje hobby to ogrodnictwo!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zainteresowań.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymieni różne zainteresowania;
przedstawi powody uprawiania danego hobby;
opisze swoje zainteresowania.
Cele motywacyjne:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych - grupowanie ich w różne kategorie.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym;
aktywizująca – aktywizująca praca z tekstem, uzupełnianie mapy pojęć, burza mózgów, zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
urządzenia cyfrowe z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wykorzystuje technikę burzy mózgów i zapisuje na tablicy słowo „Hobby”. Następnie pyta uczniów, jakie jest ich hobby. Podane słowa zapisuje na tablicy.
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat ulubionych hobby w Niemczech. Pyta, czy coś ich w tym tekście zaskoczyło.
b) Faza realizacyjna:
Przed przystąpieniem do pracy z tekstem nauczyciel zapisuje na tablicy przykładowe zdanie z czasownikiem mögen, a następnie poleca uczniom zapoznanie się z Tipp zur Grammatik i wykonanie Aufgabe 1 z części Sprawdź się w celu utrwalenia odmiany czasownika.
Uczniowie losują jedno spośród czterech zdjęć do tekstu Przeczytaj (nauczyciel może wydrukować albo zdjęcia, albo tytuły poszczególnych części tekstu). Następnie uczniowie opracowują tekst w zależności od wylosowanego zdjęcia (lub tytułu). Korzystają przy tym ze słowniczka. Następnie pracują w parze z osobą, która opracowała inny tekst. Po znalezieniu takiej osoby i dobraniu się w pary, uczniowie relacjonują sobie nawzajem w języku niemieckim, czego ich tekst dotyczył. Jeśli realizacja zadania przebiega szybko i sprawnie, można to ćwiczenie powtórzyć jeszcze raz (szukając kolejnej osoby, która opracowała inny tekst).
Na podstawie tekstu z części Przeczytaj uczniowie uzupełniają mapę pojęć i wykonują ćwiczenia utrwalające nowo poznane słownictwo (Übung 1‑4 w części Multimedium).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują samodzielnie i - wspierając się słownikiem internetowym - gromadzą informacje, które stanowią odpowiedź na pytania: Was ist dein Hobby? Warum magst du dein Hobby? Was brauchst du für dein Hobby? Mogą w tym celu uzupełnić samodzielnie stworzoną mapę myśli. Następnie dobierają się w pary, zadają sobie nawzajem pytania na temat hobby i udzielają odpowiedzi. Nauczyciel przysłuchuje się pracy w parach. W razie trudności wspiera i udziela wskazówek.
Praca domowa:
W ramach utrwalenia słownictwa oraz pisowni nowo poznanych wyrazów uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się. W ramach pracy własnej mogą też wykonać wszystkie ćwiczenia z części Przeczytaj i Sprawdź się, na które zabrakło czasu na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa;
w trakcie lekcji: pogłębienie rozumienia tekstów z części Przeczytaj, zebranie i uporządkowanie słownictwa dotyczącego tematu hobby;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0