Numer e‑materiału: 2.5.1.1

Imię i nazwisko autora: Magdalena Michalak

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Mein Hobby ist Gartenarbeit! / Moje hobby to ogrodnictwo!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zainteresowań.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
5) opisuje upodobania;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wymieni różne zainteresowania;

  • przedstawi powody uprawiania danego hobby;

  • opisze swoje zainteresowania.

Cele motywacyjne:

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych - grupowanie ich w różne kategorie.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: pogadanka, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym;

  • aktywizująca – aktywizująca praca z tekstem, uzupełnianie mapy pojęć, burza mózgów, zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • urządzenia cyfrowe z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wykorzystuje technikę burzy mózgów i zapisuje na tablicy słowo „Hobby”. Następnie pyta uczniów, jakie jest ich hobby. Podane słowa zapisuje na tablicy.

  • Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat ulubionych hobby w Niemczech. Pyta, czy coś ich w tym tekście zaskoczyło.

b) Faza realizacyjna:

  • Przed przystąpieniem do pracy z tekstem nauczyciel zapisuje na tablicy przykładowe zdanie z czasownikiem mögen, a następnie poleca uczniom zapoznanie się z Tipp zur Grammatik i wykonanie Aufgabe 1 z części Sprawdź się w celu utrwalenia odmiany czasownika.

  • Uczniowie losują jedno spośród czterech zdjęć do tekstu Przeczytaj (nauczyciel może wydrukować albo zdjęcia, albo tytuły poszczególnych części tekstu). Następnie uczniowie opracowują tekst w zależności od wylosowanego zdjęcia (lub tytułu). Korzystają przy tym ze słowniczka. Następnie pracują w parze z osobą, która opracowała inny tekst. Po znalezieniu takiej osoby i dobraniu się w pary, uczniowie relacjonują sobie nawzajem w języku niemieckim, czego ich tekst dotyczył. Jeśli realizacja zadania przebiega szybko i sprawnie, można to ćwiczenie powtórzyć jeszcze raz (szukając kolejnej osoby, która opracowała inny tekst).

  • Na podstawie tekstu z części Przeczytaj uczniowie uzupełniają mapę pojęć i wykonują ćwiczenia utrwalające nowo poznane słownictwo (Übung 1‑4 w części Multimedium).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują samodzielnie i - wspierając się słownikiem internetowym - gromadzą informacje, które stanowią odpowiedź na pytania: Was ist dein Hobby? Warum magst du dein Hobby? Was brauchst du für dein Hobby? Mogą w tym celu uzupełnić samodzielnie stworzoną mapę myśli. Następnie dobierają się w pary, zadają sobie nawzajem pytania na temat hobby i udzielają odpowiedzi. Nauczyciel przysłuchuje się pracy w parach. W razie trudności wspiera i udziela wskazówek.

Praca domowa:

  • W ramach utrwalenia słownictwa oraz pisowni nowo poznanych wyrazów uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się. W ramach pracy własnej mogą też wykonać wszystkie ćwiczenia z części Przeczytaj i Sprawdź się, na które zabrakło czasu na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa;

  • w trakcie lekcji: pogłębienie rozumienia tekstów z części Przeczytaj, zebranie i uporządkowanie słownictwa dotyczącego tematu hobby;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec