Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Wojny w byłej Jugosławii
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia sytuację etniczną i polityczną Jugosławii po II wojnie światowej oraz rolę Josipa Broz‑Tity;
wyjaśnia genezę konfliktu i wojen na terenie byłej Jugosławii;
opisuje skutki wojen w byłej Jugosławii;
wskazuje na mapie nowe państwa, które powstały po rozpadzie Jugosławii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z pierwszym filmem w sekcji „Film + Sprawdź się”, będącym wprowadzeniem do zagadnienia wojen w byłej Jugosławii.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie krótko scharakteryzowali sytuację w Jugosławii rządzonej przez Josipa Broz‑Titę. Może podsuwać uczniom pytania ukierunkowujące: Jak wyglądała sytuacja etniczna Jugosławii? A jak sytuacja gospodarcza? Czy państwa wchodzące w skład federacji czuły się traktowane równoprawnie? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi, nauczyciel może je uzupełniać w razie konieczności.
Nauczyciel opowiada o przebiegu kolejnych konfliktów związanych z dążeniem poszczególnych narodów do uzyskania niepodległości. Wyświetla mapę z sekcji „Mapa interaktywna”. Uczniowie zapoznają się z materiałem, nauczyciel czyta polecenie 2: „Wyjaśnij, dlaczego Serbowie nie chcieli dopuścić do odłączenia się Chorwacji” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero- lub pięcioosobowe i poleca, aby w takich zespołach wspólnie wykonali polecenie 3 (przyporządkowali narodowości do wyznawanych religii), a potem przygotowali odpowiedź na polecenie 4: wskazali, które z państw powstałych po rozpadzie byłej Jugosławii ma najbardziej złożoną strukturę narodowościową. Po ustalonym czasie przedstawiciel wylosowanej grupy udziela odpowiedzi, nauczyciel weryfikuje jej poprawność.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel odtwarza drugi film z sekcji „Film + Sprawdź się”. Po jego emisji zaprasza uczniów do dyskusji na temat przyczyn i skutków wojen w byłej Jugosławii. Może zadać uczniom pytania: Dlaczego były to najkrwawsze konflikty w powojennej historii Europy? Czy można było im zapobiec? Czy sytuacja jest już pod kontrolą, czy może jednak – jak sugeruje ekspert – wciąż siedzimy na beczce prochu?
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
M. Todorova, Bałkany wyobrażone, tłum. P. Szymor, M. Budzińska, Wołowiec 2014.
L. Benson, Jugosławia. Historia w zarysie, tłum. B. Gutowska‑Nowak, Kraków 2012.
M. Kuczyński, Bałkańska pożoga. Wojny i konflikty na Bałkanach 1981–1999, Warszawa 1999.
M. Kuczyński, Krwawiąca Europa. Konflikty zbrojne i punkty zapalne w latach 1990–2000. Tło historyczne i stan obecny, Warszawa 2001.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.