Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Straszny Sędzia. Obraz Boga w hymnie Dies irae
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje hymn J. Kasprowicza Dies irae,
opisuje sposób kreacji Boga w hymnie,
porównuje obraz Boga w hymnie Kasprowicza do typowych chrześcijańskich wyobrażeń Stwórcy, odwołując się do różnych tekstów kultury,
wskazuje związki i różnice w postawie podmiotu lirycznego hymnu Dies irae i Konrada z Dziadów cz. III.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Straszny Sędzia. Obraz Boga w hymnie Dies irae”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Dies irae J. Kasprowicza. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Mapa myśli”.
Przebieg lekcji:
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Czym różni się obraz Boga w hymnie Kasprowicza od typowych chrześcijańskich wyobrażeń Stwórcy? (Uczniowie poszukiwali odpowiedzi na nie podczas pracy w domu). Informuje uczniów, że będą pracowali wspólnie z wykorzystaniem metody burzy mózgów (jeśli jest to potrzebne, wyjaśnia jej zasady). W fazie twórczej uczniowie po kolei zapisują swoje propozycje na tablicy, a potem następuje wspólna weryfikacja pomysłów.
Uczniowie przystępują do wykonywania ćwiczeń. Nauczyciel poleca im, aby w parach wykonali ćw. 1 z sekcji „Mapa myśli”. Następnie prosi przedstawicieli wybranych par o zaprezentowanie wyników ich pracy.
Uczniowie indywidualnie wysłuchują nagrania z sekcji „Audiobook” i przygotowują się do odpowiedzi na pytanie z ćw. 1 z tej sekcji (które w wersji pisemnej będzie zadaniem domowym). Dzielą się na dwie grupy: pierwsza opowiada się za tym, że hymn Kasprowicza jest bluźnierczy, druga za tym, że nie jest. Wybrany uczeń dzieli tablicę na połowy i po jednej stronie zapisuje argumenty na TAK, po drugiej na NIE. Uczniowie notują argumenty z dyskusji, z którymi się zgadzają.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytania: Czy Bóg z Dies irae to rzeczywiście straszny Sędzia? W jaki sposób poeta w swoim hymnie daje wyraz nastrojom epoki?
Praca domowa:
Napisz rozprawkę, w której odpowiesz na pytanie: Czy hymn Dies irae można uznać za bluźnierczy?
Materiały pomocnicze:
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Ilustracją lekcji może być fragment Requiem Mozarta Dies irae
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.