Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Analiza porównawcza budowy bezkręgowców
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykażesz różnorodność budowy ciała zwierząt bezkręgowych.
Ocenisz słuszność stwierdzenia, że bezkręgowce to sztucznie wyodrębniona grupa zwierząt, w obrębie której gatunki są ze sobą niespokrewnione.
Scharakteryzujesz układy narządów bezkręgowców, uwzględniając przystosowanie do trybu i środowiska życia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1 z sekcji „Sprawdź się” w celu przypomnienia sobie różnorodności typów zwierząt bezkręgowych.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Mapa myśli”). Uczniowie zapoznają się z mapą myśli udostępnioną przez nauczyciela. Analizują ją, a następnie opowiadają koleżance lub koledze z ławki o układzie oddechowym oraz o budowie ciała bezkręgowców.
Uczniowie w parach wykonują polecenie nr 1 do mapy myśli: „Na podstawie analizy mapy myśli i posiadanej wiedzy porównaj budowę układu oddechowego oraz krążenia u bezkręgowców. Zaprojektuj i uzupełnij tabelę porównawczą”. Następnie uczniowie, korzystając z generatora w poleceniu nr 2 do multimedium, tworzą indywidualnie własną mapę myśli, w której zawrą informacje na temat układu pokarmowego i rozrodczego bezkręgowców.
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Mapa myśli” układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 2 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.