Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: biologia

Temat: Acetylo‑CoA – budowa i znaczenie w procesach katabolicznych.

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Energia i metabolizm.
1. Podstawowe zasady metabolizmu. Uczeń:
1) wyjaśnia, na przykładach, pojęcia: szlaku i cyklu metabolicznego;
2) porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych oraz wykazuje, że są ze sobą powiązane.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz rolę acetylo‑CoA jako ogniwa łączącego szlaki metaboliczne.

  • Scharakteryzujesz budowę acetylo‑CoA jako nośnika grup acylowych w komórce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z filmem;

  • burza mózgów;

  • dyskusja metodą kuli śniegowej;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • karteczki samoprzylepne;

  • tabela (materiały pomocnicze);

  • magnesy.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom cele zajęć oraz wspólnie z nimi ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów na temat różnic pomiędzy reakcjami anabolicznymi i katabolicznymi.

  2. Uczniowie w parach zapisują na karteczkach samoprzylepnych przykłady reakcji anabolicznych i katabolicznych. Następnie na przygotowanej przez nauczyciela planszy w formie tabeli (zob. materiały pomocnicze) dopasowują wypisane reakcje do reakcji anabolicznych lub katabolicznych z uwzględnieniem, czy należą one do szlaku czy cyklu metabolicznego.

  3. Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”.

  4. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, zadając pytanie: „Dlaczego acetylo‑CoA uznawany jest za związek węzłowy metabolizmu?”. Uczniowie dyskutują w parach, następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe. Przedstawiciele każdej z grup czteroosobowych prezentują stanowisko grupy na forum klasy. Nauczyciel uzupełnia i podsumowuje dyskusję.

  5. Uczniowie zapoznają się z filmem zawartym w e‑materiale i wykonują polecenie nr 1 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, jak zbudowany jest acetylo‑CoA) i polecenie nr 2 (w którym mają za zadanie wyjaśnić znaczenie acetylo‑CoA w metabolizmie glukozy). Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i koryguje błędy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

RaUxm2qOUua3H

Załącznik 1. Tabela „Przykłady szlaków i cykli metabolicznych”.
Plik PDF o rozmiarze 26.11 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Film”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.