Dla nauczyciela
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: biologia
Temat: Acetylo‑CoA – budowa i znaczenie w procesach katabolicznych.
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz rolę acetylo‑CoA jako ogniwa łączącego szlaki metaboliczne.
Scharakteryzujesz budowę acetylo‑CoA jako nośnika grup acylowych w komórce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
burza mózgów;
dyskusja metodą kuli śniegowej;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
karteczki samoprzylepne;
tabela (materiały pomocnicze);
magnesy.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom cele zajęć oraz wspólnie z nimi ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów na temat różnic pomiędzy reakcjami anabolicznymi i katabolicznymi.
Uczniowie w parach zapisują na karteczkach samoprzylepnych przykłady reakcji anabolicznych i katabolicznych. Następnie na przygotowanej przez nauczyciela planszy w formie tabeli (zob. materiały pomocnicze) dopasowują wypisane reakcje do reakcji anabolicznych lub katabolicznych z uwzględnieniem, czy należą one do szlaku czy cyklu metabolicznego.
Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, zadając pytanie: „Dlaczego acetylo‑CoA uznawany jest za związek węzłowy metabolizmu?”. Uczniowie dyskutują w parach, następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe. Przedstawiciele każdej z grup czteroosobowych prezentują stanowisko grupy na forum klasy. Nauczyciel uzupełnia i podsumowuje dyskusję.
Uczniowie zapoznają się z filmem zawartym w e‑materiale i wykonują polecenie nr 1 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, jak zbudowany jest acetylo‑CoA) i polecenie nr 2 (w którym mają za zadanie wyjaśnić znaczenie acetylo‑CoA w metabolizmie glukozy). Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i koryguje błędy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Film”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.