Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.11.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Gute Laune, schlechte Laune / Dobry humor, zły humor
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat samopoczucia
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie. | plenum | 18 min | Po powitaniu nauczyciel może wprowadzić na rozgrzewkę następujące ćwiczenie: nauczyciel odczytuje zdania z opisem kilku potencjalnych sytuacji, prosi uczniów, by miną pokazali, jak się w danej sytuacji czują: a) gubisz pieniądze na bilet do kina; b) dostajesz w prezencie nową zabawkę; c) chcesz iść na plac zabaw, ale mama poprosiła cię o posprzątanie pokoju; d) jedziesz na wymarzoną wycieczkę; e) na obiad jest twoja ulubiona potrawa; f) zepsuła się twoja ulubiona zabawka. |
Nauczyciel prezentuje ilustrację: Ben z tatą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, dlaczego chłopiec ma smutną minę. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Wskazując na tatę, odczytuje tekst: Was ist los, Ben? Następnie nauczyciel wskazuje na Bena i odczytuje jego odpowiedź: Ich habe schlechte Laune. | |||
Ochotnicy odpowiadają na pytanie, dlaczego Ben i jego tata są smutni (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie zdań: Was ist los? Ich habe schlechte Laune . Uczeń, do którego nauczyciel rzuci miękką piłeczkę, wypowiada je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Nauczyciel prezentuje rymowankę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Zaprasza uczniów na środek sali, do koła, i prosi, aby uczniowie wspólnie powtórzyli rymowankę, klaszcząc przy tym w rytm wypowiadanych słów. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie odliczyli do dwóch. „Jedynki” recytują pierwszy wers rymowanki, klaszcząc dłońmi, „dwójki” recytują drugi wers rymowanki, unosząc się jak najwyżej na palcach stóp. Potem następuje zamiana. | |||
Uczniowie ćwiczą wymowę: Es tut mir leid. Nauczyciel prezentuje kolejną rymowankę i ilustrację do niej. Zabawa się powtarza, ale uczniowie przy recytacji pierwszego wersu skaczą na lewej nodze, a przy powtarzaniu drugiego wersu - na prawej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie słuchają dialogu (e‑materiał: Plik audio). | praca w grupach | 15 min | |
Uczniowie decydują, w jakim nastroju jest Lea, i wybierają odpowiednie zdjęcie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). | komplet zdjęć | ||
Uczniowie decydują, co ucieszyło dziewczynkę (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). | |||
Uczniowie ćwiczą wymowę: Das ist ja toll! – głuchy telefon (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). | głuchy telefon | ||
Uczniowie słuchają rymowanki (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5). Powtarzają chórem. Następnie bawią się w karaoke. Nauczyciel zaprasza na środek sali ochotników, którzy dopowiadają brakujące wersy. Za każde dopowiedziane słowo nauczyciel przyznaje punkty. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi 5. | karaoke | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie umieszczają właściwe podpisy na zdjęciach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 12 min | zdjęcia + karteczki z tytułami |
Uczniowie uzupełniają dialog podanymi w ćwiczeniu zdaniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | dwa zdjęcia i dwie karteczki ze zdaniami | ||
Uczniowie wybierają jedno z dwóch zaproponowanych w ćwiczeniu wyrażeń i wstawiają je w lukę w dialogu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Nauczyciel przygotowuje dla każdej pary dwa zdjęcia i dwie kartki ze zdaniami: Ich habe gute Laune/Ich habe schlechte Laune. Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4 i 5). Następnie uczniowie prezentują na forum stworzone przez siebie pary, odczytując na głos oba zdania. | |||
Uczniowie układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). Odpowiadają na pytanie, jaki problem ma chłopiec na obrazku. Mówią, że jest im przykro. | puzzle | ||
Uczniowie formułują zdanie, które wyraża radość (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 7). Propozycje prezentują na forum. | |||
Nauczyciel za pomocą pantomimy, gestów, mimiki przedstawia różne emocje/sytuacje. Uczniowie reagują, wykorzystując zdania: Es tut mir leid/Ich habe gute Laune/Ich habe schlechte Laune/Das ist ja toll. Na zakończenie nauczyciel pyta uczniów, czy po tej lekcji mają dobry, czy zły nastrój? Prosi uczniów, aby narysowali w zeszytach uśmiechnięte lub smutne słoneczko i podpisali je: Ich habe gute Laune lub Ich habe schlechte Laune. | plenum | pantomima | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.
plenum
18 min
Po powitaniu nauczyciel może wprowadzić na rozgrzewkę następujące ćwiczenie: nauczyciel odczytuje zdania z opisem kilku potencjalnych sytuacji, prosi uczniów, by miną pokazali, jak się w danej sytuacji czują:
a) gubisz pieniądze na bilet do kina;
b) dostajesz w prezencie nową zabawkę;
c) chcesz iść na plac zabaw, ale mama poprosiła cię o posprzątanie pokoju;
d) jedziesz na wymarzoną wycieczkę;
e) na obiad jest twoja ulubiona potrawa;
f) zepsuła się twoja ulubiona zabawka.
Nauczyciel prezentuje ilustrację: Ben z tatą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, dlaczego chłopiec ma smutną minę.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Wskazując na tatę, odczytuje tekst: Was ist los, Ben? Następnie nauczyciel wskazuje na Bena i odczytuje jego odpowiedź: Ich habe schlechte Laune.
Ochotnicy odpowiadają na pytanie, dlaczego Ben i jego tata są smutni (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie zdań: Was ist los? Ich habe schlechte Laune . Uczeń, do którego nauczyciel rzuci miękką piłeczkę, wypowiada je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Nauczyciel prezentuje rymowankę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Zaprasza uczniów na środek sali, do koła, i prosi, aby uczniowie wspólnie powtórzyli rymowankę, klaszcząc przy tym w rytm wypowiadanych słów. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie odliczyli do dwóch. „Jedynki” recytują pierwszy wers rymowanki, klaszcząc dłońmi, „dwójki” recytują drugi wers rymowanki, unosząc się jak najwyżej na palcach stóp. Potem następuje zamiana.
Uczniowie ćwiczą wymowę: Es tut mir leid. Nauczyciel prezentuje kolejną rymowankę i ilustrację do niej. Zabawa się powtarza, ale uczniowie przy recytacji pierwszego wersu skaczą na lewej nodze, a przy powtarzaniu drugiego wersu - na prawej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Faza realizacyjna
Uczniowie słuchają dialogu (e‑materiał: Plik audio).
praca w grupach
15 min
Uczniowie decydują, w jakim nastroju jest Lea, i wybierają odpowiednie zdjęcie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).
komplet zdjęć
Uczniowie decydują, co ucieszyło dziewczynkę (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).
Uczniowie ćwiczą wymowę: Das ist ja toll! – głuchy telefon (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).
głuchy telefon
Uczniowie słuchają rymowanki (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5). Powtarzają chórem. Następnie bawią się w karaoke. Nauczyciel zaprasza na środek sali ochotników, którzy dopowiadają brakujące wersy. Za każde dopowiedziane słowo nauczyciel przyznaje punkty. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi 5.
karaoke
Faza podsumowująca
Uczniowie umieszczają właściwe podpisy na zdjęciach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
12 min
zdjęcia + karteczki z tytułami
Uczniowie uzupełniają dialog podanymi w ćwiczeniu zdaniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
dwa zdjęcia i dwie karteczki ze zdaniami
Uczniowie wybierają jedno z dwóch zaproponowanych w ćwiczeniu wyrażeń i wstawiają je w lukę w dialogu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Nauczyciel przygotowuje dla każdej pary dwa zdjęcia i dwie kartki ze zdaniami: Ich habe gute Laune/Ich habe schlechte Laune. Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4 i 5). Następnie uczniowie prezentują na forum stworzone przez siebie pary, odczytując na głos oba zdania.
Uczniowie układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). Odpowiadają na pytanie, jaki problem ma chłopiec na obrazku. Mówią, że jest im przykro.
puzzle
Uczniowie formułują zdanie, które wyraża radość (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 7). Propozycje prezentują na forum.
Nauczyciel za pomocą pantomimy, gestów, mimiki przedstawia różne emocje/sytuacje. Uczniowie reagują, wykorzystując zdania: Es tut mir leid/Ich habe gute Laune/Ich habe schlechte Laune/Das ist ja toll. Na zakończenie nauczyciel pyta uczniów, czy po tej lekcji mają dobry, czy zły nastrój? Prosi uczniów, aby narysowali w zeszytach uśmiechnięte lub smutne słoneczko i podpisali je: Ich habe gute Laune lub Ich habe schlechte Laune.
plenum
pantomima
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0