Numer e‑materiału: 1.2.11.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Gute Laune, schlechte Laune / Dobry humor, zły humor
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat samopoczucia

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • określa, czy ma dobry czy zły humor;

  • mówi, że jest mu przykro;

  • wyraża radość.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • poznaje rymowanki z innego obszaru kulturowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • podejście komunikacyjne,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • praca z plikiem audio,

    • karaoke,

    • głuchy telefon,

    • pantomima,

  • formy pracy:

    • plenum,

    • praca w grupach,

    • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • zdjęcia,

  • puzzle.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (dialog)

Uczniowie mogą w domu dopisać kolejne kwestie dialogu lub napisać nowy dialog z wykorzystaniem słownictwa w tym multimedium. Uczniowie mogą nauczyć się dialogu na pamięć i odegrać go na następnej lekcji.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.

plenum

18 min

Po powitaniu nauczyciel może wprowadzić na rozgrzewkę następujące ćwiczenie: nauczyciel odczytuje zdania z opisem kilku potencjalnych sytuacji, prosi uczniów, by miną pokazali, jak się w danej sytuacji czują:

a) gubisz pieniądze na bilet do kina;

b) dostajesz w prezencie nową zabawkę;

c) chcesz iść na plac zabaw, ale mama poprosiła cię o posprzątanie pokoju;

d) jedziesz na wymarzoną wycieczkę;

e) na obiad jest twoja ulubiona potrawa;

f) zepsuła się twoja ulubiona zabawka.

Nauczyciel prezentuje ilustrację: Ben z tatą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, dlaczego chłopiec ma smutną minę.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Wskazując na tatę, odczytuje tekst: Was ist los, Ben? Następnie nauczyciel wskazuje na Bena i odczytuje jego odpowiedź: Ich habe schlechte Laune.

Ochotnicy odpowiadają na pytanie, dlaczego Ben i jego tata są smutni (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie zdań: Was ist los? Ich habe schlechte Laune . Uczeń, do którego nauczyciel rzuci miękką piłeczkę, wypowiada je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel prezentuje rymowankę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Zaprasza uczniów na środek sali, do koła, i prosi, aby uczniowie wspólnie powtórzyli rymowankę, klaszcząc przy tym w rytm wypowiadanych słów. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie odliczyli do dwóch. „Jedynki” recytują pierwszy wers rymowanki, klaszcząc dłońmi, „dwójki” recytują drugi wers rymowanki, unosząc się jak najwyżej na palcach stóp. Potem następuje zamiana.

Uczniowie ćwiczą wymowę: Es tut mir leid. Nauczyciel prezentuje kolejną rymowankę i ilustrację do niej. Zabawa się powtarza, ale uczniowie przy recytacji pierwszego wersu skaczą na lewej nodze, a przy powtarzaniu drugiego wersu - na prawej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Uczniowie słuchają dialogu (e‑materiał: Plik audio).

praca w grupach

15 min

Uczniowie decydują, w jakim nastroju jest Lea, i wybierają odpowiednie zdjęcie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

komplet zdjęć

Uczniowie decydują, co ucieszyło dziewczynkę (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

Uczniowie ćwiczą wymowę: Das ist ja toll! – głuchy telefon (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

głuchy telefon

Uczniowie słuchają rymowanki (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5). Powtarzają chórem. Następnie bawią się w karaoke. Nauczyciel zaprasza na środek sali ochotników, którzy dopowiadają brakujące wersy. Za każde dopowiedziane słowo nauczyciel przyznaje punkty. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi 5.

karaoke

Faza podsumowująca

Uczniowie umieszczają właściwe podpisy na zdjęciach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

12 min

zdjęcia + karteczki z tytułami

Uczniowie uzupełniają dialog podanymi w ćwiczeniu zdaniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

dwa zdjęcia i dwie karteczki ze zdaniami

Uczniowie wybierają jedno z dwóch zaproponowanych w ćwiczeniu wyrażeń i wstawiają je w lukę w dialogu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Nauczyciel przygotowuje dla każdej pary dwa zdjęcia i dwie kartki ze zdaniami: Ich habe gute Laune/Ich habe schlechte Laune. Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4 i 5). Następnie uczniowie prezentują na forum stworzone przez siebie pary, odczytując na głos oba zdania.

Uczniowie układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). Odpowiadają na pytanie, jaki problem ma chłopiec na obrazku. Mówią, że jest im przykro.

puzzle

Uczniowie formułują zdanie, które wyraża radość (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 7). Propozycje prezentują na forum.

Nauczyciel za pomocą pantomimy, gestów, mimiki przedstawia różne emocje/sytuacje. Uczniowie reagują, wykorzystując zdania: Es tut mir leid/Ich habe gute Laune/Ich habe schlechte Laune/Das ist ja toll. Na zakończenie nauczyciel pyta uczniów, czy po tej lekcji mają dobry, czy zły nastrój? Prosi uczniów, aby narysowali w zeszytach uśmiechnięte lub smutne słoneczko i podpisali je: Ich habe gute Laune lub Ich habe schlechte Laune.

plenum

pantomima

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.

plenum

18 min

Po powitaniu nauczyciel może wprowadzić na rozgrzewkę następujące ćwiczenie: nauczyciel odczytuje zdania z opisem kilku potencjalnych sytuacji, prosi uczniów, by miną pokazali, jak się w danej sytuacji czują:

a) gubisz pieniądze na bilet do kina;

b) dostajesz w prezencie nową zabawkę;

c) chcesz iść na plac zabaw, ale mama poprosiła cię o posprzątanie pokoju;

d) jedziesz na wymarzoną wycieczkę;

e) na obiad jest twoja ulubiona potrawa;

f) zepsuła się twoja ulubiona zabawka.

Nauczyciel prezentuje ilustrację: Ben z tatą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, dlaczego chłopiec ma smutną minę.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Wskazując na tatę, odczytuje tekst: Was ist los, Ben? Następnie nauczyciel wskazuje na Bena i odczytuje jego odpowiedź: Ich habe schlechte Laune.

Ochotnicy odpowiadają na pytanie, dlaczego Ben i jego tata są smutni (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie zdań: Was ist los? Ich habe schlechte Laune . Uczeń, do którego nauczyciel rzuci miękką piłeczkę, wypowiada je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel prezentuje rymowankę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Zaprasza uczniów na środek sali, do koła, i prosi, aby uczniowie wspólnie powtórzyli rymowankę, klaszcząc przy tym w rytm wypowiadanych słów. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie odliczyli do dwóch. „Jedynki” recytują pierwszy wers rymowanki, klaszcząc dłońmi, „dwójki” recytują drugi wers rymowanki, unosząc się jak najwyżej na palcach stóp. Potem następuje zamiana.

Uczniowie ćwiczą wymowę: Es tut mir leid. Nauczyciel prezentuje kolejną rymowankę i ilustrację do niej. Zabawa się powtarza, ale uczniowie przy recytacji pierwszego wersu skaczą na lewej nodze, a przy powtarzaniu drugiego wersu - na prawej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Uczniowie słuchają dialogu (e‑materiał: Plik audio).

praca w grupach

15 min

Uczniowie decydują, w jakim nastroju jest Lea, i wybierają odpowiednie zdjęcie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

komplet zdjęć

Uczniowie decydują, co ucieszyło dziewczynkę (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

Uczniowie ćwiczą wymowę: Das ist ja toll! – głuchy telefon (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

głuchy telefon

Uczniowie słuchają rymowanki (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5). Powtarzają chórem. Następnie bawią się w karaoke. Nauczyciel zaprasza na środek sali ochotników, którzy dopowiadają brakujące wersy. Za każde dopowiedziane słowo nauczyciel przyznaje punkty. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi 5.

karaoke

Faza podsumowująca

Uczniowie umieszczają właściwe podpisy na zdjęciach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

12 min

zdjęcia + karteczki z tytułami

Uczniowie uzupełniają dialog podanymi w ćwiczeniu zdaniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

dwa zdjęcia i dwie karteczki ze zdaniami

Uczniowie wybierają jedno z dwóch zaproponowanych w ćwiczeniu wyrażeń i wstawiają je w lukę w dialogu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Nauczyciel przygotowuje dla każdej pary dwa zdjęcia i dwie kartki ze zdaniami: Ich habe gute Laune/Ich habe schlechte Laune. Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4 i 5). Następnie uczniowie prezentują na forum stworzone przez siebie pary, odczytując na głos oba zdania.

Uczniowie układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). Odpowiadają na pytanie, jaki problem ma chłopiec na obrazku. Mówią, że jest im przykro.

puzzle

Uczniowie formułują zdanie, które wyraża radość (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 7). Propozycje prezentują na forum.

Nauczyciel za pomocą pantomimy, gestów, mimiki przedstawia różne emocje/sytuacje. Uczniowie reagują, wykorzystując zdania: Es tut mir leid/Ich habe gute Laune/Ich habe schlechte Laune/Das ist ja toll. Na zakończenie nauczyciel pyta uczniów, czy po tej lekcji mają dobry, czy zły nastrój? Prosi uczniów, aby narysowali w zeszytach uśmiechnięte lub smutne słoneczko i podpisali je: Ich habe gute Laune lub Ich habe schlechte Laune.

plenum

pantomima

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec