Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Literacki skandal, czyli o Wiośnie Juliana Tuwima
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje wiersz Juliana Tuwima Wiosna,
objaśnia, dlaczego utwór Tuwima wywołał skandal,
określa funkcję ironii i groteski w wierszu Wiosna.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, by przygotowali na lekcję wiersze, których tematem jest wiosna. Podpowiada, że pomocna może być w tej kwestii mapa myśli zawarta w e‑materiale. Poleca także, by uczestnicy zajęć zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący rozpoczyna lekcję od rozdania uczniom wydrukowanego cytatu:
„Grupa przyjaciół ogłaszająca w »Pro Arte et Studio« swój list otwarty nie szczędziła […] wyrzutów redakcji czasopisma, która zdecydowała się wydrukować wiersz Tuwima, miast zamknąć przed nim – jak czytamy – »chram [świątynię] sztuki i z wilczym biletem wyprawić w świat«. Redakcja »Pro Arte et Studio« gościnnie, mimo niewybrednych ataków, zapraszała na swe łamy dyskutantów. Wydrukowano nawet wiersz Stanisława Czosnowskiego Moja wiosna z podtytułem Do Juliana Tuwima, który miał być poetycką polemiką z Wiosną Tuwima. Czosnowski napisał utwór wypełniony w całości skonwencjonalizowanymi obrazkami, frazesami o zielonej wiośnie, kojarzącej się z atłasowym niebem, łąką w tulipanach, żyzną, parną glebą, słonecznym czasem i dziewczyną idącą przed siebie na pola, łąki, gdzie się kwiat kolebie. Łączył oba wiersze świadomie przez Czosnowskiego przywołany bohater liryczny – tłum połączony, jak u Tuwima, wspólną radością świętowania wiosny. Jakże jednak inny niż w tuwimowskiej Wiośnie – nędzny, ale łagodny, prosty, piękny i witalny – wprost ze zbanalizowanych […] wierszy młodopolskich”.
Następnie stawia pytanie: Co tak oburzyło opinię publiczną w wierszu Tuwima?
Wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje głośno wiersz, a słuchacze, zaznaczają fragmenty, które według nich mogły się wydać opinii publicznej szczególnie bulwersujące.Uczniowie dzielą się swymi opiniami po wysłuchaniu wiersza. Nauczyciel zwraca ich uwagę na podkreślone w cytacie sformułowania, które w tradycji literackiej wiążą się z wyobrażeniami i obrazowaniem typowym dla wiosny. Prosi o przedstawienie fragmentu wierszy, których tematem jest wiosna, przygotowanych przez uczniów w domu. Nauczyciel pyta: czy takie złamanie konwencji literackiej, jakiego „dopuścił się” Julian Tuwim, można nazwać skandalem literackim? Uczniowie dyskutują swobodnie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca, by uczniowie wykonali w parach polecenie 1 towarzyszące mapie myśli zamieszczonej w e‑materiale. Prosi kilka osób o przedstawienie propozycji odpowiedzi, inni uczniowie mogą je uzupełnić.
Uczestnicy zajęć wykonują indywidualnie ćw. 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Ćwiczenia 3, 4, 5 i 6 wykonują wszyscy uczniowie wspólnie, dyskutując i poszukując najlepszych wariantów odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Prowadzący zadaje pytania podsumowujące lekcję: czy jedyną funkcją sztuki jest sławić piękno? Czy sztuka powinna podlegać jakimś ograniczeniom, np. estetycznym lub obyczajowym? Uczniowie wymieniają się swoimi opiniami, a nauczyciel moderuje ich dyskusję.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno z poleceń (do wyboru):
1) Wybierz 8 fragmentów wiersza Wiosna Juliana Tuwima, w których pojawiają się animalizmy i/lub kolokwializmy. Przeredaguj je w taki sposób, by uzyskać tekst napisany stylem wysokim.
2) Wyjaśnij w formie notatki, jaki jest związek wiersza Juliana Tuwima Wiosna z filozofią Henriego Bergsona i Fryderyka Nietzschego.
Materiały pomocnicze:
Ninateka „Finezje literackie”, cykl poświęcony twórczości Juliana Tuwima.
Krystyna Ratajska, Spór o „Wiosnę” Juliana Tuwima, „Prace Polonistyczne” 1996, nr 51.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.