Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Literacki skandal, czyli o Wiośnie Juliana Tuwima

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
7) rozumie pojęcie groteski, rozpoznaje ją w tekstach oraz określa jej artystyczny i wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) rozróżnia grupę literacką i pokolenie literackie; rozpoznaje założenia programowe w utworach literackich różnych epok;
13) rozumie i określa związek wartości poznawczych, etycznych i estetycznych w utworach literackich.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) odczytuje poglądy filozoficzne zawarte w różnorodnych dziełach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • interpretuje wiersz Juliana Tuwima Wiosna,

  • objaśnia, dlaczego utwór Tuwima wywołał skandal,

  • określa funkcję ironii i groteski w wierszu Wiosna.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by przygotowali na lekcję wiersze, których tematem jest wiosna. Podpowiada, że pomocna może być w tej kwestii mapa myśli zawarta w e‑materiale. Poleca także, by uczestnicy zajęć zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący rozpoczyna lekcję od rozdania uczniom wydrukowanego cytatu:
    „Grupa przyjaciół ogłaszająca w »Pro Arte et Studio« swój list otwarty nie szczędziła […] wyrzutów redakcji czasopisma, która zdecydowała się wydrukować wiersz Tuwima, miast zamknąć przed nim – jak czytamy – »chram [świątynię] sztuki i z wilczym biletem wyprawić w świat«. Redakcja »Pro Arte et Studio« gościnnie, mimo niewybrednych ataków, zapraszała na swe łamy dyskutantów. Wydrukowano nawet wiersz Stanisława Czosnowskiego Moja wiosna z podtytułem Do Juliana Tuwima, który miał być poetycką polemiką z Wiosną Tuwima. Czosnowski napisał utwór wypełniony w całości skonwencjonalizowanymi obrazkami, frazesami o zielonej wiośnie, kojarzącej się z atłasowym niebem, łąką w tulipanach, żyzną, parną glebą, słonecznym czasem i dziewczyną idącą przed siebie na pola, łąki, gdzie się kwiat kolebie. Łączył oba wiersze świadomie przez Czosnowskiego przywołany bohater liryczny – tłum połączony, jak u Tuwima, wspólną radością świętowania wiosny. Jakże jednak inny niż w tuwimowskiej Wiośnie – nędzny, ale łagodny, prosty, piękny i witalny – wprost ze zbanalizowanych […] wierszy młodopolskich”.
    Następnie stawia pytanie: Co tak oburzyło opinię publiczną w wierszu Tuwima?
    Wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje głośno wiersz, a słuchacze, zaznaczają fragmenty, które według nich mogły się wydać opinii publicznej szczególnie bulwersujące.

  2. Uczniowie dzielą się swymi opiniami po wysłuchaniu wiersza. Nauczyciel zwraca ich uwagę na podkreślone w cytacie sformułowania, które w tradycji literackiej wiążą się z wyobrażeniami i obrazowaniem typowym dla wiosny. Prosi o przedstawienie fragmentu wierszy, których tematem jest wiosna, przygotowanych przez uczniów w domu. Nauczyciel pyta: czy takie złamanie konwencji literackiej, jakiego „dopuścił się” Julian Tuwim, można nazwać skandalem literackim? Uczniowie dyskutują swobodnie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel poleca, by uczniowie wykonali w parach polecenie 1 towarzyszące mapie myśli zamieszczonej w e‑materiale. Prosi kilka osób o przedstawienie propozycji odpowiedzi, inni uczniowie mogą je uzupełnić.

  2. Uczestnicy zajęć wykonują indywidualnie ćw. 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Ćwiczenia 3, 4, 5 i 6 wykonują wszyscy uczniowie wspólnie, dyskutując i poszukując najlepszych wariantów odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Prowadzący zadaje pytania podsumowujące lekcję: czy jedyną funkcją sztuki jest sławić piękno? Czy sztuka powinna podlegać jakimś ograniczeniom, np. estetycznym lub obyczajowym? Uczniowie wymieniają się swoimi opiniami, a nauczyciel moderuje ich dyskusję.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno z poleceń (do wyboru):
    1) Wybierz 8 fragmentów wiersza Wiosna Juliana Tuwima, w których pojawiają się animalizmy i/lub kolokwializmy. Przeredaguj je w taki sposób, by uzyskać tekst napisany stylem wysokim.
    2) Wyjaśnij w formie notatki, jaki jest związek wiersza Juliana Tuwima Wiosna z filozofią Henriego Bergsona i Fryderyka Nietzschego.

Materiały pomocnicze:

  • Ninateka „Finezje literackie”, cykl poświęcony twórczości Juliana Tuwima.

  • Krystyna Ratajska, Spór o „Wiosnę” Juliana Tuwima, „Prace Polonistyczne” 1996, nr 51.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.