Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Reakcja glinu i cynku z wodnym roztworem NaOH

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, jak zachodzi reakcja pomiędzy cynkiem/glinem a wodorotlenkiem sodu;

  • pisze równania reakcji glinu oraz cynku z wodorotlenkiem sodu;

  • projektuje doświadczenie reakcji cynku i glinu z wodorotlenkiem sodu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • film samouczek;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i  z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, marker;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: gdzie w życiu codziennym spotyka się glin i cynk?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół właściwości glinu i cynku.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla film samouczek na tablicy interaktywnej dla wszystkich uczniów, po czym następuje podsumowanie filmu w kontekście:  jakie produkty powstają w reakcji glinu i cynku z wodnym roztworem NaOH.

  2. Nauczyciel dzieli uczestników w pary. Ich zadaniem jest rozwiązanie polecenia do materiału bazowego. Następne wybrane osoby prezentują wyniki pracy na forum. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i wyjaśnia uczniom zaistniałe niezrozumiałe kwestie.

  3. Doświadczenie chemiczne – „Reakcja glinu i cynku z wodnym roztworem NaOH” – zgodnie z instrukcją zamieszczoną w e‑materiale (doświadczenie 1). Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie wybierają odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne i przeprowadzają eksperyment. Samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji (reakcję chemiczną w formie cząsteczkowej, jonowej), wszystko zapisują w kartach pracy. Liderzy prezentują wyniki pracy grupowej na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem poprawności merytorycznej wypowiedzi uczniów.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:

  • Jakie są produkty reakcji pomiędzy glinem a wodorotlenkiem sodu? Czy jest to reakcja egzo-, czy endotermiczna?

  • Jakie są produkty reakcji pomiędzy cynkiem a wodorotlenkiem sodu?

  • Na co trzeba zwrócić uwagę, przy wykonywaniu tych reakcji?

  1. Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o uzupełnienie w ich portfolio następujących zdań:

  • Dziś nauczyłem/łam się, że...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudności sprawiło mi...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Przypomniałem/łam sobie, że

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być użyty jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań czy przygotowywania się ucznia do lekcji/sprawdzianu. Również uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać to medium do samodoskonalenia.

Materiały pomocnicze

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie są produkty reakcji pomiędzy glinem a wodorotlenkiem sodu? Czy jest to reakcja egzo-, czy endotermiczna?

  • Jakie są produkty reakcji pomiędzy cynkiem a wodorotlenkiem sodu?

  • Na co trzeba zwrócić uwagę, przy wykonywaniu tych reakcji?

  1. Doświadczenie – „Reakcja glinu i cynku z wodnym roztworem NaOH”.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: kolby płaskodenne, łyżeczki.

Odczynniki chemiczne: woda destylowana, wodorotlenek sodu/kret do kanalizacji, glin metaliczny (folia aluminiowa), cynk metaliczny.

Instrukcja wykonania:

  • Sporządź roztwór wodorotlenku sodu w kolbie płaskodennej i umieść kawałek zwiniętej folii aluminiowej lub cynku.

  • Obserwuj zmiany.

  • Przyłóż zapalone łuczywko do wylotu kolby.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karta charakterystyki wodorotlenku sodu.

  2. Karta pracy ucznia:

R1dRG4D6kgXBY

Plik PDF o rozmiarze 72.67 KB w języku polskim