Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Polska poezja czasów II wojny światowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje styl wierszy Baczyńskiego;
omawia nastrój wiersza Serce jak obłok;
bierze udział w dyskusji na temat odbioru odczytu noblowskiego Miłosza;
wyjaśnia, co stanowi klucz do odbioru poezji Różewicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba przedstawia krótko informacje, które zapamiętała z przeczytanych materiałów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach zapoznali się z prezentacją multimedialną, a następnie wykonali polecenie 1 zamieszczone w tej sekcji. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie omawiają styl wierszy Baczyńskiego z czasów wojny. Następnie nauczyciel pyta: Jaki jest nastrój panujący w wierszu Serce jak obłok, którego fragment zamieszczono w prezentacji? Uczniowie odpowiadają (polecenie 2).
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia tam zamieszczone. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel prezentuje uczniom fragment odczytu noblowskiego Czesława Miłosza:
Rzeczywistość domaga się, żeby ją zamknąć w słowach, ale jest nie do zniesienia i jeżeli dotykamy jej, jeżeli jest tuż, nie wydobywa się z ust poety nawet skarga Hioba, wszelka sztuka okazuje się niczym w porównaniu z czynem. Natomiast ogarnąć rzeczywistość tak, żeby zachować ją w całym jej odwiecznym powikłaniu zła i dobra, rozpaczy i nadziei, można tylko dzięki dystansowi, tylko wznosząc się nad nią — ale to z kolei wydaje się moralną zdradą.
Czesław Miłosz, Odczyt Noblowski, Sztokholm 1981.
Nauczyciel prosi o dyskusję na poniższe pytania.
- Co to znaczy wznosić się ponad rzeczywistość?
- Czym - w kontekście doświadczenia wojny - byłaby moralna zdrada, o której mówił noblista?
Nauczyciel prowadzi dyskusję.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Dyskusję podsumowującą nauczyciel może rozpocząć od polecenia z sekcji „Audiobook”: Wyjaśnij, dlaczego według autora szkicu słowo „niepokój” jest kluczem do poezji Różewicza.
Następnie nawiązuje do wprowadzenia i prosi uczniów o wnioski wynikające z pracy na lekcji:
Doświadczenie II wojny światowej prowadziło do przewartościowania tradycyjnych zasad kultury europejskiej. Pytano, jak to możliwe, że w Europie po trzech tysiącleciach cywilizacji doszło do tak strasznego wybuchu nienawiści, destrukcji i zbrodni. Czyżby religia, filozofia, nauka i sztuka okazały się bezradne wobec zła, a więc zupełnie bezużyteczne? Co dalej z kulturą? Czy może być taka sama jak przed wojną?
Praca domowa:
Na podstawie nagrania tekstu Drzewuckiego wyjaśnij, jaką różnicę Różewicz postrzegał między wierszem a poezją. Jak sądzisz, jaką rolę w rozróżnianiu przez poetę obu pojęć odegrała II wojna światowa?
Materiały pomocnicze:
https://www.polskieradio24.pl/39/156/Artykul/2466618,Eksplodujace‑wiersze‑Julian‑Przybos‑wojna‑i-poezja
Jerzy Zagórski, [w:] tegoż, Żołnierz, poeta, czasu kurz. Wspomnienia o Krzysztofie Kamilu Baczyńskim, red. Z. Wasilewski, Kraków 1970.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.