Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Tomasz Wiśniewski
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: The White House / Biały Dom
Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.2, I.4, I.8, I.9, II.1, II.5, II.7, III.4, III.6, V.1, V.2, V.11, V.12, VII.4, VII.15, VIII.3, IX.1, IX.2, X, XIII
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z architekturą i sztuką oraz zwyczajami panującymi w Białym Domu.
Uczeń potrafi opisać historię Białego Domu.
Uczeń potrafi wskazać znaczenie wybranych dzieł sztuki znajdujących się w Białym Domu oraz ich związek z historią tego miejsca.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z tożsamością narodową i kulturą Stanów Zjednoczonych.
Uczeń poszerza wiedzę w zakresie historii Stanów Zjednoczonych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z animacją, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie Białego Domu i pyta:
What is the name of this building?
Why is it important?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie układają puzzle z historycznym planem widokowym Białego Domu, aby dowiedzieć się, jak duży jest obecnie. Następnie, korzystając z tekstu, przyporządkowują nazwy pomieszczeń do tych przedstawionych na puzzlach. Chętna osoba zapisuje odpowiedzi na tablicy, a uczniowie wspólnie omawiają wyniki.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy (grupa A, B, C). Każdej grupie przydziela po dwa akapity tekstu Six Curious Facts About the White House (Przeczytaj). Uczniowie w każdej grupie czytają przydzielone im fragmenty, sprawdzają w słowniku niezrozumiałe wyrażenia, a następnie wymyślają i zapisują kilka pytań do tych fragmentów. Nauczyciel sprawdza ich poprawność. Grupa A przekazuje swoje pytania grupie B, grupa B udostępnia pytania grupie C, a ta z kolei udostępnia pytania grupie A. Grupy czytają adekwatne fragmenty tekstu i udzielają odpowiedzi. Następnie po raz kolejny przekazują sobie pytania, tak aby każda z grup przeczytała cały tekst i udzieliła odpowiedzi.
Uczniowie czytają całość tekstu Six Curious Facts About the White House i wykonują Exercise 2 i 3 (Przeczytaj).
Uczniowie słuchają nagrań w Exercise 4 (Przeczytaj) i wybierają odpowiedzi w ćwiczeniu. Podają je na forum klasy.
Na podstawie informacji z tekstu Six Curious Facts About the White House uczniowie przygotowują w parach mapę pojęć, w której uwzględniają najistotniejsze fakty i słownictwo.
Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach dzieląc się odpowiedziami na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):
What is the most surprising fact about the White House that you’ve learned?
Does the president of your country live in a similar place? Describe it shortly highlighting similarities and differences.
What other famous American buildings do you know?
Reprezentanci grup relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.
W ramach przygotowania do pracy z animacją uczniowie wykonują Exercise 1 (Animacja). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie akronimu POTUS (President of the United States), pomaga jeśli trzeba podając pojedynczo kolejne słowa.
Uczniowie oglądają animację, po czym wykonują Exercise 2 i 3 (Animacja) i podają odpowiedzi na forum klasy. W Exercise 3 (Animacja) starają się uzasadnić odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Animacja) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie dyskutują w niewielkich grupach, udzielając odpowiedzi na pytania z Exercise 5 (Animacja):
Which room do you find the most original and why?
The animation mentions several important paintings in the two rooms. Why do you think these pictures are there?
Reprezentanci grup przedstawiają na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently watched a documentary about the White House. Write an email to a friend to encourage them to watch this film. Your email should be 100‑150 words long and include the following:
some interesting facts about the White House;
something that surprised you;
the reason why your friend should watch the documentary;
suggestion that you and your friend could find out more about the White House together.
Sign as XYZ. Use 100 to 150 words.
Materiały pomocnicze: Animacja z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują krótką wypowiedź (ok 100 wyrazów), w której opisują jedno z pomieszczeń Białego Domu scharakteryzowane w animacji. Koncentrują się na funkcji pomieszczenia, jego architekturze oraz na jednym lub dwóch ciekawych faktach historycznych związanych z danym pomieszczeniem.