SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozkład rocznej amplitudy temperatury powietrza na Ziemi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy: III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

  1. wyjaśnia rozkład temperatury powietrza i ciśnienia atmosferycznego na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Definiuje amplitudę temperatury powietrza.

  • Wymienia czynniki wpływające na amplitudę temperatury na Ziemi.

  • Analizuje rozkład rocznej amplitudy temperatury na Ziemi.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: odwrócona klasa, pogadanka/dyskusja, praca z e‑materiałem (z grafiką interaktywną, z tekstem, wykonywanie ćwiczeń)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca zbiorowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, mapa świata, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze:

  • L.J. Battan, Pogoda, tłum. S. Moszkowicz, PWN, Warszawa 1979.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi uczniów o przeczytanie wstępu do e‑materiału.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

  • Następnie prosi uczniów o przygotowanie w parach pytań związanych z tematem lekcji: czego uczniowie chcą się dowiedzieć? co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Nauczyciel zbiera przygotowane przez uczniów pytania.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne zapoznanie się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału oraz mapami rozkładu amplitudy temperatury powietrza na świecie zamieszczonymi w atlasach, następnie zapisanie w zeszycie pięciu pytań do przeczytanego tekstu (każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”).

  • Następnie uczniowie spacerują po klasie i na znak ustalony z nauczycielem szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu.

  • Po zadaniu sformułowanych pytań i po odpowiedziach uczniowie wracają na swoje miejsca.

  • Nauczyciel pyta o to, czego się dowiedzieli, czy były jakieś trudności w formułowaniu pytań lub odpowiedzi – możliwa krótka dyskusja.

  • Nauczyciel następnie prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną oraz filmem edukacyjnym i wykonanie zawartych w tej części e‑materiału poleceń. Uczniowie pracują w parach.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu wybrana para uczniów prezentuje swoją odpowiedź na forum klasy. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga, wyjaśnia wątpliwości.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wspomaga uczniów.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające stopień opanowania omawianych zagadnień – wykorzystuje pytania uczniów sformułowane w parach na początku lekcji.

  • Podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami; ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami, uwagami dotyczącymi lekcji – co było dla nich ciekawe, nowe, trudne etc.

Praca domowa

  • Przeprowadź w ciągu weekendu (sobota–niedziela) pomiar temperatury powietrza w swoim miejscu zamieszkania, w godzinach 6:00, 10:00, 14:00, 18:00, 22:00. Na podstawie przeprowadzonych pomiarów oblicz – dla każdego z dwóch dni – wartości dobowych amplitud temperatury powietrza.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • film edukacyjny może zostać wykorzystany w celach powtórzeniowych, samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia, a także przy omawianiu tematów dotyczących temperatur powietrza i klimatów na Ziemi (zakres podstawowy III. 5 i III. 6).

  • grafikę interaktywną można wykorzystać przy omawianiu tematów dotyczących temperatur powietrza i klimatów na Ziemi (zakres podstawowy III. 5 i III. 6), może być wykorzystana także do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji.