Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.11.2
Imię i nazwisko autora: Beata Rusek
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Im Krankenhaus / W szpitalu
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Opisywanie i wypowiadanie się na temat pobytu w szpitalu.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni osoby, które pracują w szpitalu;
opowie, co robią osoby pracujące w szpitalu;
zaproponuje, co może robić osoba, która musi dłuższy czas spędzić w łóżku szpitalnym.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
wykorzystuje materiały źródłowe (zdjęcia, teksty), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
dokonuje świadomej analizy języka obcego, porównując struktury niemieckie z językiem ojczystym;
wykazuje się automotywacją i zachęcenie do działania;
odgaduje znaczenia na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy pracy:
podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z mapą pojęć, wyjaśnianie;
praktyczna: aktywizująca, dyskusja;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek, słownik online,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów na początku zajęć o przeczytanie informacji wprowadzającej, a następnie pyta: Kto z was był kiedyś w szpitalu jako pacjent lub jako osoba odwiedzająca? Jak wygląda sala szpitalna? Co się w niej znajduje? Co potraficie nazwać po niemiecku?
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje 3‑4 osobowym grupom uczniów fragmenty tekstu z części Przeczytaj. Uczniowie czytają fragmenty tekstu, starają się zrozumieć ich treść na podstawie słów zamieszczonych w słowniczku oraz układają historyjkę w porządku chronologicznym. Jako sprawdzenie poprawności wykonania ćwiczenia nauczyciel wyświetla na rzutniku multmiedialnym bądź tablicy multimedialnej obrazki w kolejności zgodnej z treścią tekstu i prosi uczniów o przeczytanie właściwie dobranego do obrazka fragmentu tekstu. Następnie uczniowie rozwiązują Übungen 1, 2 i 3 z części Przeczytaj.
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Im Krankenhaus” i prosi uczniów o podanie skojarzeń. Następnie uczniowie analizują mapę pojęć oraz porównują ją z mapą pojęć, która powstała na tablicy. W kolejnym kroku uczniowie wykonują Übungen 1‑3 z części Mapa pojęć.
Uczniowie utrwalają słownictwo, grając w małych grupach w memory – Aufgabe 4 z części Sprawdź się.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa otrzymuje kopertę, w której znajduje się pocięta na zdania historyjka z Aufgabe 5 z części Sprawdź się. Zadaniem uczniów jest ułożenie historyjki we właściwej kolejności.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie odczytują swoje historyjki i porównują je z innymi. Odpowiadają na pytanie: Która kolejność jest właściwa?
Pod koniec lekcji nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa?, Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgaben 2‑3 oraz 7‑8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego słownictwa; Nauczyciel może wykorzystać technikę odwróconej lekcji i poprosić uczniów, żeby w domu przyjrzeli się mapie i pojęć i zaznaczyli słowa, których nie rozumieją;
w trakcie lekcji: mapa pojęć może być punktem wyjścia do opracowania słowniczka związanego z tematem zdrowie i choroba;
po lekcji: wykorzystanie do utrwalenie słownictwa związanego z tematem zdrowie i choroba.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0