Numer e‑materiału: 2.5.11.2

Imię i nazwisko autora: Beata Rusek

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Im Krankenhaus / W szpitalu

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Opisywanie i wypowiadanie się na temat pobytu w szpitalu.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni osoby, które pracują w szpitalu;

  • opowie, co robią osoby pracujące w szpitalu;

  • zaproponuje, co może robić osoba, która musi dłuższy czas spędzić w łóżku szpitalnym.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • wykorzystuje materiały źródłowe (zdjęcia, teksty), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

  • dokonuje świadomej analizy języka obcego, porównując struktury niemieckie z językiem ojczystym;

  • wykazuje się automotywacją i zachęcenie do działania;

  • odgaduje znaczenia na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy pracy:

  • podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z mapą pojęć, wyjaśnianie;

  • praktyczna: aktywizująca, dyskusja;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek, słownik online,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów na początku zajęć o przeczytanie informacji wprowadzającej, a następnie pyta: Kto z was był kiedyś w szpitalu jako pacjent lub jako osoba odwiedzająca? Jak wygląda sala szpitalna? Co się w niej znajduje? Co potraficie nazwać po niemiecku?

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozdaje 3‑4 osobowym grupom uczniów fragmenty tekstu z części Przeczytaj. Uczniowie czytają fragmenty tekstu, starają się zrozumieć ich treść na podstawie słów zamieszczonych w słowniczku oraz układają historyjkę w porządku chronologicznym. Jako sprawdzenie poprawności wykonania ćwiczenia nauczyciel wyświetla na rzutniku multmiedialnym bądź tablicy multimedialnej obrazki w kolejności zgodnej z treścią tekstu i prosi uczniów o przeczytanie właściwie dobranego do obrazka fragmentu tekstu. Następnie uczniowie rozwiązują Übungen 1, 2 i 3 z części Przeczytaj.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Im Krankenhaus” i prosi uczniów o podanie skojarzeń. Następnie uczniowie analizują mapę pojęć oraz porównują ją z mapą pojęć, która powstała na tablicy. W kolejnym kroku uczniowie wykonują Übungen 1‑3 z części Mapa pojęć.

  • Uczniowie utrwalają słownictwo, grając w małych grupach w memory – Aufgabe 4 z części Sprawdź się.

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa otrzymuje kopertę, w której znajduje się pocięta na zdania historyjka z Aufgabe 5 z części Sprawdź się. Zadaniem uczniów jest ułożenie historyjki we właściwej kolejności.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie odczytują swoje historyjki i porównują je z innymi. Odpowiadają na pytanie: Która kolejność jest właściwa?

  • Pod koniec lekcji nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa?, Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Aufgaben 2‑3 oraz 7‑8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego słownictwa; Nauczyciel może wykorzystać technikę odwróconej lekcji i poprosić uczniów, żeby w domu przyjrzeli się mapie i pojęć i zaznaczyli słowa, których nie rozumieją;

  • w trakcie lekcji: mapa pojęć może być punktem wyjścia do opracowania słowniczka związanego z tematem zdrowie i choroba;

  • po lekcji: wykorzystanie do utrwalenie słownictwa związanego z tematem zdrowie i choroba.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec