Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Główne regiony rybołówstwa morskiego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:

6) wyjaśnia rozmieszczenie głównych łowisk oraz dyskutuje na temat możliwości wykorzystania zasobów biologicznych morza i wód śródlądowych, rozwoju akwakultury w kontekście zachowania równowagi ekosystemów wodnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest rybołówstwo, marikultura i akwakultura,

  • omawia występowanie łowisk na świecie i wskazuje największe łowiska świata,

  • charakteryzuje najzasobniejsze łowiska.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Hryszko K., Lirski A., Mytlewski A., Sytuacja na światowym rynku ryb i jej wpływ na rozwój sektora rybnego w Polsce, Instytut Ekonomiki Rolnictwa Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat ryb, jakie znają, także tych kupowanych w polskich sklepach; nauczyciel sonduje, czy uczniowie wiedzą, skąd pochodzą kupowane ryby.

  • Nauczyciel sprawdza dotychczasową wiedzę uczniów na temat łowisk na świecie; odpowiedzi notowane są na tablicy w celu późniejszej weryfikacji.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wyjaśniają, czym jest rybołówstwo, marikultura i akwakultura. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.

  • Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z grafiką interaktywną.

  • Uczniowie w parach wykonują polecenia do materiału multimedialnego. W tym celu mogą posługiwać się także atlasem geograficznym.

  • Po wykonaniu poleceń uczniowie zamieniają się miejscami i w nowych parach weryfikują odpowiedzi. Po zakończeniu rundy zgłaszają się pary, które nie miały zgodnych odpowiedzi. Z pomocą nauczyciela uczniowie weryfikują odpowiedzi i ustalają wersje ostateczne.

  • Uczniowie w grupach zapoznają się z audiobookiem i wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują rezultaty pracy.

  • Uczniowie weryfikują poprawność informacji zapisanych na tablicy na początku lekcji.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na jeden z dwóch tematów: 1) na temat jednego łowiska morskiego – wskazanie państwa, wielkości połowów oraz gatunków ryb; 2) na temat wielkości spożycia ryb w kilku wybranych krajach w relacji do lokalizacji łowisk (w tym celu należy wykorzystać statystyki międzynarodowe).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook i grafika interaktywna mogą zostać wykorzystane podczas realizacji tematów: „Przyczyny zróżnicowania połowów ryb na świecie”, „Główne łowiska oraz wielkość połowów na świecie” i „Czynniki rozwoju rybołówstwa na świecie”.