Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Główne regiony rybołówstwa morskiego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).
Uczeń:
6) wyjaśnia rozmieszczenie głównych łowisk oraz dyskutuje na temat możliwości wykorzystania zasobów biologicznych morza i wód śródlądowych, rozwoju akwakultury w kontekście zachowania równowagi ekosystemów wodnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest rybołówstwo, marikultura i akwakultura,
omawia występowanie łowisk na świecie i wskazuje największe łowiska świata,
charakteryzuje najzasobniejsze łowiska.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja, pogadanka
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Hryszko K., Lirski A., Mytlewski A., Sytuacja na światowym rynku ryb i jej wpływ na rozwój sektora rybnego w Polsce, Instytut Ekonomiki Rolnictwa Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat ryb, jakie znają, także tych kupowanych w polskich sklepach; nauczyciel sonduje, czy uczniowie wiedzą, skąd pochodzą kupowane ryby.
Nauczyciel sprawdza dotychczasową wiedzę uczniów na temat łowisk na świecie; odpowiedzi notowane są na tablicy w celu późniejszej weryfikacji.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyjaśniają, czym jest rybołówstwo, marikultura i akwakultura. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.
Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z grafiką interaktywną.
Uczniowie w parach wykonują polecenia do materiału multimedialnego. W tym celu mogą posługiwać się także atlasem geograficznym.
Po wykonaniu poleceń uczniowie zamieniają się miejscami i w nowych parach weryfikują odpowiedzi. Po zakończeniu rundy zgłaszają się pary, które nie miały zgodnych odpowiedzi. Z pomocą nauczyciela uczniowie weryfikują odpowiedzi i ustalają wersje ostateczne.
Uczniowie w grupach zapoznają się z audiobookiem i wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują rezultaty pracy.
Uczniowie weryfikują poprawność informacji zapisanych na tablicy na początku lekcji.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na jeden z dwóch tematów: 1) na temat jednego łowiska morskiego – wskazanie państwa, wielkości połowów oraz gatunków ryb; 2) na temat wielkości spożycia ryb w kilku wybranych krajach w relacji do lokalizacji łowisk (w tym celu należy wykorzystać statystyki międzynarodowe).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook i grafika interaktywna mogą zostać wykorzystane podczas realizacji tematów: „Przyczyny zróżnicowania połowów ryb na świecie”, „Główne łowiska oraz wielkość połowów na świecie” i „Czynniki rozwoju rybołówstwa na świecie”.