Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.11.4
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mir tut der Bauch weh / Boli mnie brzuch
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat zdrowia
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy niektórych chorób;
przedstawi przykłady dolegliwości;
opisze swoje dolegliwości oraz samopoczucie kolegi/koleżanki.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach – tekst źródłowy, mapa pojęć;
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
indywidualne organizowanie wiedzy językowej (robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych);
automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „uczenie się niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z mapą pojęć, wyjaśnianie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca – burza mózgów;
programowana – z użyciem komputera/telefonu komórkowego, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzyosobowe grupy. Każda grupa ma za zadanie przygotować listę słówek znanych z poprzednich lekcji dotyczących części ciała. Następnie uczniowie przekazują zgodnie z ruchem wskazówek zegara kolejnej grupie kartkę z zapisanymi słówkami. Dana grupa uzupełnia ją swoimi propozycjami, jeśli jest taka konieczność. Czynności są powtarzane do momentu, aż grupa otrzyma z powrotem swoją listę. W przypadku dużej liczby grup listy można podawać co drugą lub trzecią grupę.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zastanowili się, jak pytamy o samopoczucie i jak mówimy, że coś nas boli. Nauczyciel zapisuje wspólnie wypracowane pytania oraz zwroty na tablicy. Na zasadzie łańcuszka prosi każdego ucznia o zapytanie kolejnej osoby o samopoczucie, a tę – o udzielenie odpowiedzi, co ją boli, z wykorzystaniem słówek z listy.
Nauczyciel zachęca uczniów do opisania zdjęcia otwierającego, zadając im pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo ist die Person? Was macht sie? Warum?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji realioznawczej w części Wprowadzenie na temat najczęstszych chorób i dolegliwości w Niemczech. Pyta także, z jakimi chorobami mieli styczność bądź na co byli już chorzy. Nowe słownictwo zostaje zapisane na tablicy.
Nauczyciel informuje uczniów, że lekcja będzie dotyczyła zdrowia. Uczniowie poznają niektóre nazwy chorób i dolegliwości, nauczą się opisywać samopoczucie swoje i innych osób.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali indywidualnie cicho tekst w części Przeczytaj.
Uczniowie opowiadają na forum, co zrozumieli. Mogą korzystać z wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia tekstu, wykorzystując do tego zadania w części Przeczytaj: określają temat rozmowy (Übung 1), wskazują, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe (Übung 2), znajdują informacje o tym, co komu dolega (Übung 3).
Mapa pojęć pogłębia poruszone już na lekcji zagadnienie leksykalne. Nauczyciel prezentuje mapę na tablicy multimedialnej i prosi o powtórzenie chóralne poszczególnych słów raz przez dziewczynki, raz przez chłopców, głośno lub cicho; wspólnie z uczniami wyjaśnia ich znaczenie.
Uczniowie pracują w parach, sami decydują o kolejności wykonywania ćwiczeń. Analizują mapę pojęć, a następnie dopasowują odpowiednie wyrazy do zdjęć (Übung 1), wskazują właściwy opis ilustracji (Übung 2) oraz uzupełniają proste zdania podanymi elementami leksykalnymi (Übung 3).
Wykonując zadania w części Sprawdź się, uczniowie ćwiczą i utrwalają słownictwo oraz proste struktury zdaniowe związane z tematem. Grają w grę językową memory (Aufgabe 1), rozwiązują krzyżówkę z hasłami przedstawionymi w formie ilustracji (Aufgabe 2), łączą w pary wyrażenia o tym samym lub podobnym znaczeniu (Aufgabe 3), rozpoznają wypowiedzi informujące o złym samopoczuciu (Aufgabe 4), uzupełniają luki w opisie zdjęcia (Aufgabe 5), określają, co komu dolega (Aufgabe 6), opowiadają o swoich dolegliwościach (Aufgabe 7).
c) Faza podsumowująca:
Zastosowanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie grają w grupach w kalambury. Hasła przygotowuje osoba prowadząca grę (może to być nauczyciel), mogą być zapisane na kartkach. Jedna osoba z wybranej grupy losuje hasło i przedstawia je za pomocą gestów. Hasło odgadują wszystkie osoby z grup. Punkt zdobywa drużyna, która jako pierwsza odgadnie hasło. Można przed rozpoczęciem gry ustalić, ile czasu będą mieli uczniowie na odgadnięcie hasła.
Praca domowa
Uczeń opisuje dolegliwości chorego przyjaciela/chorej przyjaciółki zgodnie z treścią Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry dydaktycznej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie listy znanych słówek określających części ciała, choroby i dolegliwości; informuje, że podczas analizy mapy pojęć uczniowie poznają słownictwo związane z tymi kategoriami;
w trakcie lekcji: nauczyciel dobiera uczniów w pary i prosi, aby pytali o samopoczucie koleżanek i kolegów z klasy oraz udzielali odpowiedzi, wykorzystując do tego występujące w mapie pojęć słownictwo i struktury zdaniowe;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego; uczniowie grają w parach w kalambury rysunkowe, prezentując sobie wzajemnie na kartkach poznane słówka.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0