Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: When is Trade Fair? / Kiedy handel jest sprawiedliwy?

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, II.2, II.7, III.4, V.1, V.6, V.8, VII.4, VIII.2, VIII.3, X, XII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z koncepcją sprawiedliwego handlu.

  2. Uczeń prezentuje opinię na temat koncepcji fair trade.

  3. Uczeń potrafi zachęcić innych do bycia etycznymi konsumentami.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat handlu.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat nierówności w relacjach handlowych oraz na temat koncepcji fair trade.

  3. Uczeń kształtuje etyczną postawę konsumencką.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • How much do you pay for a coffee in a coffee shop?

  • How much, do you think, does the coffee harvester on a plantation earn per day?

  • How much does the plantation owner profit from the cup of coffee you buy at a coffee shop?

Uczniowie odpowiadają i spekulują na forum klasy, po czym odnoszą się do Wprowadzenia i komentują, czy ich zdaniem niskie zarobki pracowników plantacji kawy i niskie dochody plantatorów są sprawiedliwe.

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu How Can Trade Be Fair? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odnosząc się do treści tekstu.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę. Uzasadniają je, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 45 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.

  4. Uczniowie rozmawiają w małych grupach i odpowiadają na pierwsze trzy pytania z Exercise 6 (Przeczytaj):

  • What is fair trade?

  • What are two main objectives of fair trade?

  • What are the benefits of fair trade for disadvantaged people?

Następnie na forum klasy dyskutują na temat ostatniego pytania z ćwiczenia: Do you think fair trade is a good idea? Why? Why not?

  1. W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie odpowiadają na pytanie: How to be an ethical consumer? Nauczyciel zapisuje pomysły na tablicy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio) i podają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Uzasadniają je informacjami z audiobooka. Porównują wypowiedzi z nagrania do własnych pomysłów na temat etycznej konsumpcji.

  4. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i wykonują Exercise 3 (Audio). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  5. Uczniowie rozmawiają w małych grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Plik audio):

  • Do you ever buy clothes in second‑hand shops, or use an app to buy or sell clothes? Why? Why not?

  • When was the last time you bought something handmade? What was it? Where did you buy it?

  • Do you usually buy products from big or small, local companies? Why?

Reprezentanci grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie dyskutują na forum klasy na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się).

  • Is the idea of fair trade popular in your country? Why? Why not?

  • Do you pay attention if the products you buy have a fair trade logo? Why? Why not?

  • Do you think it’s worth paying a bit more money for fair trade products? Why? Why not?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–46 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your school is organising an Environment Protection Week. You want to encourage your school friends to be ethical consumers. Write an entry for the school blog in which you:

  • explain what it means to be an ethical consumer and what fair trade is;

  • give arguments why it is important to shop ethically;

  • mention advantages and disadvantages of buying pre‑loved clothes;

  • describe what you do to be an ethical consumer.

Your blog entry should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą krótką wypowiedź (ustną, jeśli ćwiczenie jest wykonywane w klasie; pisemną, jeśli w ramach pracy domowej) na temat: Which of the opinions presented in the recording convinced you the most, why? Następnie lub na kolejnej lekcji prezentują opinie w trzy-, czteroosobowych grupach.