Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.6.4
Imię i nazwisko autora: Marta Bartoszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wir essen zu Mittag außer Haus / Zjemy obiad poza domem
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opowiadania o potrawach spożywanych na obiad
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy lokali gastronomicznych;
nazwie produkty spożywane na obiad;
opisze, co je i pije na obiad.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, jakie informacje wyszuka w ramach realizacji pracy domowej;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych);
automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „nauka języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
konstruktywizm;
podająca – pogadanka, praca z tekstem źródłowym;
problemowa – odgrywanie ról;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
praktyczna – mapa myśli, burza mózgów;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Następnie prosi o przeczytanie informacji wprowadzającej do tematu i pyta uczniów, gdzie najchętniej jadają obiad.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają nazwy potraw oraz produktów spożywanych na obiad.
Prosi ich o podanie nazw znanych produktów i potraw, które jada się na obiad. Rzeczowniki zapisuje na tablicy w formie mapy myśli.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel wyjaśnia nowe wyrażenia.
Uczniowie zostają podzieleni na grupy pięcioosobowe, każda osoba z grupy losuje swoją rolę: mama, tata, Lea, Fabian, kelner. Uczniowie w grupach przygotowują zamówienie w restauracji według tekstu, który przeczytali. Następnie odgrywają w grupach swoje role na forum klasy.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia tekstu, wykonując Übung 1, 2 i 3: określają, czy zdania są zgodne z treścią tekstu, rozwiązują krzyżówkę oraz uzupełniają zdania odpowiednimi formami czasownika nehmen.
Uczniowie w grupach zapoznają się z mapą pojęć, uzupełniają brakujące zwroty/wyrazy. Następnie nauczyciel omawia mapę pojęć, grupy podają propozycje jej uzupełnienia.
Uczniowie wybierają sobie po jednym zwrocie z mapy pojęć i tworzą z nim zdanie. Następnie w formie łańcuszka wypowiedzi mówią swoje zdanie. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Mapa pojęć pogłębia poruszone już w tekście źródłowym zagadnienie leksykalne. Uczniowie poszerzają słownictwo związane z tematem: jedzenie poza domem, wykorzystując do tego zadania w części Mapa pojęć: opisują, jak często, co i gdzie jadają na mieście (Übung 1), uzupełniają tekst podanymi wyrazami (Übung 2) oraz łączą elementy w pary (Übung 3).
Wykonując zestaw ćwiczeń interaktywnych w sekcji Sprawdź się, uczniowie utrwalają słownictwo (nazwy lokali gastronomicznych, produktów spożywczych): przyporządkowują wyrazy do właściwych kategorii, określają, czy podane warianty składające się z rzeczownika i polskiego ekwiwalentu są poprawne, dobierają do zdań w języku polskim ich odpowiedniki w języku niemieckim (Aufgabe 1, 2, 3 i 4).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach. Każdej z grup zostaje przyporządkowany jeden lokal gastronomiczny. Uczniowie ustalają, jakie potrawy można zjeść w tym miejscu, jakie napoje można tam spożyć, z kim można tam pójść, w jaki sposób można zapłacić. Wykonują plakaty zachęcające pozostałe grupy do odwiedzenia danego lokalu gastronomicznego. Wyniki ich pracy są prezentowane na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się: redagują wypowiedzi pisemne na temat typowo polskiego obiadu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z produktami spożywanymi na obiad; uczniowie przygotowują zdjęcia/rysunki ulubionych dań, na zdjęciach/rysunkach opisują, co to za danie; na gazetce w klasie lub ścianie tworzą galerię zatytułowaną Mein Lieblingsessen;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą na temat różnych form jedzenia posiłków poza domem; uczniowie grają w kalambury: wybierają jedno z haseł na mapie pojęć, podają kategorię (Wo essen? lub Was essen?) i rysują je na tablicy, klasa podaje hasło, które zobrazował uczeń;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową za pomocą słowniczka; uczniowie opowiadają, w jakim lokalu gastronomicznym chętnie jadają obiad, co jedzą i piją na obiad.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0