Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Odbicie i załamanie fal w zadaniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | monitor interaktywny lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Prawo odbicia”, „Prawo załamania fal”, „Co to jest całkowite wewnętrzne odbicie?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie przypominają, czym jest fala oraz prawa odbicia i załamania fali. Nauczyciel wyświetla Rys. 4, ilustrujący pojęcie kąta granicznego, a uczniowie wyprowadzają wzór na kąt graniczny. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: 1‑4 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być także wykorzystany, jako materiał rozszerzający wiedzę uczniów. Można go użyć przy lekcjach odwróconych, do dyskusji na temat przyczynowości w fizyce, biologii, filozofii. |