Numer e‑materiału: 1.3.13.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Hab keine Angst! / Nie bój się!
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność udzielania wskazówek w zakresie przygotowania dekoracji z dyni

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
13) świat baśni i wyobraźni.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie, gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • udziela porady, aby się nie bać;

  • instruuje drugą osobę, jak wykonać dekorację z dyni.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • lekcja jest realizowana różnorodnymi metodami i technikami prac.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów;

  • zapamiętywanie przez działanie.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • praca z tekstem;

  • pantomima;

  • praca z kartami obrazkowymi;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe;

  • klej;

  • karty pracy;

  • piłka;

  • zdjęcia.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Nauczyciel wycisza poszczególne fragmenty animacji i prosi uczniów o dopowiedzenie brakującego tekstu.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów. Na rozgrzewkę proponuje zabawę w głuchy telefon. Hasłem jest fraza lub słowo z ostatniej lekcji.

plenum

15 min

Nauczyciel prosi uczniów o opisanie sytuacji na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie prezentuje dialog i wyjaśnia nowe słownictwo, w szczególności zwrot: Ich habe Angst.

Zwrot można wyjaśnić za pomocą gestów i mimiki.

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi uczniów o wybranie odpowiedniej ilustracji.

Nauczyciel ustawia na biurku dynię i świeczkę. Prezentuje etykiety: die Kerze, der Kürbis. Prosi ochotnika o dopasowanie napisów do przedmiotów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie przepisują wyrazy do zeszytu i rysują schematyczne rysunki dyni i świecy.

plenum lub praca indywidualna

Nauczyciel rozdaje uczniom transkrypcję dialogu. Uczniowie odnajdują zdanie: Hab keine Angst! i zaznaczają je flamastrem. Nauczyciel czyta zdanie i prosi uczniów o powtórzenie.

praca indywidualna

Uczniowie otrzymują rozsypankę wyrazową (każdy wyraz na osobnej karteczce). Układają zdanie: Hab keine Angst! i wklejają je do zeszytu.

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium).

plenum

15 min

Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, co jest potrzebne do przygotowania dekoracji z dyni. Następnie prezentuje karty obrazkowe z akcesoriami i czyta głośno ich nazwy. Uczniowie powtarzają.

karty obrazkowe: dynia, świeca, nóż

Uczniowie ponownie oglądają animację. Skupiają się na wskazówkach mamy Alexa wypowiadanych podczas przygotowywania dekoracji. Następnie nauczyciel wręcza uczniom komplet trzech obrazków i trzech zdań. Uczniowie łączą je w pary (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). 

praca w parach

Obrazkami są wycinki z animacji przedstawiające Alexa i Bena (według polecenia 2). Zdania można również pozyskać z polecenia 2 e‑materiału.

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej wyżej wymienione obrazki i czyta pasujące do nich zdania. Uczniowie powtarzają za nauczycielem.

plenum

Uczniowie otrzymują kartę pracy z trzema zdaniami. W zdaniach brakuje czasowników. Brakujące wyrazy przygotowane są na karteczkach. Uczniowie uzupełniają każdą lukę przez wklejenie karteczki z czasownikiem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

karta pracy, klej

Uczniowie oglądają fragment animacji, w którym Alex wypowiada zdanie: Hab keine Angst! Następnie powtarzają to zdanie za Alexem.

plenum

Uczniowie stają w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę. Ten, kto złapie, wypowiada zdanie: Hab keine Angst!

piłka

Faza podsumowująca

Nauczyciel czyta zdania: Nimm einen Kürbis. Stell eine Kerze rein. Ochotnik wyjaśnia znaczenie tych zdań za pomocą gestów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Można utrwalić te zdania jeszcze innym sposobem: Ochotnik losuje karteczkę z jednym ze zdań. Pozostali uczniowie nie wiedzą, które to zdanie. Uczeń wyjaśnia znaczenie tego zdania za pomocą gestów. Pozostali odgadują, o które zdanie chodzi. Uczeń, który wypowie poprawnie zdanie, otrzymuje naklejkę.

plenum

15 min

pantomima

Uczniowie słuchają nagrania. Układają otrzymane ilustracje w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcie i prosi o reakcję uczniów. Uczniowie mówią: Hab keine Angst! Po wykonaniu zadania nauczyciel żegna się z uczniami.

plenum

Zdjęcie powinno przedstawiać osobę, która wyraźnie czegoś się boi.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów. Na rozgrzewkę proponuje zabawę w głuchy telefon. Hasłem jest fraza lub słowo z ostatniej lekcji.

plenum

15 min

Nauczyciel prosi uczniów o opisanie sytuacji na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie prezentuje dialog i wyjaśnia nowe słownictwo, w szczególności zwrot: Ich habe Angst.

Zwrot można wyjaśnić za pomocą gestów i mimiki.

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi uczniów o wybranie odpowiedniej ilustracji.

Nauczyciel ustawia na biurku dynię i świeczkę. Prezentuje etykiety: die Kerze, der Kürbis. Prosi ochotnika o dopasowanie napisów do przedmiotów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie przepisują wyrazy do zeszytu i rysują schematyczne rysunki dyni i świecy.

plenum lub praca indywidualna

Nauczyciel rozdaje uczniom transkrypcję dialogu. Uczniowie odnajdują zdanie: Hab keine Angst! i zaznaczają je flamastrem. Nauczyciel czyta zdanie i prosi uczniów o powtórzenie.

praca indywidualna

Uczniowie otrzymują rozsypankę wyrazową (każdy wyraz na osobnej karteczce). Układają zdanie: Hab keine Angst! i wklejają je do zeszytu.

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium).

plenum

15 min

Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, co jest potrzebne do przygotowania dekoracji z dyni. Następnie prezentuje karty obrazkowe z akcesoriami i czyta głośno ich nazwy. Uczniowie powtarzają.

karty obrazkowe: dynia, świeca, nóż

Uczniowie ponownie oglądają animację. Skupiają się na wskazówkach mamy Alexa wypowiadanych podczas przygotowywania dekoracji. Następnie nauczyciel wręcza uczniom komplet trzech obrazków i trzech zdań. Uczniowie łączą je w pary (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). 

praca w parach

Obrazkami są wycinki z animacji przedstawiające Alexa i Bena (według polecenia 2). Zdania można również pozyskać z polecenia 2 e‑materiału.

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej wyżej wymienione obrazki i czyta pasujące do nich zdania. Uczniowie powtarzają za nauczycielem.

plenum

Uczniowie otrzymują kartę pracy z trzema zdaniami. W zdaniach brakuje czasowników. Brakujące wyrazy przygotowane są na karteczkach. Uczniowie uzupełniają każdą lukę przez wklejenie karteczki z czasownikiem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

karta pracy, klej

Uczniowie oglądają fragment animacji, w którym Alex wypowiada zdanie: Hab keine Angst! Następnie powtarzają to zdanie za Alexem.

plenum

Uczniowie stają w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę. Ten, kto złapie, wypowiada zdanie: Hab keine Angst!

piłka

Faza podsumowująca

Nauczyciel czyta zdania: Nimm einen Kürbis. Stell eine Kerze rein. Ochotnik wyjaśnia znaczenie tych zdań za pomocą gestów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Można utrwalić te zdania jeszcze innym sposobem: Ochotnik losuje karteczkę z jednym ze zdań. Pozostali uczniowie nie wiedzą, które to zdanie. Uczeń wyjaśnia znaczenie tego zdania za pomocą gestów. Pozostali odgadują, o które zdanie chodzi. Uczeń, który wypowie poprawnie zdanie, otrzymuje naklejkę.

plenum

15 min

pantomima

Uczniowie słuchają nagrania. Układają otrzymane ilustracje w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcie i prosi o reakcję uczniów. Uczniowie mówią: Hab keine Angst! Po wykonaniu zadania nauczyciel żegna się z uczniami.

plenum

Zdjęcie powinno przedstawiać osobę, która wyraźnie czegoś się boi.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec