Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.13.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Hab keine Angst! / Nie bój się!
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność udzielania wskazówek w zakresie przygotowania dekoracji z dyni
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów. Na rozgrzewkę proponuje zabawę w głuchy telefon. Hasłem jest fraza lub słowo z ostatniej lekcji. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prosi uczniów o opisanie sytuacji na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie prezentuje dialog i wyjaśnia nowe słownictwo, w szczególności zwrot: Ich habe Angst. | Zwrot można wyjaśnić za pomocą gestów i mimiki. | ||
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi uczniów o wybranie odpowiedniej ilustracji. | |||
Nauczyciel ustawia na biurku dynię i świeczkę. Prezentuje etykiety: die Kerze, der Kürbis. Prosi ochotnika o dopasowanie napisów do przedmiotów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie przepisują wyrazy do zeszytu i rysują schematyczne rysunki dyni i świecy. | plenum lub praca indywidualna | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom transkrypcję dialogu. Uczniowie odnajdują zdanie: Hab keine Angst! i zaznaczają je flamastrem. Nauczyciel czyta zdanie i prosi uczniów o powtórzenie. | praca indywidualna | ||
Uczniowie otrzymują rozsypankę wyrazową (każdy wyraz na osobnej karteczce). Układają zdanie: Hab keine Angst! i wklejają je do zeszytu. | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium). | plenum | 15 min | |
Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, co jest potrzebne do przygotowania dekoracji z dyni. Następnie prezentuje karty obrazkowe z akcesoriami i czyta głośno ich nazwy. Uczniowie powtarzają. | karty obrazkowe: dynia, świeca, nóż | ||
Uczniowie ponownie oglądają animację. Skupiają się na wskazówkach mamy Alexa wypowiadanych podczas przygotowywania dekoracji. Następnie nauczyciel wręcza uczniom komplet trzech obrazków i trzech zdań. Uczniowie łączą je w pary (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | praca w parach | Obrazkami są wycinki z animacji przedstawiające Alexa i Bena (według polecenia 2). Zdania można również pozyskać z polecenia 2 e‑materiału. | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej wyżej wymienione obrazki i czyta pasujące do nich zdania. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. | plenum | ||
Uczniowie otrzymują kartę pracy z trzema zdaniami. W zdaniach brakuje czasowników. Brakujące wyrazy przygotowane są na karteczkach. Uczniowie uzupełniają każdą lukę przez wklejenie karteczki z czasownikiem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | praca indywidualna | karta pracy, klej | |
Uczniowie oglądają fragment animacji, w którym Alex wypowiada zdanie: Hab keine Angst! Następnie powtarzają to zdanie za Alexem. | plenum | ||
Uczniowie stają w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę. Ten, kto złapie, wypowiada zdanie: Hab keine Angst! | piłka | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel czyta zdania: Nimm einen Kürbis. Stell eine Kerze rein. Ochotnik wyjaśnia znaczenie tych zdań za pomocą gestów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Można utrwalić te zdania jeszcze innym sposobem: Ochotnik losuje karteczkę z jednym ze zdań. Pozostali uczniowie nie wiedzą, które to zdanie. Uczeń wyjaśnia znaczenie tego zdania za pomocą gestów. Pozostali odgadują, o które zdanie chodzi. Uczeń, który wypowie poprawnie zdanie, otrzymuje naklejkę. | plenum | 15 min | pantomima |
Uczniowie słuchają nagrania. Układają otrzymane ilustracje w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcie i prosi o reakcję uczniów. Uczniowie mówią: Hab keine Angst! Po wykonaniu zadania nauczyciel żegna się z uczniami. | plenum | Zdjęcie powinno przedstawiać osobę, która wyraźnie czegoś się boi. | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów. Na rozgrzewkę proponuje zabawę w głuchy telefon. Hasłem jest fraza lub słowo z ostatniej lekcji.
plenum
15 min
Nauczyciel prosi uczniów o opisanie sytuacji na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie prezentuje dialog i wyjaśnia nowe słownictwo, w szczególności zwrot: Ich habe Angst.
Zwrot można wyjaśnić za pomocą gestów i mimiki.
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi uczniów o wybranie odpowiedniej ilustracji.
Nauczyciel ustawia na biurku dynię i świeczkę. Prezentuje etykiety: die Kerze, der Kürbis. Prosi ochotnika o dopasowanie napisów do przedmiotów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie przepisują wyrazy do zeszytu i rysują schematyczne rysunki dyni i świecy.
plenum lub praca indywidualna
Nauczyciel rozdaje uczniom transkrypcję dialogu. Uczniowie odnajdują zdanie: Hab keine Angst! i zaznaczają je flamastrem. Nauczyciel czyta zdanie i prosi uczniów o powtórzenie.
praca indywidualna
Uczniowie otrzymują rozsypankę wyrazową (każdy wyraz na osobnej karteczce). Układają zdanie: Hab keine Angst! i wklejają je do zeszytu.
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium).
plenum
15 min
Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, co jest potrzebne do przygotowania dekoracji z dyni. Następnie prezentuje karty obrazkowe z akcesoriami i czyta głośno ich nazwy. Uczniowie powtarzają.
karty obrazkowe: dynia, świeca, nóż
Uczniowie ponownie oglądają animację. Skupiają się na wskazówkach mamy Alexa wypowiadanych podczas przygotowywania dekoracji. Następnie nauczyciel wręcza uczniom komplet trzech obrazków i trzech zdań. Uczniowie łączą je w pary (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
praca w parach
Obrazkami są wycinki z animacji przedstawiające Alexa i Bena (według polecenia 2). Zdania można również pozyskać z polecenia 2 e‑materiału.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej wyżej wymienione obrazki i czyta pasujące do nich zdania. Uczniowie powtarzają za nauczycielem.
plenum
Uczniowie otrzymują kartę pracy z trzema zdaniami. W zdaniach brakuje czasowników. Brakujące wyrazy przygotowane są na karteczkach. Uczniowie uzupełniają każdą lukę przez wklejenie karteczki z czasownikiem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
praca indywidualna
karta pracy, klej
Uczniowie oglądają fragment animacji, w którym Alex wypowiada zdanie: Hab keine Angst! Następnie powtarzają to zdanie za Alexem.
plenum
Uczniowie stają w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę. Ten, kto złapie, wypowiada zdanie: Hab keine Angst!
piłka
Faza podsumowująca
Nauczyciel czyta zdania: Nimm einen Kürbis. Stell eine Kerze rein. Ochotnik wyjaśnia znaczenie tych zdań za pomocą gestów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Można utrwalić te zdania jeszcze innym sposobem: Ochotnik losuje karteczkę z jednym ze zdań. Pozostali uczniowie nie wiedzą, które to zdanie. Uczeń wyjaśnia znaczenie tego zdania za pomocą gestów. Pozostali odgadują, o które zdanie chodzi. Uczeń, który wypowie poprawnie zdanie, otrzymuje naklejkę.
plenum
15 min
pantomima
Uczniowie słuchają nagrania. Układają otrzymane ilustracje w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca indywidualna
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcie i prosi o reakcję uczniów. Uczniowie mówią: Hab keine Angst! Po wykonaniu zadania nauczyciel żegna się z uczniami.
plenum
Zdjęcie powinno przedstawiać osobę, która wyraźnie czegoś się boi.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0