Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.11.1
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wie viele Zehen hast du? / Ile masz palców u stóp?
Grupa docelowa:: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności mówienia o częściach ciała.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy części ciała;
poda przykłady niemieckich zwrotów zawierających części ciała;
przekaże informację o tym, co go boli.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych) - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym; wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – inscenizacja, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat wykorzystania nazw części ciała w znaczeniu przenośnym. Uczniowie zastanawiają się, czy znają jeszcze jakieś powiedzenia z użyciem tych słów w języku ojczystym.
b) Faza realizacyjna:
Po zapoznaniu się z przykładami użycia zwrotów frazeologicznych zawierających części ciała i utrwaleniu ich (Übung 1, 2 i 3 w części Przeczytaj), uczniowie przygotowują w parach dialogi z użyciem ćwiczonych zwrotów. Wybrane pary prezentują scenki na forum klasy. Pozostali uczniowie komentują prezentowane scenki w języku ojczystym - mówią, co zrozumieli i jakiej sytuacji dotyczy dana scenka.
Po wprowadzeniu i utrwaleniu nazw części ciała (Übung 1, 2 i 3 w części Ilustracja interaktywna) uczniowie prezentują pantomimę: jeden uczeń pokazuje za pomocą gestykulacji i mimiki, co go boli. Zadanie pozostałych uczniów polega na odgadnięciu i skomentowaniu w języku niemieckim, co tę osobę boli.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie przygotowują karteczki z nazwami części ciała. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przedstawia zadanie: Nazwijcie odpowiednio 12 części ciała, wykorzystując przygotowane karteczki. Następnie nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania przez każdą z grup. Zadanie odpowiada Aufgabe 8 z części Sprawdź się. Można je wykonać przyklejając karteczki za pomocą taśmy obustronnej na częściach ciała uczniów, którzy wyrażą zgodę, aby być modelami w swoich grupach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 w celu utrwalenia pisowni nowo poznanych wyrazów i zwrotów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: warto zachęcić szczególnie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do zapoznania się z ilustracją interaktywną przed lekcją;
w trakcie lekcji: łączenie obrazu ze słowami, a więc odwołanie się do różnych modalności, pozwoli na szybsze przyswojenie słownictwa;
po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa z zakresu tematycznego „Części ciała”.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0