Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Polityka odprężenia lat 70. XX w.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie takich pojęć jak: wyścig zbrojeń, polityka odprężenia (détente), Konferencja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie;
omawia przyczyny polityki odprężenia w latach 70. XX w.;
opisuje próby normalizacji stosunków międzynarodowych podjęte w okresie odprężenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z multimedium w sekcji „Audiobook”.
Troje chętnych lub wybranych uczniów (albo trzy grupy po maksymalnie trzy osoby) przygotowują prezentacje na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz dodatkowych źródeł. Dzielą się zagadnieniami:
układy między USA a ZSRS o ograniczeniu zbrojeń strategicznych,
odprężenie w relacjach międzynarodowych w Europie i na świecie,
konferencja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie i jej postanowienia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele lekcji i przybliża je uczniom.
Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem i audiobookiem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu (będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu). Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Właściwą część lekcji rozpoczynają prezentacje uczniów w ustalonej przez nauczyciela kolejności. Wybrani przed lekcją uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy, pozostali notują informacje, mogą dopytywać prezentujących o dodatkowe informacje lub wyjaśnienia. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości i uzupełnia informacje.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel odtwarza filmy, a następnie prosi wybraną osobę o przeczytanie polecenia 2. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedzi, opisując wydarzenia, które doprowadziły do polityki odprężenia w latach 70. Następnie wybrana para przedstawia propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać istotne ich zdaniem informacje.
Nauczyciel, nawiązując do obejrzanych filmów, zadaje uczniom pytania: Jak ocenilibyście znaczenie Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie dla ówczesnych stosunków międzynarodowych? Na jakie elementy kładły nacisk państwa Europy Zachodniej, a co było ważne dla bloku sowieckiego? Uczniowie dyskutują, przedstawiając swoje argumenty.
Nauczyciel wyświetla ćwiczenie 1 z sekcji „Film + Sprawdź się”, które uczniowie wykonują indywidualnie. Następuje wspólne omówienie rozwiązania na forum klasy. Prowadzący wyświetla ćwiczenie 2, które uczniowie wykonują, pracując w parach i dyskutując. Następnie łączą się z inną parą, kontynuują dyskusję i uzasadniają swój wybór. Wskazana para przedstawia rozwiązanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak oceniacie politykę odprężenia w latach 70.? Czy była sukcesem, czy może porażką? Jak myślicie, dlaczego mocarstwa nie kontynuowały działań w celu ściślejszej współpracy międzynarodowej?
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Polityka odprężenia lat 70. XX w.” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 2 i 3 z sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
Dwudziesty wiek po 1945 roku, red. M. Fulbrook, Warszawa 2011.
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2012.
Wskazówki metodyczne:
Oba multimedia mogą być wykorzystane jako wprowadzenie albo przypomnienie przed lekcjami dotyczącymi sytuacji międzynarodowej w latach 80. XX w. i nowego kursu w polityce USA i państw zachodnich wobec bloku wschodniego.