Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Na czym polega ekstrakcja?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Roztwory. Uczeń:

4) opisuje sposoby rozdzielenia roztworów właściwych (ciał stałych w cieczach, cieczy w cieczach) na składniki (m.in. ekstrakcja, chromatografia).

Zakres rozszerzony

V. Roztwory. Uczeń:

4) opisuje sposoby rozdzielenia roztworów właściwych (ciał stałych w cieczach, cieczy w cieczach) na składniki (m.in. ekstrakcja, chromatografia, elektroforeza).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie ekstrakcji i wymienia jej rodzaje;

  • proponuje doświadczenie rozdziału substancji poprzez ekstrakcję;

  • wymienia cechy dobrego ekstrahenta.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • doświadczenie chemiczne;

  • film edukacyjny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami z dostępem do Internetu/tablety, smartfony;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel, w oparciu o pytania zawarte w wprowadzeniu do e‑materiału, wzbudza ciekawość uczniów i tym samym rozpoczyna dyskusję. Pyta np.: czym jest ekstrakcja? Czy ma to związek z parzeniem kawy? Jaki?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się podać przykłady ekstrakcji.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie analizują treści zawarte w e‑materiale dotyczące: czynników pływających na efektywność procesu ekstrakcji, cech dobrze dobranego rozpuszczalnika ekstrahującego i rodzajów ekstrakcji. Trwa dyskusja.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej film na temat ekstrakcji: ciecz‑ciecz i ciało stałe‑ciecz (ze szczegółowym omówieniem).

  3. Doświadczenie chemiczne – „Oddzielenie jodu od węglanu wapnia za pomocą ekstrakcji w układzie ciecz‑ciało stałe” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Praca pod dygestorium. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Liderzy prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów po przeprowadzonej lekcji, wykorzystując swoje pytania oraz pytania znajdujące się w e‑materiale.

  • Jakie istnieją rodzaje ekstrakcji?

  • Na czym polega ekstrakcja?

  • Co to jest ekstrahent, rafinat, roztwór pierwotny?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiło mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny może okazać się przydatny do samodzielnej nauki w domu.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie istnieją rodzaje ekstrakcji?

  • Na czym polega ekstrakcja?

  • Co to jest ekstrahent, rafinat, roztwór pierwotny?

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • kolorowe karteczki.

3. Doświadczenie:

Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki, bagietka szklana, statyw do probówek, łyżeczka, pipeta.

Odczynniki chemiczne: mieszanina jodu i węglanu wapnia (0,05 g jodu oraz 0,5 g węglanu wapnia), rozpuszczalnik różnicujący (np. chloroform rozpuści jod).

Przebieg doświadczenia:

  • Mieszaninę umieść w probówce i dodaj do niej około 5 cmIndeks górny 3 chloroformu.

  • Następnie dokładnie wymieszaj zawartość bagietką i odczekaj.

  • Po chwili zlej roztwór jodu znad osadu węglanu wapnia.

  • Czynność powtarzaj tak długo, aż warstwa rozpuszczalnika przestanie zabarwiać się od jodu.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

RVLDHFdpDp3TV

Plik PDF o rozmiarze 49.94 KB w języku polskim