Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Badanie procesu spalania węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych w zależności od dostępności tlenu.

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

12) projektuje doświadczenia pozwalające na wskazanie różnic we właściwościach chemicznych węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych; na podstawie wyników przeprowadzonych doświadczeń wnioskuje o rodzaju węglowodoru; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega spalanie całkowite oraz niecałkowite (w tym półspalanie);

  • analizuje produkty spalania węglowodorów w zależności od dostępu tlenu;

  • pisze równania reakcji spalania przykładowych związków należących do grupy węglowodorów nasyconych, nienasyconych oraz aromatycznych;

  • porównuje procesy spalania węglowodorów nasyconych, nienasyconych oraz aromatycznych.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • technika gadająca ściana;

  • symulacja interaktywna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • tablica multimedialna/tablica i kreda/pisak;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje i pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytania: Czym jest spalanie? Jakie są rodzaje spalania i czym się one charakteryzują?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment chemiczny – „Badanie procesu spalania węglowodorów w zależności od dostępu tlenu”. Uczniowie na forum proponują warunki przeprowadzenia spalania węglowodorów w zależności od dostępu tlenu – dyskusja. Nauczyciel wybiera czterech uczniów do roli asystentów, którzy w obecności nauczyciela przeprowadzą reakcje spalania węglowodorów (metanu, etenu, etynu i benzenu) pod wyciągiem. Pozostała część klasy obserwuje przebieg procesu spalania.

  2. Nauczyciel losowo dzieli uczniów na grupy, uczniowie wybierają lidera w każdej grupie. Lider każdej grupy losuje karteczkę z typem węglowodoru (patrz załącznik w materiałach pomocniczych). Nauczyciel każdej grupie rozdaje arkusze papieru A3/A2, mazaki

  3. Uczniowie w każdej grupie mają za zadanie przedstawić proces spalania danego typu węglowodoru, w zależności od dostępności tlenu w dowolny sposób (może być również graficznie). Mogą korzystać z dostępnym źródeł informacji, w tym z e‑materiału, i przedstawić ciekawostki dotyczące spalania danego rodzaju węglowodorów, np. alkany – spalanie gazu ziemnego, wykorzystanie procesu spalania mieszaniny propan‑butan; alkeny – spalanie etylenu – spalanie żółtym świecącym płomieniem; alkiny – wykorzystanie spalania acetylenu do lamp – karbidówek; areny – benzen – spalanie silnym, kopcącym płomieniem. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich. Po wyznaczonym czasie, liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Pozostali weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi liderów.
    Wskazówki:

  • Należy pamiętać o przedstawieniu ogólnego równania reakcji spalania danego typu węglowodoru, a następnie przedstawieniu równań reakcji spalania najważniejszych przedstawicieli grupy.

  • Spalanie całkowite – przy nadmiarze tlenu – prowadzi do otrzymania tlenku węgla(IV) i wody.

  • Spalanie niecałkowite – przy ograniczonym dostępie do tlenu – prowadzi do otrzymania tlenku węgla(II) i wody.

  • Spalanie niecałkowite – przy niedomiarze tlenu – prowadzi do otrzymania węgla i wody.

  1. Symulacja interaktywna – badanie procesu spalania węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych w zależności od ilości dostępnego tlenu. Uczniowie w parach zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte tam ćwiczenia.

  2. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłam/łem się...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Na czym polega spalanie?

  • Od czego zależy przebieg rodzaju spalania?

  • Jakie produkty można otrzymać podczas spalania całkowitego i niecałkowitego (w tym półspalania)?

  • Jak zidentyfikować produkty spalania całkowitego?

  1. Nauczyciel przygotowuje cztery karteczki z każdym typem węglowodorów.

R1DRpTZ8dQrUY

Plik PDF o rozmiarze 34.12 KB w języku polskim
  1. Nauczyciel przygotowuje: arkusze papier A3/A2, mazaki, kredki.