Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie procesu spalania węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych w zależności od dostępności tlenu.
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
12) projektuje doświadczenia pozwalające na wskazanie różnic we właściwościach chemicznych węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych; na podstawie wyników przeprowadzonych doświadczeń wnioskuje o rodzaju węglowodoru; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega spalanie całkowite oraz niecałkowite (w tym półspalanie);
analizuje produkty spalania węglowodorów w zależności od dostępu tlenu;
pisze równania reakcji spalania przykładowych związków należących do grupy węglowodorów nasyconych, nienasyconych oraz aromatycznych;
porównuje procesy spalania węglowodorów nasyconych, nienasyconych oraz aromatycznych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
technika gadająca ściana;
symulacja interaktywna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica multimedialna/tablica i kreda/pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje i pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytania: Czym jest spalanie? Jakie są rodzaje spalania i czym się one charakteryzują?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Badanie procesu spalania węglowodorów w zależności od dostępu tlenu”. Uczniowie na forum proponują warunki przeprowadzenia spalania węglowodorów w zależności od dostępu tlenu – dyskusja. Nauczyciel wybiera czterech uczniów do roli asystentów, którzy w obecności nauczyciela przeprowadzą reakcje spalania węglowodorów (metanu, etenu, etynu i benzenu) pod wyciągiem. Pozostała część klasy obserwuje przebieg procesu spalania.
Nauczyciel losowo dzieli uczniów na grupy, uczniowie wybierają lidera w każdej grupie. Lider każdej grupy losuje karteczkę z typem węglowodoru (patrz załącznik w materiałach pomocniczych). Nauczyciel każdej grupie rozdaje arkusze papieru A3/A2, mazaki
Uczniowie w każdej grupie mają za zadanie przedstawić proces spalania danego typu węglowodoru, w zależności od dostępności tlenu w dowolny sposób (może być również graficznie). Mogą korzystać z dostępnym źródeł informacji, w tym z e‑materiału, i przedstawić ciekawostki dotyczące spalania danego rodzaju węglowodorów, np. alkany – spalanie gazu ziemnego, wykorzystanie procesu spalania mieszaniny propan‑butan; alkeny – spalanie etylenu – spalanie żółtym świecącym płomieniem; alkiny – wykorzystanie spalania acetylenu do lamp – karbidówek; areny – benzen – spalanie silnym, kopcącym płomieniem. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich. Po wyznaczonym czasie, liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Pozostali weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi liderów.
Wskazówki:
Należy pamiętać o przedstawieniu ogólnego równania reakcji spalania danego typu węglowodoru, a następnie przedstawieniu równań reakcji spalania najważniejszych przedstawicieli grupy.
Spalanie całkowite – przy nadmiarze tlenu – prowadzi do otrzymania tlenku węgla(IV) i wody.
Spalanie niecałkowite – przy ograniczonym dostępie do tlenu – prowadzi do otrzymania tlenku węgla(II) i wody.
Spalanie niecałkowite – przy niedomiarze tlenu – prowadzi do otrzymania węgla i wody.
Symulacja interaktywna – badanie procesu spalania węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych w zależności od ilości dostępnego tlenu. Uczniowie w parach zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłam/łem się...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Na czym polega spalanie?
Od czego zależy przebieg rodzaju spalania?
Jakie produkty można otrzymać podczas spalania całkowitego i niecałkowitego (w tym półspalania)?
Jak zidentyfikować produkty spalania całkowitego?
Nauczyciel przygotowuje cztery karteczki z każdym typem węglowodorów.
Nauczyciel przygotowuje: arkusze papier A3/A2, mazaki, kredki.