Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka

Przedmiot: język polski

Temat: Biblijne opowieści o początkach świata i ludzi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:

5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;

10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej, interpretuje je i wartościuje);

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:

1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów , np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych.

II. Kształcenie językowe.

2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:

1) rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zanalizuje i zinterpretuje dwa biblijne opisy stworzenia człowieka;

  • porówna dwa opisy stworzenia człowieka i wskaże ich podobieństwa oraz różnice.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda poglądowa;

  • rozmowa kontrolowana;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • analiza porównawcza fragmentów.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego,

  • samokształcenie.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda;

  • kartka z wierszem.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

1. Nauczyciel w krótkim wprowadzeniu informuje uczniów o biblijnych opisach początków świata i życia człowieka. Korzysta przy tym z e‑materiału.

2. Uczniowie na podstawie e‑materiałów zapoznają się z biblijnymi opisami stworzenia świata i człowieka

3. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie oglądają galerię zdjęć interaktywnych i na ich podstawie omawiają ukazane w Biblii etapy powstawania świata i człowieka. Zapoznają się z opisami dołączonymi do fotografii. Porównują je z ich literackimi wersjami w Księdze Rodzaju.

2. Na podstawie Manuskryptu z Armenii uczniowie układają opowieść zatytułowaną Dzieje pierwszych ludzi – Adama i Ewy. Wybrani uczestnicy zajęć prezentują swoją realizację zadania na forum.

3. Uczniowie na podstawie opisu stworzenia świata zawartego w rozdziale pierwszym Księgi Rodzaju odpowiadają na pytania zawarte w kolejnych ćwiczeniach w e‑materiałach:

  • W jaki sposób Bóg stworzył człowieka?

  • Czy sposób tworzenia człowieka był inny niż użyty do stworzenia reszty kosmosu?

  • Dlaczego Bóg stworzył człowieka na samym końcu?

  • Jakie zadania Bóg przewidział dla człowieka?

4. Uczniowie odwołując się do opisu stworzenia świata, znajdującego się w drugim rozdziale Księgi Rodzaju, analizują scenerię, w której został stworzony człowiek oraz sposób stworzenia.

5. Nauczyciel kieruje uczniów do sekcji Sprawdź się. W zależności od możliwości zespołu klasowego i czasu lekcyjnego dokonuje wyboru ćwiczeń do zrealizowania podczas lekcji. Zadania wykonywane są wspólnie w klasie. Te, których nie uda się zrealizować, mogą zostać zadane jako praca domowa.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.

  • Dlaczego Bóg stworzył człowieka na swoje podobieństwo?

  • Czy podobieństwo dotyczy tylko wyglądu? Uzasadnij swoją odpowiedź.

KARTKA Z WIERSZEM

Roman Brandstaetter Psalm napisany na marginesie „Pacem in terris

Stworzyłeś nas, Panie,
Na swoje podobieństwo.
Wszystko, co tworzymy,
Powinniśmy tworzyć
Na podobieństwo Twoje.
Taki jest porządek pracy
Twój I nasz.

bran Źródło: Roman Brandstaetter, Psalm napisany na marginesie „Pacem in terris, [w:] Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Poznań 1988, s. 65.
  • Co to znaczy, że człowiek ma ofiarowane przez Boga panowanie nad światem?

  • Co w opisach stworzenia świata i człowieka zostało nazwane jako dobre, a co zatem jest złem?

Zadanie domowe

Nauczyciel formułuje tematy pracy domowej do wyboru.

1. Według Biblii człowiek to najważniejsza istota, która ma czynić sobie ziemię poddaną. Jak rozumiesz zwrot: czynić sobie ziemię poddaną?

2. Omów motywy biblijne w wierszu Ocalony Tadeusza Różewicza (z tomu Niepokój).

Materiały pomocnicze:

Ks. Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Poznań 1988.

Brudnik Edyta, Moszyńska Anna, Owczarska Beata, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Poradnik po metodach aktywizujących, Kielce 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wybrać jedną fotografię z multimedium, dołączyć do niej tekst poetycki samodzielnie wyszukany (na przykład Zbigniew Herbert Modlitwa Pana Cogito – podróżnika), a potem opisać podobieństwa i różnice w sposobach ich kreacji (porównają wówczas różnice w zastosowanych tworzywach dzieł sztuki: plastycznych i literackich).