Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Zyta Sendecka

Przedmiot: biologia

Temat: Bakterie Gram‑dodatnie i Gram‑ujemne

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Bakterie i archeowce. Uczeń:
1) przedstawia budowę komórki prokariotycznej, z uwzględnieniem różnic w budowie ściany komórkowej bakterii Gram‑dodatnich i Gram‑ujemnych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje różnice w budowie ściany komórkowej bakterii;

  • przeprowadza barwienie metodą Grama;

  • rozpoznaje na preparacie mikroskopowym bakterie Gram‑dodatnie i Gram‑ujemne;

  • wyjaśnia zasadę podziału bakterii na dwie grupy: Gram‑dodatnich i Gram‑ujemnych;

  • uzasadnia znaczenie barwienia bakterii metodą Grama.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • strategia eksperymentalno‑obserwacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • modelowanie, pokaz;

  • wirtualne laboratorium;

  • obserwacja bezpośrednia.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • preparaty trwałe wybarwionych bakterii Gram‑dodatnich i Gram‑ujemnych;

  • mikroskopy świetlne.

Przed lekcją

Wykorzystując wiedzę zdobytą na poprzedniej lekcji, uczniowie przygotowują w grupach z dowolnych materiałów model ściany komórkowej bakterii Gram‑dodatnich i Gram‑ujemnych.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel wybiera grupę, która demonstruje i opisuje model budowy wylosowanej ściany komórkowej bakterii: Gram‑dodatniej lub Gram‑ujemnej. Inna wybrana grupa przedstawia i omawia drugi rodzaj ściany komórkowej bakterii. Nauczyciel ocenia prace uczniów. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 1 i 2.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prezentuje postać Hansa Christiana Grama.

  2. Uczniowie, pracując indywidualnie, przeprowadzają doświadczenie opisane w wirtualnym laboratorium. Na przygotowanych kartach pracy uzupełniają wyniki i wniosek z doświadczenia.

  3. Każda para uczniów przeprowadza obserwację mikroskopową preparatu trwałego bakterii Gram‑dodatnich i Gram‑ujemnych. Zadaniem uczniów jest wykonanie na karcie pracy dokumentacji obserwacji w postaci rysunku biologicznego. Karty pracy oddają nauczycielowi do oceny.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby wyszukali (np. w internecie) i zaprezentowali informacje na temat praktycznego zastosowania barwienia metodą Grama.

  2. W ramach podsumowania nauczyciel prosi uczniów, by każdy z nich ułożył pytanie testowe jednokrotnego wyboru. Pytanie ma odnosić się do zagadnień poruszanych na lekcji. Następnie uczniowie w parach wymieniają się zadaniami. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8.

Materiały pomocnicze

R2kFRdIA7SZwa

Załącznik 1. Karta pracy.
Plik PDF o rozmiarze 78.87 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania wirtualnego laboratorium

Wirtualne laboratorium powinno zostać wykorzystane w fazie realizacyjnej lekcji. Każdy uczeń powinien samodzielnie, w określonym przez nauczyciela czasie, przeprowadzić wirtualne barwienie bakterii.