Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Danuta Jyż‑Kuroś

Przedmiot: chemia

Temat: Jak wyczyścić srebro i złoto?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

9) wskazuje na charakter chemiczny składników środków do mycia szkła, przetykania rur, czyszczenia metali i biżuterii w aspekcie zastosowań tych produktów; wyjaśnia, na czym polega proces usuwania zanieczyszczeń za pomocą tych środków oraz opisuje zasady bezpiecznego ich stosowania.

Zakres rozszerzony

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

9) wskazuje na charakter chemiczny składników środków do mycia szkła, przetykania rur, czyszczenia metali i biżuterii w aspekcie zastosowań tych produktów; wyjaśnia na czym polega proces usuwania zanieczyszczeń za pomocą tych środków oraz opisuje zasady bezpiecznego ich stosowania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porównuje naukowe i domowe metody czyszczenia srebra i złota;

  • wyjaśnia przyczynę powstawania zanieczyszczeń na biżuterii i innych przedmiotach wykonanych z złota i srebra;

  • charakteryzuje złoto i srebro jako metale.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda rozwiązywania problemów.

Formy pracy:

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na zespoły i zapoznanie się z blokiem tekstowym do omawianego tematu.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o wykonanie ćwiczeń z wirtualnego laboratorium z medium bazowego.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel informuje, że będą poszukiwać rozwiązania problemu – jak można czyścić złoto i srebro domowymi metodami?

  2. Nauczyciel informuje, że uczniowie będą pracowali metodą rozwiązywania problemów i w swojej pracy powinni uwzględnić trzy etapy pracy. W czasie pracy mogą korzystać z e‑materiału.

  • Diagnoza problemu: jak można czyścić złoto i srebro domowymi metodami? Jakich zasad należy przestrzegać aby nie uszkodzić czyszczonej powierzchni?

  • Poszukiwanie rozwiązania problemu: jakie substancje można wykorzystać w celu oczyszczenia biżuterii? Jakie szkło i sprzęt będą potrzebne do przeprowadzenia czyszczenia? Jaki czas jest potrzebny do oczyszczenia biżuterii w przypadku zastosowania danej substancji?

  • Wybór rozwiązania: jakich zasad powinno przestrzegać się w czasie czyszczenia przedmiotów wykonanych ze złota i srebra z użyciem konkretnych substancji?

  1. Czas pracy 15 minut. Zasady tworzenia odpowiedzi:

  • ma zawierać wszystkie wypracowane sposoby czyszczenia;

  • mają zawierać uzasadnienie zastosowania danej metody;

  • ma być funkcjonalna, bezpieczna i łatwa do przeprowadzenia w warunkach domowych.

  1. Po przygotowaniu procedury czyszczenia i zasad przeprowadzenia tego procesu przez poszczególne grupy, każda prezentuje wynik swojej pracy przez maksymalnie trzy minuty.Przedstawia analizę zalet i wad swojego rozwiązania. W czasie pracy grup, nauczyciel monitoruje postęp pracy, pomaga rozwiązać problemy merytoryczne i techniczne, zwraca uwagę na funkcjonalna, bezpieczeństwo i łatwość do przeprowadzenia w warunkach domowych sformułowanych procedur czyszczenia,zwraca uwagę na czytelność sformułowanych przez uczniów zasad przeprowadzenia tego procesu. Jeśli grupa zakończy pracę przed innymi – zaleca skorzystanie z zadań do medium bazowego w celu utrwalenia wiadomości i umiejętności. W czasie prezentacji wyników pracy, dba o poprawność merytoryczną i podkreśla zalety każdego rozwiązania.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują zadania dołączone do tematu jako formę utrwalenia wiadomości i umiejętności z lekcji.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie mapy myśli, przedstawiającej naukowe metody czyszczenia złota i srebra.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium może być wykorzystane:

  • zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;

  • dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości.

Materiały pomocnicze:

Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:

  • https://79diamenty.pl/czym-i-jak-czyscic-zlota-bizuterie-z-diamentami-i-innymi-kamieniami-szlachetnymi/

  • https://yes.pl/jak-dbac-o-bizuterie

  • https://mollie.pl/jak-czyscic-srebro-w-domu-5-sposobow-od-mollie/

  • https://www.mennica.com.pl/produkty-inwestycyjne/poradnik-inwestora-szczegoly/Jak-wyczyscic-srebro

  • https://www.skarbnicanarodowa.pl/poradnik-kolekcjonera/czyszczenie-monet

  • http://polskijubiler.com/pokaz.php?id=1005