Autorzy e‑materiału: Marcin Legeżyński, Anna Olewińska‑Byliniak

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Let’s Go to the Theatre! / Wybierzmy się do teatru!

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.5, III.4, III.6, V.1, V.5, V.6

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z teatrem i ciekawymi zawodami.

  2. Uczeń zna zasady dotyczące zachowania w teatrze.

  3. Uczeń potrafi zredagować e‑mail, w którym opisuje wizytę w teatrze.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę o teatrze.

  2. Uczeń kształtuje zrozumienie zasad właściwego zachowania się w teatrze.

  3. Uczeń kształtuje wiedzę na temat interesujących zwyczajów panujących w teatrach.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (plik audio, grywalizacja, rysowanie, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Why do people go to the theatre?

  • Do you like going to the theatre?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu All You Should Know About Theatres i sprawdzają, które wyrazy z Exercise 1 (Przeczytaj) pojawiły się w tym fragmencie. Odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają drugi akapit tekstu i wymieniają wszystkie wspomniane we fragmencie zawody. Następnie uczniowie zapoznają się z ostatnim akapitem i na forum klasy wymieniają rodzaje sztuk, o których jest mowa we fragmencie. Nauczyciel dba o poprawną wymowę poszczególnych wyrazów – uczniowie ćwiczą całą klasą, w grupach, rzędach itd.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 23 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Chętne osoby podchodzą do tablicy i porządkują wyrazy w poszczególnych zdaniach według kolejności wskazanej przez pozostałych uczniów.

  6. Uczniowie ponownie czytają fragment tekstu zatytułowany Places in a Theatre i na jego podstawie wykonują schematyczny rysunek przestrzeni teatralnej, zaznaczając wszystkie wymienione w akapicie miejsca. Następnie niektórzy z uczniów wcielają się w rolę przewodnika i opisują pozostałym wnętrze, które narysowali.

  7. Uczniowie analizują fragment tekstu zatytułowany Theatre Staff. Po czym pracują w parach – jedna osoba wymienia zawód związany z pracą w teatrze, a zadaniem drugiej jest wyjaśnić, na czym ta praca polega. Uczniowie zamieniają się rolami.

  8. W ramach rozgrzewki przed kolejnym etapem lekcji uczniowie na wyścigi wykonują Exercise 1 (Plik audio). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  9. Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie: Is there anything that you should never do at the theatre? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  10. Uczniowie słuchają nagrania (Plik audio) i porównują odpowiedzi na zadane pytanie z informacjami zawartymi w nagraniu.

  11. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i wykonują Exercise 2–4.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, ustnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): Write an email about your visit to a theatre to a friend from England. In the e‑mail mention:

  • what type of play you saw;

  • what areas of the theatre you visited;

  • how other people behaved at the theatre.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie słuchają pliku audio z e‑materiału i tworzą krzyżówkę z ośmioma wyrazami z nagrania związanymi z zachowaniem w teatrze. Polecenie: Listen to the audio in e‑materiał again. Create a crossword containing eight words connected with theatre that were used in the audio. Write eight definitions and create eight crossword slots.